• Jossii

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

För ca 2,5 år sedan så skickade jag in en remiss till landskrona lasarett ang en gastric bypass. Jag hade då bestämt mig att det fick vara nog med att vara så här stor! Månaderna gick, år gick och jag glömde av remissen eftersom jag inte hörde något.

Jag gick till VC och fick reductil utskrivit, då gick jag ner 20 kg. Jag var otroligt stolt över mig själv. Sen blev reductil stoppat i Sverige och jag gick upp 8 kg igen.

Jag väger 140kg + lite till. Jag måste gå ner för att rädda mitt eget liv.

Idag, 2,5 år efter att remissen skickades in fick jag ett brev från Landskrona lassarett;

Jag är välkommen den 28:e Januari för gruppinformation och sen ett enskilt läkarsamtal.

Jättekul tänker ni kanske nu, men under dessa 2,5 år så har jag börjat ångra mig. Jag vill klara detta själv, jag vill inte operera mig. Men nu när jag fick brevet så vet jag inte längre.

Jag är helt förvirrad. En operation hade varit så lätt men ändån riskfyllt.

Nån som kanske kan dela med sig av sina tankar och erfarenheter?

• Jossii

Tack för era svar! Glad

Jag funderar på att ialf gå på informationsmötet och sen bestämma mig efteråt. Det känns läskigt att gå igenom en operation. Tänk om det skulle gå fel, då hade jag aldrig förlåtit mig själv.

• Jossii
    sweety88 skrev 2011-01-18 13:19:45 följande:
    Tänk på att riskerna är riktigt små, man ska ha otur om man blir drabbad. Och visst man ska vara medveten om dom, men dom farligaste riskerna lever vi redan med och jag tror på dig att du kan gå ner i vikt men operationen är ett jätte bra verktyg som alltid gör sig påminnt så man inte går upp igen heller! Glad
    Var det längesedan du opererade dig? Hur mycket har du gått ner?

Nu peppar jag dig med frågor ;) Hoppas det e okej.
  • Jossii

hur går en op egentligen till, från att man varit på infomöte. Hur länge ligger man inne och hur lång tid kan en op ta?

• Jossii

Nån som har gjort en op i landskrona och vill berätta om sina erfarenheter därifrån?

• Jossii

Imorgon så har jag mitt infomöte. Är fortfarande i valet å kvalet om detta är något för mig eller inte. Men det ska ändån bli intressand med lite mer info och att får träffa läkaren.

Vad händer egentligen under ett sånt gruppmöte?
    Tar dom tester och sån när man har det enskilda samtalet med läkaren?

• Jossii

Nu har jag fått tid den 23 feb på vc för att ta EKG och kolla blodtrycket. Sen är det bara till att vänta på en op-tid. Hoppas hoppas att blodtrycket inte ska strula bra. Rynkar på näsan

• Jossii

Jag måste få fråga; e det nån här som opererat sig i landskrona??

Jag var på infomöte och även möte med kirurg i landskrona för 2 veckor sedan. Å jag har hela tiden fattat det som att vi som var på mötet kommer opereras i Landskrona.

Men nu vad jag läst på viktop.se så kommer man opereras i Kristianstad på Aleris. Stämmer det?
    Måste man isf gå på ännu ett möte med en ny kirurg då?

• Jossii
    Sannalouise87 skrev 2011-02-03 12:07:08 följande:
    Jossii: jag tror bara att det är dom som åberopat vårdgarantin som opas i kristianstad. Har du varit på infomöte i Landskrona är det nog där du ska opas. Hur länge har du fått vänta sen du skickade remissen?
    Jag skickade en egen-remiss för 3 (!!) år sen. Så jag har stått i kö länge länge, å det var samma med en annan som var på infomötet, hade oxå väntat i 3 år.

Å kirurgen sa till mig att jag ska bara fylla i hälsodeklaration och skicka in EKG sen kommer jag få optid inom 1-7 månader. Annars borde han väl nämnt någon om kristianstad tycker man.

Som du förstår så har jag inte åberopat vårdgarantin utan stått snällt i kön. Flört
  • Jossii
    Sannalouise87 skrev 2011-02-03 13:04:44 följande:
    Men herregud vilken lång väntetid. Jag tillhör också Landskrona och skickade in min egenremiss i tisdags. Så fort jag får en remissbekräftelse ska jag ringa dom och säga till om vårdvalet, och att jag vill till Carlanderska, Göteborg.
    Hur har du stått ut med att vänta så länge? Det är ju sjukt lång väntetid...
    Jag vet faktiskt inte. hehe. Men jag tror att jag inte var helt säkert på om jag ville göra en GBP eller inte när jag skickade in remissen. Så jag förträngde nog det hela fram tills jag fick kallelse för infomöte för några veckor sen.

Men nu är jag så säker som jag kan bli. Glad Längtar tills jag är "över på andra sidan".

Jag hoppas jag kan få en op-tid så snabbt som möjligt nu. Har dock inte tid på vc förren den 23 feb för att göra EKG.

Men du tror att det är landskrona jag kommer opereras på? Vore konstigt annars eftersom läkaren inte sagt någonting om kristianstad.
  • Jossii
    cyprezz skrev 2011-02-03 15:17:38 följande:
    Jag tillhörde Landskrona från början va där på ett informationsmöte och blev godkänd för op men med tanke på deras ofantligt långa köer oberopa jag vård garantin och blev flyttad till aleris i k-stad där jag fick på nytt träffa en kirurg för ett gödkännande men nu på måndag lägs jag på bordet , Om du inte vill vänta ring landskrona å be dom skicka din remiss till aleris så sa dom att man kan göra . lycka till
    Tack för ditt svar!

Jag jag får se hur det blir när jag skickat in EKG och hälsodeklarationen. Kirurgen sa ju att väntetiden är mellan 1-7 månader, så får jag inom 3 månader så stannar jag kvar på landskrona. Det e närmare min hemstad. =) Annars får jag be dom skicka vidare min remiss.
  • Jossii
    cyprezz skrev 2011-02-03 16:02:42 följande:
    Typ så sa dom till mig med när jag första gången oberopa vårdgaranti och de va för 13 månader sen fick ringa å bråka massor för att få till möten och dyligt
    okej, då ska jag ligga på dom som tusan så fort jag skickat in EKG:et. Glad

Vad hette kirurgen du träffade i landskrona?
  • Jossii

Jag vet att det finns viktop.se men har även för mig att det ska finnas fler liknande forum. Eller är jag ute å reser nu?

Nån som har adresserna isf?

• Jossii
    sweety88 skrev 2011-02-06 15:49:42 följande:
    Imorgon åker jag och blir inlagd på kvällen, tisdag kliver jag över till mitt nya liv om allting går som planerat Cool
    Lycka till!!! {#emotions_dlg.flower}
  • Jossii
    Ariana3 skrev 2011-02-10 15:58:11 följande:
    Hej!
    Har precis tagit första steget mot en GBP. Har pratat med min läkare som ska skriva remiss, ska dit snart och ta de prover han ville ha.
    Vet inte om jag i dag blir godkänd för en op, har en BMI på strax över 40, högt blodtryck, höga blodfetter, sömnapné (använder c-pap när jag sover), dåliga anlag gällande hjärt/kärlsjukdomar. Men jag vet inte om mina besvär är "tillräckliga!".

Hur går samtalet när man blir "godkänd" till, vilka frågor vill dom ha svar på, vad krävs?
    Är intresserad av det mesta kring GBP. Har läst mycket och vet att det inte är en dans på rosor, att det finns biverkningar och inte alltid går så bra. Har någon hemsida eller blogg får ni gärna länka dit så jag kan läsa om eran "resa" i väntan på att jag också kanske ska göra den.
    Jag tror inte du kommer få några som helst problem för att få ett godkänande. Glad
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)