• erajka

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Hej alla!

9 december 2009 gjorde jag min GBP, har sedan dess gått ner 50 kg! Bästa jag gjort NÅGONSIN!

På onsdag ska jag operera bort min galla, som jag fått problem med efter GBP! och snart kan bebisverkstan starta ;)

• erajka

Läkaren jag träffade angående gallan, sa att det är ganska vanligt att få problem med gallan.

Problem med gallan kan man bland annat få utav kraftig viktnedgång, som man får efter en GBP!

VId ett gallstensanfall får iaf jag kramper i mellangärdet ungefär, sedan strålar det bak på ryggen och högra sida vid revbenen. Jag blir kallsvettig och har svårt att sitta/ligga stilla. Anfallen får jag oftast på kvällarna flera timmar efter jag ätit något olämpligt.

Detta med mat, jag äter ganska normala portioner och har gjort i stort sett sedan jag blev opererad. Har även haft en lyckad vikt nedgång, när vi gick kurs inför operationen sa hon som höll i kursen att man ska kunna äta normalstora portioner men att det kanske tar lite längre tid.

• erajka

Är det någon som saknar något från sitt "gamla" liv? Kan vara vad som helst, mat, personer, saker osv!

• erajka
    Nala skrev 2010-11-20 19:59:30 följande:
    Egentligen riskerar hon väl inget....det är ju inte alla sjukhus som har flyt-tvång så att äta är ju inte farligt. Har hon gått ner i vikt?
    enda som kan vara e att hon inte kommer in i en fas som ja inte minns vad den heter. Vilket gör att det blir jobbigt att flyta!
    Anledningen till att man flyter är att minska fettet runt levern tror jag, allt för att det ska vara möjligt att operera med titthål. Kommer de inte åt ordentligt kan de besltua att göra en öppen operation.
  • erajka
    linnea77 skrev 2010-11-20 22:13:16 följande:
    Jag testar igen...
    Är det nån mer här som ska till Torsby på info möte den 3e december?
    Kul om det vore nån mer.....(här inne alltså . )
    Är opad där men tyvärr ska ja inte dit ;)
  • erajka
    Tinzi skrev 2010-11-21 21:09:38 följande:
    En fråga....hur har det varit med ris/pasta för er när ni vågade börja med det? Fick ni ont eller besvär/dumping av detta?
    I början kunde ja få lite ont i magen av det, tror det beror på att det är svårsmält och att det är "jobbigt" att tugga ordentligt. Men nu har jag inga problem alls att äta det
  • erajka
    Tensia skrev 2010-11-21 21:33:33 följande:
    där jag ska opas är det "bara" ett krav på att man ska gå ner 4% av sin vikt innan op, alltså man måste inte flyta, man ska hålla sig under 1000 kalorier på en dag, därimot så sa som att om man flyter ger det oftast bäst resultat=)
    jag börjar imorgon, och är väldigt nervös hur jag ska fixa detta i tre veckor, har ni några bra tips får ni gärna dela med er av dom, vad som är gott osv =)
    inget är gott ;) inte första dagarna iaf.... jag överlevde genom att dricka mkt kolsyrat vatten (kan man göra själv om man har en soda stream el dyligt)
  • erajka

Jag saknar kläder ;) annars allt jag inte kan äta för gallan, men utom det kan jag äta allt. Jag kan dricka det mesta. Men nu har jag valt att inte äta sådant som gjort att jag blev så stor som jag blev

• erajka
    PetraD skrev 2010-11-23 17:36:39 följande:
    har inte heller märkt något på håret
    ja har tappat endel hår å på vissa ställen så har jag ganska så lite hår faktiskt (enligt frisören) men det syns inte jätteväl tkr jag själv.
  • erajka
    PetraD skrev 2010-11-23 17:51:06 följande:
    tycker du själv inte att det syns så mycket så är det nog inte så farligt mycket, för brukar ju vara en själv som är ens värsta kritiker
    ser det på vissa ställen ;) men det går att dölja med resten av håret :D
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)