Inlägg från: linaalice |Visa alla inlägg
  • linaalice

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

erajka skrev 2010-11-20 20:03:35 följande:
    enda som kan vara e att hon inte kommer in i en fas som ja inte minns vad den heter. Vilket gör att det blir jobbigt att flyta!
    Anledningen till att man flyter är att minska fettet runt levern tror jag, allt för att det ska vara möjligt att operera med titthål. Kommer de inte åt ordentligt kan de besltua att göra en öppen operation.
    man ska inte bara minska fettet runt levern utan även fettet I lever. så att dom kan vika undan levern för att komma åt magsäcken. och viker man en lever som är full så spricker den. :)
    så förklarade min läkere det för mig. :)
    och om dom upptäcker att man fuskat där jag ska opereras så blir operationen inställd, trots att man har hål i magen redan så att säga..
    därför har jag inte vågat tugga på en enda grej sedan förra torsdagen.. börjar bli lite kämpigt nu. :p
  • linaalice
    Nettan1982 skrev 2011-01-12 09:25:07 följande:
    Linda J: Vänd dig till din vårdcentral och prata med en läkare där så kan de säkert skicka en remiss till ett sjukhus som utför operationen.

Har en fråga om kalorier. Vet ngn hur ens upptag är nu när man är opererad? Om jag äter 1000kcal tar kroppen upp alla eller hur funkar det?
    Hej!
    Enligt min läkare och dietist så tar man upp alla kalorier och kolhydrater som man stoppar i sig. Gjorde min op för 1,5 månad sedan så informationen är ny. :) Därför ska man vara noga med vad man stoppar i sig trots att man inte får i sig så mycket. :)
  • linaalice

Hej allihop! :)
    Jag är lite orolig eller vad jag nu ska kalla det.. Det är 1,5 månad sedan jag opererades. Och jag har bara tappat 14 kilo (och då ingår dom som jag tappade vid flytandet). Vad ör normalt egentligen?
    Är det något fel på mig?
    Vet juh att det kan vara svårare att gå ner då man lider av typ 1 diabetes. Men när ska jag bli orolig på riktigt?
    Jag rör på mig, äter preciiis som jag blivit tillsagd, dricker vatten. Mår för övrigt superbra. Men vikten står stilla.  Detta knäcker mig. :(
    Tacksam för råd. :)

• linaalice
    Maddisen80 skrev 2011-01-12 12:33:55 följande:
    Jag tycker inte att du behöver vara orolig man kan stå still i vikt ett tag ,grattis till viktminskningen de är ju superbra jobbat .
    tack så jättemycket. :D
  • linaalice
    Nala skrev 2011-01-12 12:51:42 följande:
    Det låter ju konstigt att det skulle ha ändrats så drastiskt. Enligt alla andra uppgifter tar man ju upp ca 30% av det man får i sig efter en GBP-op?
    men varför skulle det vara så? vår tarm arbetar juh fortfarande för full, dom 30 % vi har kvar. :) och jag tror att det som gör att man går ner i vikt är för att man inte kan äta så mycket och för att man mår dåligt av för mycket sött och för mycket fett.
    det är som sagt vad dom sagt till mig. och jag kan inte göra annat än att lita på dom. det är juh dom som har opererat mig. :)
  • linaalice
    Nala skrev 2011-01-12 15:53:08 följande:
    Nu är ju inte jag läkare men jag  tycker det verkar konstigt att man skulle ta upp allt man stoppar i sig med tanke på att man inte har någon magsäck och att maten passerar mycket snabbare än tidigare.......Sophia som opererade mig sa också runt 30 %
    det är inte magsäcken som tar upp det vi stoppar i oss. allt sådant händer i tarmen. :)
    och om ni tänker på hur lite man får i sig så är det inte det minsta konstigt att man rasar i vikt i alla fall.

som sagt, jag fick uppgifterna den 2 december. och kan inte göra annat än att lita på vad min läkare säger. :)
  • linaalice
    Philippa skrev 2011-01-12 12:01:57 följande:
    Men 14 kg på 6 veckor är ju mer än 2 kg/veckan... tycker du det är dåligt??

Det är ju jättebra!
    men det är bara 7 kilo på 6 veckor. dom andra gick jag ner då jag gick på flytande..
    och nej, jag är jätteglad för dom kilo jag tappat, självklart.
    men jag oroar mig när jag ser folk som tappar massor den första tiden. jag har stått still i tre veckor, gått ner något kilo stått still i två ceckor..
    jag kanske oroar mig i onödan.. jag vet juh inte riktigt hur det ska fungera såhär i början.. :)
  • linaalice
    Nettan1982 skrev 2011-01-12 12:19:26 följande:
    Det är en jättebra viktnedgång! Det är bättre att det tar sin tid. Både ditt sinne och din kropp kommer hinna med förvandlingen av dig bättre då, tror jag iaf. Men förstår din otålighet...
    Tack! Det är så oerhört skönt att höra er säga det..
    Man blir lite knäpp av att gå och vänta. :)
  • linaalice
    Lattjo skrev 2011-01-12 12:23:33 följande:
    Jag opererades för 3 veckor sen och står tokstilla redan. Skittrist men när jag tänker efter hur mycket jag faktiskt gått ner känns det inte så illa faktiskt. Jag tror het enkelt att din kropp behöver tid att stabilisera sig lite nu. Även när man går ner på "vanligt" vis hamnar kroppen på platåer och dom kan vara olika långa. Jag tror nog att det kommer att komma igång snart igen! Lycka till!
    Ja, man blir juh så frustrerad. Men jag hoppas att ni har rätt. Jag oroar mig i onödan helt enkelt. :)
    Vad roligt att du är så positiv trots att du står stilla du med. Skönt med såna människor. :)
    Och tack! Och lyckaa till! :D
  • linaalice
    trollbottom skrev 2011-01-12 19:09:26 följande:
    Det är inte de uppgifter jag har fått. Sen tar de ju faktiskt bort första biten av tarmen som är den biten som också tar upp mest av näringen.
    Det är ju just därför man efter operationen måste äta vitaminer etc för att kroppen inte tar upp allt och lika lätt.

Du kan inte ha missuppfattat det hela då?
    jag tror absolut inte att jag missuppfattat det. :)
    på mig har dom inte tagit bortden första delen av tarmen heller. dom har sytt igen magsäcken så att den är lika smal som tarmen. men tarmen sitter där den suttit hela tiden.
    1,5 meter av tunntarmen sitter kvar. sen har dom nypt av och förkortat tarmen med 70 procent. och jag är hundra på att det är så dom gör på oss allihop. :)
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)