Inlägg från: mrs Vilja |Visa alla inlägg
  • mrs Vilja

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

HEJ!
    Shit vad glad jag är att jag hittade er just nu!!

Jag ärn 30 årig jojjobantare som insett att jag nu bantat i över 10 år från och till. Vad har detta resulterat i? Jo + 20 kg. Det är dags att inse att jag inte klarar detta själv och DET är JOBBIGT att inse...

Idag har jag ringt vårdcentralen och  fått tid för första "konsultationen" eller vad man nu ska kalla det. Jag har velat och tänkt, funderat och fegat. Men NU!

Är livrädd, förväntasfull och nervös. Det jag mest gått och grunnat på i höst var fördelar kontra neckdelar. Hur ser ni på detta? vilka är ERA fördelar/nackdelar??

• mrs Vilja
    kurilill skrev 2010-12-27 18:32:35 följande:
    Vad sa du när du ringde och vad sa de? Jag har kommit till samma insikt som du och insett att jag inte vill banta mer, vill ju vara en glad ung tjej istället för att ständigt tänka på min vikt. Hoppas det går bra på konsultationen :)
    Ja, jo jag sa som det var.; att jag vill diskutera angående en gbp och fick tid nu i jan.

Läst liite här i tråden.. ganska lång tråd så jag har bara kollat runt lite. Men en sak jag undrar över är det här med vårgarantin. Visst går detta även under vårdgarantin?
  • mrs Vilja

Så många tips man får från er!
    Jag blir ändå lite sådär funderad över allt... Så därför sumerar jag mina frågor och önskar att någn vänlig själ kan svaren på dem:

* kan jag själv välja vart jag vill bli OP:ad? Och tar man reda på vart de gör OP? Bor i Skåne och vet Landskrona, Lund och K-stad.

* Hur tar man reda på vilka metoder som används på de olika ställerna? Hörde(läste om något ställe i Sthlm där de gjorde GBP med öppen kirurgi istället för titthål. Varför det? Fördelar/nackdelar?

* Hur lång tid bör man räkna med från det att remiss skickas?

*Varför, eller rättar sagt varför inte vårdgarantin? Läste om någon som inte åberopat denna och är det av ngn speciell anledning?

* Sist men inte minst så undrar jag lite ö ver det du JohannaL skrev: orkar man ringa lite och fixa pengaöverföring mm så e det ett het tips. Hur menar du med pengaöverföring?

HOPPAS på svar!!

• mrs Vilja
    Lalalong skrev 2010-12-28 17:43:57 följande:
    1. Ja, och nej... 
    Dn remiss ska skickas till Landskrona eftersom det är dom som ansvarar för operationen i Region Skåne. När den kommit dit kan du välja att vara kvar där, men då har du en väntetid på ca 2 år. Du kan också välja att åberopa vårdgarantin. Då är tanken att Landskrona inom 90 dagar ska hitta OP-plats till dig på annat sjukhus. Många skickas till Krstd, men det är alltså inget man kan välja själv utan det blir var det blir. Om det blir på annan ort betalar Region Skåne resor och boende. 
    Du kan också välja att använda fria vårdvalet och själv flytta din remiss till sjukhus som Skåne har avtal med. När jag höll på med detta var det Ersta, Norrtälje och Danderyd man kunde välja på. Här kommer vi lite till din sista fråga, för jag antar att det syftas på att man orkar ringa och ordna betalningsförbindelse. Alltså förfarandet är att du ringer till Landskrona och ber dom skicka en betalningsförbindelse och din remiss till det sjukhus du har valt. Ett papper där Skåne säger att dom betalar din operation. 

Sen är det egentligen bara frågan om vårdgarantin jag också kan besvara.
    Den fungerar helt enkelt inte särskilt bra på många ställen. Du ska få tid inom 90 dagar och har du tur får du det, har du otur får du vänta mycket längre. Därför väljer man kanske hellre att ta fria vårdvalet och ha mer kontroll över sin remiss. Nackdelen är då att du själv får betala resor och ev boende.  
     Tusen TACK för svaret!
  • mrs Vilja

Hej och gott nytt år tll er alla!
    Jag är verkligen taggad inför det här året! Det ska bli MITT år!

Jag har lite fråga till er som op:ades privat. Känner att jag är mer och mer inne på att bekosta det själv för i ärlighetens namn är jag ivirg nu. Vilka ställen är att rekomendera? Har endast hört gott om Calanderska i Ggb och det hade varit intressant att höra vad det finns för andra alternativ.
    En annan sak jag funderar mycket på är hur det är med huden efteråt... OM man op:as privat kan man ändå få remiss från landstinget till att ta bort huden efter? Har nämligen hört både och...

• mrs Vilja
    kurilill skrev 2011-01-02 13:56:32 följande:
    Jag funderar också på att göra det privat, men tänker försöka först via landstinget. Visar det sig att det kommer ta längre än ett halvår innan det händer saker trots att jag ligger på så kommer jag fundera på att bekosta det själv. Tanken att börja gå ner i vikt redan om ett par månader känns ju hur bra som helst, men inte att ta lån på över 100 000:- när jag dessutom är mammaledig..
    Käner som du. Vill att det ska hända saker nu! Men ja, det är DYRT - mne å andra sidan välinvesterade pengar. Det går ju till mig, till oss som familj och inte till ex en bil som förlorar i värde. Där tvekar vi inte när det handlar om stor valör. Kanske resonerar jag konstigt men jag vill ju så förbaskat gärna. Typ NU. Och jag vet inte om jag får det via landstinget- Är det BMI 35 eller 40? Varirerar får person till person jag frågar (även inom sjukvården).
  • mrs Vilja

Vad härligt för dig Kurilill! Visst är det härligt med förstående sambos/makar/fruar!

115,000:- sa du? Jag har hört 135,000...

Jag skulle också vilja få rekomenderat för mig olika ställen som gör det privat. Jag bor själv i Skåne. Någon??

• mrs Vilja

God morgon!
    Äntligen är det måndag och man kan ringa runt lite!!

Ska ringa till Calanderska och Cavalio idag. De är i Gbg och Sthlm och jag i Skåne och det är väl egentligen det enda jag ser som negativt. Att utgå från deras hemsidor så käns det bra.
    Kollade även in Bariatric center i Lund, men deras hemsidan var lite "tafatt" upplevde jag det i alla fall. Någon som har personliga erfarenheter av Bariatric som kan förmedla dessa? Det ör ju ganska mycket närmare, men jag är villig att åka lite längre bara "det känns rätt"

• mrs Vilja
    trollbottom skrev 2011-01-04 17:04:54 följande:
    Tjohoooo nu har jag fått op.datum. 2 februari smäller det. Jag som skulle flyta fyra veckor innan kommer inte hinna det nu eftersom jag fick brevet idag och jag har inte beställt något. Panikbeställde från modifast idag så det blir att börja så fort de kommer.

Sjukt härligt, jag trodde jag skulle få vänta iaf två månader till
    Vad härligt!!
    Måste fråga.. är det privat eller via landstinget? OM landstinget... när var du på VC första gången? Alltså hur länge har du behövt vänta? kanske har du redan skrivit det men jag är lite glömsk och här är såå många aktiva så..)
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)