Inlägg från: Päron1986 |Visa alla inlägg
  • Päron1986

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

På måndag ska jag gå kurs inför operation.

Jag är jätterädd för själva operationen och för komplikationer. Men nu efter två år konstant kbantande, avstå från än det ena än det andra, så känns det som om jag inte har något val. Jag vill gå ned i vikt. Jag vill kunna få barn (kan ej pga övervvikt, väger 113kg til l167cm å får därmed 40 i bmi o ingen ivf-hjälp alls).

Jag vill så gärna vara smal- har trott att jag varit tjock i hela mitt liv men eg är det bara sammanlagt sju år av mitt liv som jag varit det.

Det känns så TUNGT just nu..

• Päron1986
    MrsQ skrev 2011-01-08 21:06:47 följande:
    Oj vad tråkigt   Men operationen har fått mig gladare än jag trodde vara möjligt.
    Själv så fick vi hjälp med insem. ävenfast jag var tjock.
    Men de kanske har ändrat...

Skulle vilja säga att jag som väntat med denna operation så länge ...guuud...vad jag ångrat att jag inte gjort den tidigare.
    Då har de ändrat, för jag måste ha bmi under 40 för att få någon som helst hjälp förutom ägglossningshormoner (kommer inte på namnet i skrivandets stund), men hon rekommenderade mig att gå ned i vikt i första hand eftersom jag kommer vara en riskgraviditet om jag väger så här mycket.

Jag har sett på vänner hur det kan riktigt snett med operation. Men även en del som det gått riktigt bra för.
    Men... jag är så rädd! Tänk att må illa konstant... inte kunna ta upp näring... inte kunna äta utan sk dumping... jag är så vansinnigt rädd för det där. Men ändå överväger jag operation. För jag vill ju inte bli barnlös :(
    och jag vill känna mig fin. jag är trött på att gömma mina 113kg så gott jag kan. Vintern känns ändå ok, då är alla påbylsade. Sommaren är hemsk!
  • Päron1986
    Carro777 skrev 2011-01-09 10:37:17 följande:
    Jag opas den 12 Januari, gått på modifast snart i 4 veckor. Men nu till problemet, jag börjar bli sjuk=(
    Hostar, hes oh slemmig.. Hur tusan ska jag bära mig åt ? =( Vill Inte bli nekad op nu.....
    enchinagard är röd solhatt som förstärker immunförsvaret - tar du det vid första symtomnen som det står på flaskan (enligt instruktioner alltså) så kan du hålla dig frisk! jag gjorde det här före jul då jag började bli förkyld, hade mycket på jobbet å verkligen ville hålla mig frisk. de funkar.

echinagard är en liten flaska som du kan få tag på tex på willys, ica osv.
  • Päron1986

Hur många härinne har fått vitaminbrist och mått väldigt dåligt av det?

tex albuminbrist, svullna ben, värk osv?

• Päron1986

på kursen inför operation...fick ni ha med någon anhörig på den??

• Päron1986

vet ni om landstingen också opererar sleeve? den känns ju bättre än gbp..mindre risk för vitaminbrist osv.

• Päron1986
    zookie skrev 2011-01-09 22:26:55 följande:
    vad jag vet så gör dom ingen anna op pga av dom långvariga reslutaten inte är dom samma. men jag kan ha fel.
    ah, jag hoppas de gör det.. för jag är mest bekynrad för vitaminbristen o dumpningen!
  • Päron1986
    zookie skrev 2011-01-09 22:39:45 följande:
    jag förstår dig..men man ska ju äta vitamin tabletter och sköter man sig någolunda så dumpar man förhoppningsvis inte. det jobbiga är ju att det är så olika för ala vad man kan äta och inte.

kolla runt lite på nätet och se om du hittar nån som gör d.
    ja jag försöker :)
    huddinge gör de har jag hittat..

jag har nära anhöriga som reagerat VÄLDIGT dåligt på gbp nämligen..
  • Päron1986
    Jumbopolly skrev 2011-01-10 20:02:27 följande:

Borde överviktiga få betala högre skatt?
     Det tycker Stefan Hanna, kommunalråd för Centerpartiet i Uppsala.
    På sin blogg föreslår han bland annat att ”de som väljer att inte vårda sig själva får betala högre skatt än de som gör det.
    Är inte det rimligt med tanke på att de utsätter det gemensamma systemet för mycket större påfrestningar än en som äter och dricker normalt och som tränar regelbundet?

Personligen tycker jag att han borde fundera på vad han sitter och skriver...
    Skall överviktiga betala mer i skatt så finns det MASSOR med ohälsa folk skall betala skatt för. Till och med ohälsa som han GARANTERAT själv håller på med också...
    fy å tvi för politiker som bara klankar ner på andra och inte ser det de själva gör!!!!!

Det uttalandet har han beklagat och jag tror även han tog tillbaka det?
    hur som helst - urbota korkat var det iaf!
  • Päron1986

Jag gick kursen som är obligatorisk i värmland innan GBP, jag gicksom sagt kursen i måndags o tisdags.
    Lightprodukter ska man INTE äta.

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)