Lalalong skrev 2010-12-28 17:43:57 följande:
1. Ja, och nej...
Dn remiss ska skickas till Landskrona eftersom det är dom som ansvarar för operationen i Region Skåne. När den kommit dit kan du välja att vara kvar där, men då har du en väntetid på ca 2 år. Du kan också välja att åberopa vårdgarantin. Då är tanken att Landskrona inom 90 dagar ska hitta OP-plats till dig på annat sjukhus. Många skickas till Krstd, men det är alltså inget man kan välja själv utan det blir var det blir. Om det blir på annan ort betalar Region Skåne resor och boende.
Du kan också välja att använda fria vårdvalet och själv flytta din remiss till sjukhus som Skåne har avtal med. När jag höll på med detta var det Ersta, Norrtälje och Danderyd man kunde välja på. Här kommer vi lite till din sista fråga, för jag antar att det syftas på att man orkar ringa och ordna betalningsförbindelse. Alltså förfarandet är att du ringer till Landskrona och ber dom skicka en betalningsförbindelse och din remiss till det sjukhus du har valt. Ett papper där Skåne säger att dom betalar din operation.
Sen är det egentligen bara frågan om vårdgarantin jag också kan besvara.
Den fungerar helt enkelt inte särskilt bra på många ställen. Du ska få tid inom 90 dagar och har du tur får du det, har du otur får du vänta mycket längre. Därför väljer man kanske hellre att ta fria vårdvalet och ha mer kontroll över sin remiss. Nackdelen är då att du själv får betala resor och ev boende.
Tusen TACK för svaret!