Inlägg från: Päronsylt |Visa alla inlägg
  • Päronsylt

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Jumbopolly skrev 2011-01-15 21:36:33 följande:

hmm har gått på flyt nu i 4 dagar å första 3 dygnen rasade jag ner 4 kilo direkt.. å vipps idag har jag gått upp 1 kilo av dessa. Vad beror det på??

Har druckit pulverdryckerna benhårt idag och druckit massor med vatten OCH motionerat för jag har varit å badat idag med min familj.

varför blir det så??????

Det första som försvinner när man går på flytande är vätskan. Att du gått upp ett kilo kan jag inte förklara. Men jag vet att din kropp inte börjat förbränna av reserverna än. Det tar lite tid att få igång det. :)
    Väg dig inte för ofta, det är ganska knäckande när man står stilla i flera dagar fast man bara flyter.
    Gick själv ner fyra kilo dom första fyra dagarna sen tog det 1,5 vecka innan jag tappade 2 till. Och till slut efter tre heemska veckor hade jag bara tappat 7 kilo. :(
    Medasn flera stycken som skulle opereras samma vecka hade tappat över tio kilo.. Det var tufft. :)
    Positiva tankar. :)
  • Päronsylt
    Lalalong skrev 2011-01-15 22:14:04 följande:
    Nu är jag nere på 109 kg... Bara 10 kg till tvåsiffrigt!!! Så jäkla najs! Det är sjukt längesen jag vägde så här "lite". Jag stod stadigt på mina 130-135 kg med några dips ner till typ 125 kg i många många många år. 
    Jag vet inte exakt hur länge sen det var som jag vägde så här. Men jag gissar på runt 10 år...

3 månader sen op. Startade med strl 54-56 i byxor och  52/54 i tröjor. 
    Nu har jag 48 i byxor och 46/48 eller XL i tröjor. Det är heeeelt underbart!!
    Jag pratar i termer av klädstorlekar eftersom det är så pass konkret så det är lättast att greppa då

När jag gått ner under 100 ska jag unna mig klippning, färgning o.s.v. hos en riktigt flådig frissa. Helst där man får lite skumpa under tiden man blir klippt  
    Underbart! :D
    Smart det där med en plan för vad man ska unna sig. Så långt hade jag inte alls tänkt..
    Stod på 101 kilo idag. Det är många herrans år sedan jag var så "lätt". Kanske ska unna mig något jag med.. *fantiserar*
    Det allra härligaste med det här är, tycker jag, att jag kan röra på mig igen. Imorgon blir det zumba för första gången. Jag längtar. :D

Bra kämpat! Grattis! :)
  • Päronsylt
    Jumbopolly skrev 2011-01-16 04:41:18 följande:
    det var nog som METAMORPHOSIS sa.. mens på g...
    fast det är ju bra att veta att man kan stå stilla.
    Men när man stannar av så drastiskt så blir man lite fundersam just bara för att man enbart går på flytande föda och jag tappar tyvärr lusten att fortsätta då =( ser ingen vits med det just då.. fast nu MÅSTE jag ju fortsätta ändå eftersom jag vill bli opererad.. Men inatt vände det tillbaka och så..
    Sen vet jag att man inte skall väga sig för ofta.. När jag BANTAT då har jag inte vägt mig mer än en gång i veckan för att se ordentliga resultat....  nu har jag vägt mig varje dag bara för att få positiva tankar och orka härda ut för är det nåt jag avskyr så är det pulverdiet utan någon mat alls...
    Jag förstår att du har ett rent helvete nu. Att flyta är inget roligt. Men det är värt det. Varenda dag. :)
  • Päronsylt
    sweety88 skrev 2011-01-16 16:41:26 följande:
    Vet någon här varför man inte får äta bars under flytperioden innan op?
    Till mig sa dom att det var för att allt man stoppar i sig som man måste tugga påverkar levern och dens sätt att krympa.  :)
  • Päronsylt
    sweety88 skrev 2011-01-16 17:04:43 följande:
    Tack så mkt, då får man undvika dom med andra ord :)
    Jag tror att det är en smart idé :)
    Till mig sa även läkaren att om man fuskar så ser dom det på en gång och då får man ingen operation.
    Vet inte om han försökte skrämmas men han lyckades i alla fall. ;)
  • Päronsylt
    capobranco skrev 2011-01-16 17:32:48 följande:
    Hm nu blir jag lite orolig för till mig sa det att bara jag går ner mina kilon så kvittar det vad jag äter innan så därför har jag kört med flytande + en bar per dag och det har fungerat viktmässigt. Har ni andra också fått den informationen som Päronsylt har fått? eller vad sa de till er?
    Jag tror inte du behöver vara det minsta orolig. :) Det är verkligen jätteolika för varje sjukhus som gör dom här operationerna. :)
  • Päronsylt
    Jumbopolly skrev 2011-01-16 17:54:50 följande:
    Hur kan de se det utan att öppna och kolla först i så fall???
    fattar inte detta...
    jag har inte ens träffat någon läkare och dietisten sa att hon kunde göra ett program med mat men då blir man bara hungrigare än o man går på soppor.. tror det mest är skrämselproppaganda..
    Läkarn menade självklart att dom skulle avbryta operationen om inte levern var tillräckligt liten. Alltså efter att dom gått in. :)
    Men det är verkligen så olika överallt. Lyssna på det era läkare och dietister säger. Det är juh där ni ska bli opererade. :)
  • Päronsylt
    Nala skrev 2011-01-16 19:09:19 följande:
    Det där tror jag bara är skrämselpropaganda, det är ju många sjukhus som inte har flyttvång innan operation tex..
    Så är det säkert. Spelar väl egentligen ingen roll, men det var vad jag blev tillsagd. :) Skötte mig och fick i alla fall operationen gjord :D
    Jumbopolly skrev 2011-01-16 19:16:44 följande:
    tycker bara att det är konstigt om de kan göra så.. jag fick gå på engruppträff för 1,5 år sedan å nästa gåg jag få träffa läkaren är veckan innan jag opereras. borde man inte bli ordentligt onformerad om sådant tidigare i så fall????
    Tycker hela grejen är ganska skrämmande. hur många blir inte opererade per dag? Hur mycket vet man innan? Hur mycket information får man efteråt..
    Ja, du förstår poängen.
    Men som sagt, du behöver nog inte oroa dig. Det där var vad jag blev tillsagd. :)
  • Päronsylt
    Jumbopolly skrev 2011-01-17 00:49:48 följande:
    jo det vet jag.. å det förstår jag men det jag inte förstå år är som vissa läkare säger då till vissa människor..
    "ser vi att du har fuskat något under ditt flyt så opererar vi inte"
    Har man gått ner det man ska gå ner så hur kan de se om man fuskat innan operation? eller öppnar de först å säger. nehepp den här tjejen har fuskat! hon åt en gurkbit den 23/1 henne stänger vi igen å skickar hem! hehe.. tror DET är mest skrämselproppaganda... men klart ser de att personen i fråga inte alls gått ner nåt utan levern är i sin gamla storlek då förstår jag om de stänger igen buken igen..
    Som jag skrivit flera ggr tidigare. Det är olika från sjukhus till sjukhus!
    Där jag opererades fick vi inga som helst kilon vi var tvugna att gå ner. Allt handlade om att krympa levern så pass mycket att man kunde vika undan den utan att den sprack. För det är det som händer med en lever du viker om den inte är tillräckligt tömd.
    Och jag skrev även tidigare att dom menade när man öppnat personen.
    Läkaren sa flera ggr att inser vi att nifuskat så syr vi ihop er igen.
    Men som sagt, skrämseltaktik.. Kanske, vem vet?
    Jag ville inte vara den som provade i alla fall. Tyst
  • Päronsylt
    littlemisstrouble skrev 2011-01-17 10:31:32 följande:
    på tal om att äta innan op medans man går på flyt. på mina papper från sophiahemmet står det att under flyt om man har behov att tugga på någonting är det okej med sallad tomat och gurka. en sallad helt enkelt.
    så jag tror inte det är någon fara om man inte håller sig helt till flytande.
    Jag tror inte heller att det är någon fara. Jag tror däremot att det är viktigt att följa råden man får.
    Min läkare sa att "klarar man inte av att flyta i tre veckor ska man inte heller göra operationen, då kan livet bli ett rent helvete"
    Men han var lite barsk av sig. Kändes flera ggr som om han sa saker för att vi skulle dra oss ur och inte vilja göra operationen.
    Tyckte han att han hade lite för mycket att göra kanske. Flört 
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)