Inlägg från: cyprezz |Visa alla inlägg
  • cyprezz

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Hej alla har en liten fråga till alla er som väntar på op eller har gjort den nyligen. Hur länge fick ni vänta från remis inkom till op (vill helst ha svar ifrån dom som har varit icke med medisinskförtur.

Tack på för hand

• cyprezz
    frökenKAJO skrev 2010-08-31 08:19:09 följande:
    Cyprezz: Jag ringde vårdslussen i västragötaland och begärde en betalningsförbindelse i mars 2010. Ringde och bokade tid på Sophiahemmet och fick en tid inom några veckor. Var på bedömning där 30 mars 2010 och opereras 24 maj 2010.

Två mirakel: Var bor du? Det inns absolut sätt att ta sig förbi inkompetent och otrevlig vårdcentralsersonal!

Så har jag en fråga till er som är opererade; har ni märkt om ni går ner i cykler? Jag brukar stå still veckorna efter ägglossning och fram till mens, för att tvärtom tappa massor veckorna efter mens. Fler som noterat något liknande?
    Bor i Hörby och min remis gick till landskrona 08-03-31 den 20 maj i år hade jag läkarbesök där jag fick mitt ja till op men den först efter att jag ringt och bråkat med min ord läkare och hon i sin tur med landskorna va upp satt på vårdgaranti och nu efter besök hos kirurgen va oxå vårdgaranti och har ännu inte fått någon tid för op , börjar faktiskt tro att dom inte vill operera mig trots att jag haft fetma i 13 år och gjort allt möjligt för att förlora dom hemska kilona .
  • cyprezz
    frökenKAJO skrev 2010-08-31 08:30:11 följande:
    Vad knasigt att det dröjer så! Vilka sjukus är det som är aktuella för din del (vilka sjukhus har ditt landsting avtal med?)
    Kan du inte kolla upp om du har rätt att själv kontakta dessa sjukhus och boka tid för bed/op? Det kanske går snabbare?

Jag vet flera som liksom jag gick förbi remiss till överviktsenheten-stadiet och istället kontaktade vårdslussen- och vi har samtliga opererats inom ett par månader efter den kontkten. Mycket smidigt!
    Tillhör skånelandsting och tror dom har vartal med både GBG och STHML + dom 3 vi har här nere som gör denna op, jag har ju oberopat vårdgarantin som enligt dom kan jag få tid vart som men verkar inte som dom jobbar för att jag ska få en tid någon annanstans , har flera vänner som redan fått gjort op och deras remiser kom in långt efter min , antingen så e jag bara fjantig eller så ligger där en hund begravd någonstans *suck*
  • cyprezz

Oj va otroligt länge sen jag skrev här men ska iaf till K-stad på måndag för min op efter en otroligt lång väntetid har stått i vårdgarantikön i över 1 år , men nu blir de äntligen av tacka gudarna för aleris :D

• cyprezz
    qlurig skrev 2011-02-01 21:07:00 följande:
    Min op-tid blev 4/4 på Ersta...
    Grattis
  • cyprezz
    Jossii skrev 2011-02-03 11:57:36 följande:
    Jag måste få fråga; e det nån här som opererat sig i landskrona??

Jag var på infomöte och även möte med kirurg i landskrona för 2 veckor sedan. Å jag har hela tiden fattat det som att vi som var på mötet kommer opereras i Landskrona.

Men nu vad jag läst på viktop.se så kommer man opereras i Kristianstad på Aleris. Stämmer det?
    Måste man isf gå på ännu ett möte med en ny kirurg då?
    Jag tillhörde Landskrona från början va där på ett informationsmöte och blev godkänd för op men med tanke på deras ofantligt långa köer oberopa jag vård garantin och blev flyttad till aleris i k-stad där jag fick på nytt träffa en kirurg för ett gödkännande men nu på måndag lägs jag på bordet , Om du inte vill vänta ring landskrona å be dom skicka din remiss till aleris så sa dom att man kan göra . lycka till
  • cyprezz
    Jossii skrev 2011-02-03 15:59:33 följande:
    Tack för ditt svar!

Jag jag får se hur det blir när jag skickat in EKG och hälsodeklarationen. Kirurgen sa ju att väntetiden är mellan 1-7 månader, så får jag inom 3 månader så stannar jag kvar på landskrona. Det e närmare min hemstad. =) Annars får jag be dom skicka vidare min remiss.
    Typ så sa dom till mig med när jag första gången oberopa vårdgaranti och de va för 13 månader sen fick ringa å bråka massor för att få till möten och dyligt
  • cyprezz
    Jossii skrev 2011-02-03 16:12:58 följande:
    okej, då ska jag ligga på dom som tusan så fort jag skickat in EKG:et. Glad

Vad hette kirurgen du träffade i landskrona?
    Mikael nånting la inte hela hans namn på minnet tyvärr
  • cyprezz
    METAMORPHOSIS skrev 2011-02-03 16:47:07 följande:
    Jag vaknade med tryck i bröstet och ont känningar i vänster arm, ringde VC vid lunchtid, dom hänvisade mig till 112. 112 trodde att det kunde röra sig om organsvikt, i och med mitt mående den sista tiden.

Ambulansen kom på fyra minuter. Dom kopplade snabbt upp mig på ett EKG, gav mig Nitroglycerin, och syrgas.

På sjukhuset gjorde dom två EKG till, och alla var bra. Proverna likaså.

Diagnos: Ångestattack from hell, vilket doktorn inte såg som ngt konstigt med tanke på operationen i mars, magsåret i oktober-december, missfallet i november, alla kräkningar nu.
    Fy låter som en helvetestid men skönt att de inte va hjärtat som spöka , hoppas du mår bättre snart , *skickar en styrkande kram*
  • cyprezz
    SilverEmma skrev 2011-02-06 14:49:59 följande:
    Retar mig lite idag... Har en fd väninna som opererades för ca 3 år sedan och är jättefin idag. Hon har fått reda på att jag också vill opereras och försöker nu med alla medel få mig att låta bli. Hon vet verkligen hur jag kämpat med vikten i alla år och jag tycker verkligen hon borde förstå mig. Men nej... Hon maler på om allt det negativa hon har upplevt pga operationen (inte mycket, dumpat ett par gånger, blivit känslig mot laktos och saknar att äta MÄNGDER) och försöker få mig att sluta tänka på operation. Jag tror det handlar om att hon är rädd för att jag ska bli lika smal som henne... Hon har alltid varit lite sån, måste alltid vara snyggast. Försöker att inte lägga energi på henne, vi umgås knappt längre. Men sedan hon fick reda på mina planer så hör hon av sig var och varannan dag.
    Förstår precis hur den situationen är . Tycker du ska tala om för henne att kan hon inte va glad för dig skull och stödja ditt beslut kan hon låta bli att höra av sig , sådan negativ energi behöver du inte.De finns nya vänner att finna. Hoppas du får din op och att allt blir bra så du känner att du mår bra med dig själv.
  • cyprezz

Har nu kommit över på andra sidan gjorde min op i måndags och ångrar de inte för fem röda. Till alla er som tvekar , go for it de e de bästa som hänt mig även om jag inte hunnit se några kg ras än . Men hela känslan e underbar. Dock har jag nog fått lite problem med min mage vad jag än dricker så verkar de bara rinna av mig dom sa man kunde bli hård i magen efter op HA inte jag inte magen kom igång snabbt.

• cyprezz
    Sannalouise87 skrev 2011-02-11 17:15:45 följande:
    Skönt att höra att ni inte ångrar er och att allt har gått bra!!!

Är själv rädd för att jag av någon anledning skulle ångra mig, samtidigt som jag vill göra opn...
    Så kände jag med ända fram till dom sövde mig då va där ingen återvändo, men känner du dig nervös prata med din kirurg på operations dan eller narkosläkaren dom är mycket förstående . Kram och lycka till
  • cyprezz
    HelenaN1973 skrev 2011-02-14 10:29:57 följande:
    Hej!
    Har nu fått tid för gruppinformation på Sahlgrenska sjukhus nästa måndag, alltså 21 feb.
    Någon mer som ska dit?

Sedan undrar jag...ni som har varit på gruppinfo: Visst brukar det vara OK att ha med en anhörig?
    Det känns jobbigt att kunna återberätta för sambon som naturligtvis vill veta ALLT!

Någon som vet om det brukar ta lång tid efter ett gruppinfo innan man får träffa läkare o dietist mm så att man vet om man blir godkänd eller inte för op? Det verkar som man gör i olika ordning på sjukhusen.
    Ja man får ha med sig en anhörig om man vill, Hur lång tid de sen tar att få träffa läkare och dietist e olika .
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)