Inlägg från: salsajenny |Visa alla inlägg
  • salsajenny

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Hej! Är ny här. =)

Jag har efter ett halvår sen beslutet äntligen fått en tid för bedömning, i Kalmar. (bor i ängelholm). I slutet av november.

Har snart 60 kilos övervikt och är frisk i övrigt, om man bortser från problem med rygg och knä. Har diabetes i släkten, nära. och hjärt-kärlsjukdomar, nära. (mormor, mostrar, morbror)

Är det nåt jag ska tänka på vid besöket? Nåt jag borde nämna eller borde undvika att säga? På vilka grunder kan de neka en en operation?

Är det nån här som gjort op i Kalmar?

Hemskt tacksam för svar....! Det är tack vare er i denna tråden jag relativt enkelt (om än under ganska lång tid) fick tips om egenremiss, betalningsförbindelse mm i våras. =)

• salsajenny

Hej! Är ny här. =)

Försöker igen:

Jag har efter ett halvår sen beslutet äntligen fått en tid för bedömning, i Kalmar. (bor i ängelholm). I slutet av november.

Har snart 60 kilos övervikt och är frisk i övrigt, om man bortser från problem med rygg och knä. Har diabetes i släkten, nära. och hjärt-kärlsjukdomar, nära. (mormor, mostrar, morbror)

Är det nåt jag ska tänka på vid besöket? Nåt jag borde nämna eller borde undvika att säga? På vilka grunder kan de neka en en operation?

Är det nån här som gjort op i Kalmar?

Hemskt tacksam för svar....! Det är tack vare er i denna tråden jag relativt enkelt (om än under ganska lång tid) fick tips om egenremiss, betalningsförbindelse mm i våras. =)

• salsajenny
    Full av förhoppning skrev 2010-10-25 07:59:51 följande:
    Det bör inte vara nåt direkt att tänka på... du bör ha ett BMI över 40 om du har ca 60 kg övervikt och har du inga obehandlade psykiska tillstånd eller sjukdomar eller outredd sömnapné eller outrett obehandlat högt blodtryck så ska det vara grönt.

Lycka till
    tack så jättemycket. =) skönt att veta att chansen är ganska stor då.

Hur intensiv kontakt med dietist har man efter op? min plan B är att om jag inte får op så måste jag gå till en dietist 2-3 gånger i veckan, för jag klarar inte av det på egen hand. men även med op kan jag tänka mig att det kommer vara viktigt för mig att ha stödet från en dietist, åtminstone i början.

sen vill jag prata med psykolog oxå under tiden jag går ner i vikt. dessa åren med övervikt har tagit väldigt hårt på mig. nån annan som oxå tycker det är viktigt, eller ingår det kanske i de flestas viktresa nedåt?
  • salsajenny
    Ölandstokan skrev 2010-10-25 14:35:48 följande:
    Hej hej
    Det var ett tag sedan jag skrev här inne, fast jag läser de flesta inlägg ialla fall

Jag ska opereras i Kalmar den 19 nov, var på bedömning i aug hos en läk som hette Henrik Jutenstam eller nått sådant

Ialla fall, han var bra, jag har ett bmi på 40 så det var inga problem sahan, det var mest han som skötte snacket oc berättade hur operationen går till och även vilka komplikationer som kan uppstå.

I sep fick jag träffa dietisten, valde Oskarshamn för att de har kortast väntetid, och när jag fått ok frn henne så var det bara att vänta på op tid 

Dietisterna har även ett möte om gbp op som ska bli obligatoriskt men dock inte än, kostar 60 kr. mkt bra info om vad som händer och om mat osv. Kommer givetvis att ha kontroller med dietist och läk efter op men jag vet inte hur ofta,

Finns en tråd, eller fler trådar på viktdropp.se om flera som ska och har opererats i Kalmar.

När ska du på bedömningen?

Lycka till
    Tack för svar! Jag ska på bedömning 23 november. Hur länge har du fått vänta?
    Jag hade inte samma läkare som dig, minns dock inte vad han hette. Kan man välja dietist närmre hemorten? även den som "avgör" om det blir op eller ej?

• salsajenny

Hej!

Nu hoppar jag in här igen med lite frågor...=)

Brorsan var på bedömning i Kalmar igår, och ska ragga dietist här omkring (ängelholm typ). Jag ska på bedömning den 23:e. Och vill gärna hitta en dietist som inte är EMOT operation. I bästa fall hinner brorsan hitta en som jag oxå kan gå till, men om inte?

Någon som fått en op "godkänd" av en dietist i Ängelholm/Helsingborg? Namn på denne i så fall?

Vore hemskt tacksam för lite hjälp här!

• salsajenny

Hej!

Jag kommer inte in på viktop.se, är det nån mer som har problem med den sidan?

Jag körde bil i sammanlagt 7 timmar idag, till och från Kalmar, från Ängelholm. Träffade en kirurg som verkade toppen där, och enligt honom ska jag nu bara vänta på telefonsamtal från deras dietist, sen ska tid för op bestämmas, och kanske blir det redan i januari. =) Så spännande, och jag är såååå taggad! Ska flyta i 4 veckor innan op, och om jag då tappar 10% så är det ca 14-15 kilo bara det! så det ser jag fram emot, på sätt och vis. =)

Bestämde mig för op i påskas, och har väntat lääänge på att remisser skulle skickas hit och dit, och sen kallelse, så det känns skönt att det äntligen börjar röra på sig. =)

*glad*

• salsajenny

Jag är själv inte rökare, har aldrig varit, men min bror är, och han vill oxå opas. Han ska naturligtvis sluta röka inför open, men jag undrar om det finns nån tidsgräns på när han måste sluta, hur lång tid innan open han ska sluta alltså? läste nånstans om 3 månader, helst 6, men är det nåt som gäller överallt eller kan det, liksom så mycket annat, skifta beroende på var man ska opas?

vi ville göra detta samtidigt, då vi har en lång väg till sjukhuset, men jag kan ju ev få op redan i januari, medans han isf måste vänta minst 3 månader om han slutar röka IDAG, så att säga...jag vill ju knappast behöva vänta på min op bara för att han röker, så jag vill ju opas som planerat isf.

nån som vet nåt?

• salsajenny
    HelenN skrev 2010-11-29 13:30:50 följande:
    Ja jag har fått JA till op i Kalmar! Väntar nu bara på ett samtal från dietisten och sen skulle det ta ca 2 till operation! Spännande!!! =)
    hej! pratade m op-planeraren idag där, hon sa att läkaren inte ens fört in journalanteckningarna från besöket ännu!  och han var sjuk idag.

och då kan jag bara gissa att nån remiss till dietisten inte heller är skickad. så det dröjer nog ett tag innan vi får nåt datum. jag nämnde även att vi vill opas samma dag, men hon sa att det tar vi när vi ´pratat m dietisten.
  • salsajenny
    HelenN skrev 2010-11-29 15:44:57 följande:
    Nä men oj, ingen stress här inte!!!
    Men vad bra då säger jag till dietisten oxå! Det hade ju varit kanon om vi fick komma dit samma dag!
    Du tar kanske oxå tåget upp då eller kör du?
    det får jag fundera på. tåget du tar passerar väl inte mig antar jag. =) inte ens helsingborg, va? men det hade onekligen varit SKÖNT att ta tåget. för fy fan vad jävligt det var att köra den biten....!

jag känner nog att jag gärna träffar dig innan det oxå, nån dag. =) eller vad säger du? =)
  • salsajenny
    HelenN skrev 2010-11-29 22:35:13 följande:
    Ja vi får kolla hur tågen går, ska se om jag får lite lugnare på jobbet här inatt annars kollar jag imorgon! Skrattande
    Jaa jag kände det med, jag vill INTE köra bil denna gång. Jag körde ju dessutom ihop med en lastbil på vägen upp.... Så jag tar tåget! Glad

Ja det hade varit kul! Det får vi ordna tycker jag! =) Så hoppas jag på att vi blir roomisar i Kalmar inför OP! Hehe
    det hade varit fan så najs om man bara kunde få ett datum snart oxå!

Va??? körde du ihop med en lastbil???? fy vad otäckt!!!! vi hade knappast nåt drömväder, så det är fan ett under att inget hände mig.....riktigt otäckt att köra om slöa lastbilar i snömodd och dessutom ha kassa torkarblad....i snöblandat regn....och ännu roligare blev det på vägen hem...i MÖRKER.....huga!!!!

Ja, man kan ju tycka att det inte borde vara så himla svårt att låta oss opas samma dag....så vi håller tummarna för det. =) hörs på fejjan om en framtida dejt då! =)
  • salsajenny

Nu är jag sur.

Efter massa strul och utdraget på tiden, så fick jag en telefontid hos dietisten i kalmar, och först efter det kan op-tid bokas in.....och telefontiden blir den 2 FEBRUARI!!!!

Hur jävla svårt kan det vara att ordna den tiden NU kan jag undra??? fy fan vad ALLT ska ta lång tid inom landstinget!!!! och inte fan kan dom hålla sin vårdgaranti där heller, för hade de kunnat det så skulle jag ha varit opad senast 23 februari!!!!

Helvetes jävla MÖÖÖÖÖG!!!!!

(när jag lugnat ner mig sen så kanske jag kan se fördelarna: jag slipper flyta under julen, och min och sonens födelsedagar riskerar inte att hamna i kläm för en op. Men där är jag inte ännu.)

FAN!

• salsajenny

Hej, nu hoppar jag in här igen med några frågor, hoppas nån kan svaren och kan hjälpa mig!

Varför ska man flyta innan op?

Av vilken anledning ska man det? Är det för att man måste gå ner lite innan op och det är det enda sättet doktorn tror man klarar det på (som var ett av skälen min kirurg gav mig) eftersom det är så hårt?
     Eller är det för att man ska sluta äta strax innan op så att magsyran regleras och förbereds inför tiden efter op? Eller är det för att några av kroppens organ kräver "ingen fast föda"?

Eller vad kan det finnas för skäl till flytperioden?

Anledningen till att jag undrar är att jag började flyta i måndags, men har ännu inte fått nån op-tid. Jag ska prata med dietisten i kalmar den 2 feb, efter det bestäms tid för op, vilket då kan dröja ett tag till, alltså. Jag kände att jag måste ta tag i allting redan nu om jag ska orka med vardagen, och allt jag går ner innan op är ju bra. 10% ska jag ner innan op, vilket läkaren sa jag klarar om jag flyter stenhårt i 4 veckor.

Jag vill bara veta om jag kan flyta "inte så stenhårt" , dvs äta lite proteiner på kvällen när magen bara skriker av hunger, och förhoppningsvis hamna i ketos ändå, och om kanske 4-6 veckor har jag kanske gått ner det jag ska, men då finns det tid kvar innan open. Kan jag då äta ett litet riktigt mål mat om dagen och flyta resten av dagen, och ändå vara okej inför open? fast jag ätit lite mat ända fram till open eventuellt?

Nån som fattar hur jag menar? Skrattande

Och som kan svara på mina frågor? Tungan ute

• salsajenny
    MinFamiljj skrev 2011-01-05 18:40:17 följande:
    Dom e ute efter en låg diet som gör att du minskar fettet runt levern så att det inte blir skadad vid open!
    okej, då var det som jag hoppades då alltså. =) 4 veckors strikt flyt kan jag nog stå ut med om jag vet att jag får börja äta en måltid om dagen sen fram till open. =)

(min morbror har gjort en gbp och mamma dillade igår nåt om att han sagt att man skulle förstöra flytet om man åt riskakor med smak, istället för naturella riskakor när man absolut bara måste ha nåt att tugga på. det skulle tydligen ha nåt med magsyrorna att göra då, att kryddorna skulle sabba" den effekten....? Det är inget ni hört om alltså?) "
  • salsajenny
    MinFamiljj skrev 2011-01-05 19:00:29 följande:
    Salsajenny det bästa är att ringa till dietisten och höra vad dom har för riktlinjer. Sjukhusen har så olika. Bara så att du inte äter och sedan inte får din op!
    ja, jag ska ju ändå prata med henne den 2 februari, antar att jag inte kommer kunna ringa henne och fråga det innan dess, eftersom den första telefontiden som fanns ledig var just då.....=)

och det är ju ca 4 v tills den 2 feb, så jag får ta det då, helt enkelt. =) i absolut värsta fall får jag ju flyta hela tiden, =)
  • salsajenny

Kurilill: jag frågar om en månad när jag ska ha telefontid m dietisten då. Det lär finnas tid till 4 v flyt efter det om det nu inte funkar med rent flyt nu.

Ja riskakor är ju dumt, men jag kan inte förstå att såna m smak skulle vara värre än de naturella?

Har haft det jobbigt ikväll och fått äta tre ägg och en halv förpackning keso för att inte bli galen. Hoppas bara inte det förstör min väg mot ketos... Är ju bara dag tre idag...

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)