Inlägg från: MissHellen |Visa alla inlägg
  • MissHellen

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Nu hitta jag äntligen tråden! Jag läser alltid, men kommentera sällan

Nu har jag äntligen fått tid till bedömningsmöte (eller vad jag ska kalla de), men de känns sådär.. Dom säger att de är stenhårda regler på sjukhuset nu, att man måste ha både högt blodtryck, diabetes och BMI över 40. Men jag har "bara" BMI över 40 (40,7 eller nått sånt).

Jag vill inte hoppas för mycket, då jag vet att jag kommer bli besviken. Men som vanligt, gör jag redan de..
    Men om jag får ett nej, vet jag ju att jag får de. Jag hatar att inte veta!

• MissHellen
    Fragile Angel skrev 2010-05-06 13:29:04 följande:
    Du har ju ett BMI över 40, så då torde det inte vara några problem, tycker jag. Lycka till!
    Tack tack! Jag hoppas på de iaf, lite för mycket egentligen..
  • MissHellen
    Mli79 skrev 2010-05-07 10:27:35 följande:
    Jag tycker att det borde vara typ inskrivningsvikten på VC som räknas. Viktnedgång är ju oftast inte det största problemet, det är ju att hålla vikten som många av oss behöver hjälp med. Jag låg på BMI 40, 5 när remissen skrevs. Jag vågade inte gå ned i vikt innan bedömningen utan släppte bara på allt, åt det jag kände för och tänkte att det är ju bättre att ligga på några kg + än att nekas OP. Jag har på detta sätt gått upp 4 kg sedan i januari. Inte kul alls.
    Så känner jag oxå! Dock blev jag aldrig vägd på VC, utan läkaren fråga bara vad jag vägde. Men hur mycket jag än försöker, går jag inte upp i vikt Haha! Första gången någonsin!

Nu ska jag på bedöming den 26, så vi får väl se.. Jag har oxå BMI på 40,7 eller nått.
  • MissHellen
    Mli79 skrev 2010-05-07 10:39:20 följande:
    Hehe, jag tänkte precis som du, att det var konstigt att jag inte går upp. Gick någon månad... sen small det till. Typ alla kilona över en natt. Det var igår jag upptäckte att de sista kilona har satt sig, och de har gjort att jag har helt tappat orken. Idag tänkte jag börja tänka på vad jag äter, inte för att jag ska gå ned i vikt nu 6 veckor innan OP (får inte ens försöka eftersom jag är med i en studie om normalkost fram till Op) men för att jag ska bli lite piggare. Jag orkar inte ha 10 sockerchocker med tillhörande dipp på en dag. Nu blir det till att bunkra vitaminer och dra ned på de tomma kolhydraterna och hoppas att jag finner någon typ av ork med en bättre balanserad kost
    Ja, nu har jag ju skitit i allt sedan November, när jag var på VC När man väl "vill" gå upp i vikt, gör jag de inte.. Men, de ska bli så skönt att få träffa läkaren. Även om jag nu får ett nej (vilket jag är ganska säker på att jag får..), så vet jag om de. Och han börja om på nytt, igen (som alla andra gånger..). Jag hatar ovissheten!

Skönt att du iaf har börjat och känner dej laddad! Jag är långt därifrån just nu
  • MissHellen
    Hera78: Jag har häller aldrig varit i kontakt med nån dietist. Har oxå varit orolig för vad läkaren ska säga om de. Jag har oxå BMI 40,7 eller nått sånt.
    Jag ska på bedömingsmöte i slutet på månanden, är sjukt nervös!

Lycka till med allt!
  • MissHellen

Jag ska som sagt på bedömingssamtal i slutet på månaden, den 26. Vad kommer läkaren fråga? Hur kan jag "förbereda" mej? Är så sjukt nervös! Mest nervös för att jag ska få ett nej och bli så besviken..

Vet att chansen är stor att jag kommer få ett nej, då jag inte "fyller upp" kraven dom har här: högtblodtryck, diabetes och BMI över 40. Jag har ju "bara" BMI över 40..

• MissHellen
    FMEmbla skrev 2010-05-12 21:23:53 följande:
    Som sagt, vi är i samma fas då. Jag får väl berätta hur jag gör då, för jag verkar ha tid till vc före dig. MissHellen: JAg hakar på din fråga, för jag undrar också vad man ska säga och om man kan förbereda sig på nåt. Jag antar att du också ska på första mötet på vårdcentralen, eller?
    Nä, jag har varit hos min läkare på VC Så de är gjort för min del. Där sa jag bara att jag ville ha en GBP, läkaren fråga varför då han inte tyckte att de såg ut som att jag behövde en. Sa vad jag vägde, så ångra han sej haha!
    Han skrev en remiss direkt, prata om vårdgarantin (som jag fatta noll av då!) och sedan var de klart. Var kanske där inne i max 5 min!
  • MissHellen
    FMEmbla skrev 2010-05-13 20:21:35 följande:
    Aha, då är du steget före mig. Bra, då kan jag fråga dig om allt jag undrar över nu. Jag tror folk skulle säga att jag inte heller "behöver" en operation, men om man är 166 och väger över hundra pannor - då ÄR det behövligt! Sen får andra säga vad de vill! Har du lärt dig mer om vårdgarantin nu eller?
    Precis, de är bara att fråga på sedan

Jag är 168 och väger 115 och hur min läkare inte tyckte att jag behövde en operation, vette tusiken! Kanske såg jag smal ut i svart Haha!

Nja, de kan jag inte påstå. Men just då fatta jag ingenting om vad han prata om. Om att om inte mitt sjukhus fixar tiden dom lovat, kan jag söka mej till annat. Just då lyssna jag inte, var bara glad att han tog mej på allvar och skicka en remiss
    Dock tror jag inte att mitt sjukhus skickar till andra sjukhus, som jag fattat de..
  • MissHellen
    FMEmbla skrev 2010-05-13 22:22:41 följande:
    Jamen svart är ju superbra! (Jag ska ta på mig vitt när jag ska till vc. ) Ok, med andra ord ska man lyssna noga på vad de säger om vilken tid det är på mitt sjukhus, för jag vill ju inte först VÄNTA och se om mitt sjukhus klarar tiden och SEN söka mig vidare. Det måste man väl kunna göra på direkten. (Sorry, jag vet att jag är lite trög och att jag ältar det här med VG och FVV, men jag måste ha koll. *kontrollfreak*)
    De hade jag oxå gjort, om jag inte skulle ha jobbat direkt efter (jobbar exktar i en klädbutik ).

Nja, jag tror de var mest för att hjälpa mej. Han mena nog om dom inte höll tiden, så skulle jag skicka remissen någon annanstans och inte ge upp!

Jag var på VC i slutet på november förra året, fick bekräftesle att dom fått min remiss i början på december. Sedan ringde jag och hörde så dom verkligen fått den och när jag skulle få komma. Fick brev om en tid förra veckan (skulle egentligen fått en tid tidigare, sa hon på telefonen..) och ska dit i slutet på månaden.
    Om jag nu får ett ja (vilket jag tror att chansen är ganska liten..), blir de nog operation efter sommaren, om äns de..
  • MissHellen
    FMEmbla skrev 2010-05-13 23:16:59 följande:
    MissHellen: ..men Varför tror du att du chansen är liten till att du får operation?
    För att en bekant till mej fick precis ett nej till op.. Läkaren sa att man måste ha högt blodtryck, diabetes och BMI över 40. Och jag har "bara" BMI över 40..
    +att dom ska göra massa besparingar på sjukhuset, hit och dit.

Jag vill inte hoppas för mycket (vilket jag egentligen redan gör..) och bli sjukt besviken..
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)