Inlägg från: Sannalouise87 |Visa alla inlägg
  • Sannalouise87

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Hej!
    FÅr man hoppa med?!

Har nu ikväll suttit och försök få rätt på en egenremiss till Landskrona¨, då jag vill göra en Gastric Bypass. Skulle träffat läkare på VC idag, men dom hade klyddat till det med tiderna, och jag orkar inte vänta på nästa tid.

Har idag ett BMI på 41,7, ifall någon är intresserad Tungan ute

Någon som har bra tips attt ge när det gäller egenremiss? Just nu ser det mer eller mindre ut som ett brev, där jag berättat om mina viktproblem, bantningsförsök, livssituation just nu, varför jag vill göra op osv...Ligger just nu på ett A-4...

• Sannalouise87
    Hera78 skrev 2011-02-01 09:15:27 följande:
    Om 1,5 timme bär det av till Stockholm och Ersta, imorgon är det äntligen dags! Har nyss skrivit ett jobbigt brev till sambon som han hittar på kudden ikväll, det känns bättre nu efter att ha skrivit det och gråtit ut en del av rädslan och oron... Håll tummarna för oss som ska opas imorgon!
    Jag som är ny i tråden förstår inte varför du skrivit brev? Har du inte berättat om op:n eller är det ett "kärleksbrev" ?

Blev också lite fundersam...

Men lycka till i alla fall!
  • Sannalouise87
    Hej tjejer!
    Någon som kan hjälpa mig att reda ut mina bekymmer som jag har haft under natten, gällande vårdval och vårdgaranti? Tungan ute

Vårdval- Jag kan välja vilket sjukhus som helst i sverige, under förutsättning att det är ett landstingssjukhus, eller ett privatsjukhus som har vårdavtal med landstinget. (?!)

Vårdgaranti-  jag ska bli behandlad inom en viss tid, annars kan jag åberopa vårdgarantin, som då gör att jag kan bli placerad hos ett annat sjukhus med mindre väntetid. (?!)

Men jag kan inte först använda mig av vårdvalet, och sen även utnyttja vårdgarantin?!

• Sannalouise87
    Jumbopolly skrev 2011-02-01 22:28:22 följande:
    I morgon (onsdag) kl 8.00 skall jag infinna mig på sjukhuset. sedan är det bye bye fläsk å welcome new life=)
    Äntligen skall det blir av....
    Lite nervöst är det faktiskt men snart är även jag på andra sidan =)
    Lycka till!
  • Sannalouise87
    Hera78 skrev 2011-02-02 09:38:19 följande:
    Sannalouise: du har förstått helt rätt men du förbrukar din chans att åberopa vårdgarantinom du utnyttjar fritt vårdval.
    Tack för svar!

Då står jag i valet och kvalet. Bor mitt i Skåne. Vet att Landskrona INTE kan hålla sina tider, men har också hört att om man åberopar vårdgarantin där hamnar man i en annan kö och många har trots det fått vänta minst ett år innan dom blivit opade.

Sen kollade jag på nätet. Kalmar, som trots allt inte ligger långt ifrån skåne har absolut kortast tid, 4-8 veckor.  Det skulle man ju kunna välja, men då handlar det transport dit och hem. Att köra dit är inget problem, jag älskar att köra bil! Men, vågar man köra hem själv sen efter operationen?

Vad säger ni som blivit opade, har ni kört hem själv efter operationen? Eller hur löste ni det? Vet inte om jag är så sugen på att sitta på en buss eller ett tåg hem efter open...
  • Sannalouise87
    Anna 73a skrev 2011-02-02 10:45:25 följande:

Lite då och lite nu!!

Den 8 April 2010 skickade jag per mejl en egen remiss till Sofhiahemmet i Stockholm.
    Samma dag fick jag ett svar att dom gärna tog emot mig med en betalningsförbindelse från mitt län..(Västra Götaland)
    Jag ringde direkt upp vårdslussen.
    Blev beviljad betalningsförbindelse.
    Ringde tillbaka till Sofhiahemmet och berättade att jag kommer att få betalningsförbindelsen på posten inom 3 dagar.
    Dom på Sofhiahemmet gav mig en tid för ett bedömningsmöte den 29 April.
    Allt på en och samma dag Glad
    Mötet gick kanon och jag fick operationstid den 15 Juni.

Har inte haft några komplikationer efter operationen.
    Det enda är att jag har väldigt lätt för att dumpa.Och har tappat mycket hår.
    Som tur är att jag har en riktigt hästman sen innan 
    Och  jag har lärt mig vad jag kan och inte kan äta.

Det e nu 7½ månad sedan jag opades och jag mår fortfarande toppen.
    Jag har gått ner över 40 kilo samt 180 cm runt kroppens olika ställen.
    Från storlek 48 till 40 upptill och från storlek 48 till 38 nertill.
    Jag har nu bara 10 iklo kvar till min målgång
    Min magkatarr e borta sen operations dagen.
    Jag har inga problem med ryggen längre.

Ville bara dela med mig av min resa
    Önska alla lycka till som ska och vill göra operationen.
    Och grattis till er alla som gjort den och eran viktnergång

Kram från mig!!

Härligt att läsa om! Man blir så taggad!! Fortsatt lycka till!
  • Sannalouise87
    SilverEmma skrev 2011-02-02 11:18:37 följande:
    Jag kan bespara dig ett samtal till Kalmar. De tar inte emot remisser från landsting Skåne för tillfället.
    Tack!
    Skickade faktiskt min egenremiss idag till Carlanderska i göteborg, via mail.

Sambon får ju vara pappaledig när op är dax, så han kan ju ändå köra, så får han bo på hotell eller så under tiden!
  • Sannalouise87
    SilverEmma skrev 2011-02-02 11:33:05 följande:
    Då ses vi kanske där någon gång, har också skickat min remiss dit idag!
    Ja, det hade ju varit kul! men visst var du tvungen att skicka in någon hälsodeklaration först??
  • Sannalouise87
    SilverEmma skrev 2011-02-02 11:44:41 följande:
    Förresten...skickade du själv din remiss direkt till Carlanderska? Kan man göra det? Jag trodde att man var tvungen att gå via sitt landsting för att få det betalt? Eller det har du gjort?
    Ärligt talat fattar jag ingenting just nu. Ringde till Landskrona igår, där dom sa att jag kunde skicka min remiss till Carlanderska istället, men fick nyss svar från dom att jag måste gå antingen via Salgrenska eller mitt egna landsting först...

Har sökt information på nätet men hittar knappt något vettigt...allt är så luddigt...eller är jag trög...
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)