Inlägg från: Full av förhoppning |Visa alla inlägg
  • Full av förhoppning

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

MIJV skrev 2010-12-02 22:53:36 följande:
    MissHellen: Hej, jo tack det gå... ja jag  vet inte. Har inte hört ngt men jag har heller inte någon väntan på att kallelse skall komma tidigare än februari. antar att det kommer att bli jobbigare längre fram. Förstår det känns tufft så här nära! Annars har livet kommit emellan.. har lyckats gått ned 10 kg själv men nu börjar jag smått gå upp upp upp. Hinner inte träna, stressar massor på jobbet å hemma och ja det går inte i hop sig riktigt. Väskan står dock packad i hallen fast oanvänd. Våndas över att jag inte har tillräckligt karaktär för att redan nu sköta det för att att det skall bli lättare senare... men tänker med att om jag inte sköter det nu kan jag verkligen sköta det sen?!?!
    Men i alla fall lutar det mer och mer mot operation och att jag säger JA.

En fundering till er alla. När ni har gått ned så mycket. känner folk igen er? Eller måste ni gå fram och vinka och berätta vem ni är?
    Idag på vårdcentralen sade jag hej till en sköterska som mätte mitt blodtryck en gång i veckan fram tills operationen för att se så min medicin funkade.... hon stod och bara tittade... jag sade "Lägg på mig 43 kg" och då bara skrek hon rakt ut, sen gick hon och ringde upp till sin kollega och sade till henne att skynda sig ner och kollegan hade gått ifrån patient och allt hahahaha sen kom hon rakt emot mig och sköterskan sade "känner du igen henne"...... då slog hon händerna för munnen och bara stod och såg chockad ut, och sen slängde hon sig runt halsen på mig och de stod en bra stund och ojade sig över hur fantastiskt det var

Läkaren som remitterade mig haffade jag i korridoren och fick berätta vem jag var OJ en vandrande reklampelare för GBP sade hon när hon såg hur bra jag mådde och hur lycklig jag var
    becoming me
  • Full av förhoppning
    MIJV skrev 2010-12-02 22:53:36 följande:
    MissHellen: Hej, jo tack det gå... ja jag  vet inte. Har inte hört ngt men jag har heller inte någon väntan på att kallelse skall komma tidigare än februari. antar att det kommer att bli jobbigare längre fram. Förstår det känns tufft så här nära! Annars har livet kommit emellan.. har lyckats gått ned 10 kg själv men nu börjar jag smått gå upp upp upp. Hinner inte träna, stressar massor på jobbet å hemma och ja det går inte i hop sig riktigt. Väskan står dock packad i hallen fast oanvänd. Våndas över att jag inte har tillräckligt karaktär för att redan nu sköta det för att att det skall bli lättare senare... men tänker med att om jag inte sköter det nu kan jag verkligen sköta det sen?!?!

Men i alla fall lutar det mer och mer mot operation och att jag säger JA.

En fundering till er alla. När ni har gått ned så mycket. känner folk igen er? Eller måste ni gå fram och vinka och berätta vem ni är?
    haha och just det... min kompis brorsa hälsade jag på i affären och han fick en chock och utbrister "Jag såg fan inte att det var du, och då kollade jag ändå efter dig där borta i den andra gången" eeeeh ja alltså för att det är ju inte så mkt folk i affären så man hajjar ju till när någon går förbi ehum.......
    hahahahahahahahahaha så jäkla kul!!!
    becoming me
  • Full av förhoppning
    annica26 skrev 2010-12-04 14:47:58 följande:
    ni som är bukplastik opade, hur mycket i BMI lära ni väga?? Har hört att vissa läkare tillåter BMI på ca 27 när man haft en stor viktnedgång, BMI 25 då räknas man väl som normalviktig? Nån som vet..!
    Jag är inte plastikopad men vet kriterierna för skåne iallafall. Om man är GBP opererad och gått ner mycket (typ minst 40 kg) så kan man få beviljad op om man har BMIn från 30 och neråt, men önskvärt är under 25. Man måste ha minst 3 cm häng och besvär.
    becoming me
  • Full av förhoppning
    Mli79 skrev 2010-12-08 07:08:26 följande:

Mitt mål att gå ned 6 kg innan jul går nog inge vidare, förbannade förkylning som kom i vägen för min träning. Men idag är jag tillräckligt frisk för att ta upp träningen, så det kanske inte slår på mer än 2 kg ändå. Tänk vad djupt rotat detta beteende är, nu när viktnedgången börjar sacka lite så börjar jag direkt att sätta upp viktmål,  räkna kalorier, dra in på fet ost osv. Helt galet. Det var väl så man inte mer skulle göra va? Obestämd Istället ska man väl tänka att 0,5-1 kg i veckan är en bra och hälsosam viktnedgång och att träningen är till för att göra mig stark istället för att bara förbränna.
    Jag är så trött på mina gamla vanor och begreppsbildningar, det är mycket svårare att ändra ett beteende i "motgång"  än vad jag trodde. Jag har dock bestämt mig för att ha denna vecka som en liten ego-vecka, mest för att slippa vara nervös över antagningsbeskedet till universitetet som lär komma senast fredan. Bara äta riktigt god nyttig mat och skita i att den är lite dyrare, och så ska jag passa på att prova kläder i märken som jag aldrig har kunnat haft när jag ändå ska kolla in julklappar.
    Vero Moda och Gina Tricot - räknas de som normala i storlekarna? Om man jämför med Lindex?

ja hyfsat normala i storlekarna.... H&M är en strl mindre i sina storlekar och Only och Vila  MINST en strl mindre än andra
    becoming me
  • Full av förhoppning
    Badfantasten skrev 2010-12-10 10:23:14 följande:
    Jag kan äta allt. Även dricka normalt vid måltid. Opererades för 2 år sedan.

Om jag dumpar är det oftast efter glass i för stor mängd.
    Äter som sagt allt men i mängd så jag mår bra.
    dricka normalt vid måltid... alltså menar du att du dricker till maten?

Beskedet jagi fått är inte att vi inte KAN göra det, utan att vi inte SKA eller FÅR göra det pga att vi sköljer ut maten i tarmen från den lilla fickan då och får därmed plats med mer mat/blir hungrigare fortare!?! Föreutom dumningsrisken då.
    becoming me
  • Full av förhoppning

Inte meningen att låta som en besserwisser .... ser hur inlägget kan tolkas
    men har sett många som frågar eller berättar att de KAN dricka till maten som om det var en fråga om man KAN det istället för en fråga om man BÖR göra det

becoming me
  • Full av förhoppning
    METAMORPHOSIS skrev 2010-12-10 10:52:19 följande:
    Jag är normalviktig idag, lider inte längre av fetma eller övervikt. Så jävla glad .
    Grattis!!! Har precis nåt samma mål och vet hur underbart det är!!!!
    becoming me
  • Full av förhoppning
    frökenKAJO skrev 2010-12-20 11:52:26 följande:
    Min väninna behövde inte heller sluta.
    helt sjukt för det har med läkningen och infektionsrisken att göra.... röker man så drar blodkärlen ihop sig och läkningen kan bli jättesvår och få stora komplikationer.

så oavsett om ni fått veta nåt eller ej så bör ni verkligen sluta!
    becoming me
  • Full av förhoppning
    METAMORPHOSIS skrev 2010-12-20 14:09:13 följande:
    Om ett par kilo är jag nere på 60-talet. Helt sjukt...
    hääärligt det känns helt overkligt!! Hur lång är du A?
    becoming me
  • Full av förhoppning
    Full av förhoppning skrev 2010-12-20 14:10:56 följande:
    hääärligt det känns helt overkligt!! Hur lång är du A?
    hahaha det känns inte overkligt att du är på 60talet snart..... uttrycker mig klumpigt
    Menar att jag också är där och det känns helt overkligt.... vem hade kunnat tro det för ett år sen
    becoming me
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)