• Lattjo

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Jenny N skrev 2011-01-10 12:25:27 följande:
    Jösses, att vara magsjuk och vara GBP-opererad är ingen hit!!

Fick åka in akut i början av förra veckan, hade inte fått i mig nått på flera dar och till slut svimmade jag.
    När jag kom in på akuten var jag totalt uttorkad och lades in med dropp, rasade 8 kilo på 10 dagar, usch har nog aldrig varit så orklös någonsin tidigare.
    Nu är jag hemma sjukskriven och måste börja gå upp igen, känns inte om det finns en enda muskel kvar i kroppen. 
    Det värsta är att jag har tidspress på att gå upp igen, ska göra om min bukplastik nästa månad och bör då vara tillbaka på trivselvikt igen.
    Snacka om omvänt problem mot vad man haft tidigare
    Åh hjälp vad jobbigt :( Jag hoppas du lyckas gå upp det du måste inför op och att du slipper fler magsjukor!
  • Lattjo
    METAMORPHOSIS skrev 2011-01-10 14:03:33 följande:
    Jag lär nog åka in akut då maken kommer hem, behöver dropp känner jag. Och jag som ska börja arbetsträna imorgon ...
    Bra att du åker in och får i dig lite vätska, det behövs för din del tror jag. Jag hoppas verkligen du får hjälp av dina läkare snart så du får må bra sen!! Kram!
  • Lattjo
    Ginnsy skrev 2011-01-10 14:19:26 följande:
    Usch....är så arg på mig själv!
    Haft migrän hela dagen i dag och blandat ihop tider i hjärnan.
    Skulle varit på gruppmöte i dag på St Göran!
    Viste att det var 14.00 men tänkte 16.00 i tiden!?!?!
    13.30 kommer jag på att jag ska vara där om 30min.
    Och det tar 1,5 timmar att ta sig dit.
    Hur fan kan jag vara så DUM!?
    Och nästa möte är inte förens om 4 veckor!!!!
    FAAAAN!
    Åh nej vad tråkigt!! Har du ringt och pratat med dom så dom inte skickar tillbaka remissen igen? Kram till dig!
  • Lattjo
    Ginnsy skrev 2011-01-10 14:59:00 följande:
    Ja jag ringde....och grät. I hopp om att jag skulle kunna få träffa en kirurg innan nästa gruppmöte för att skynda på det hela. Men nej nej! Kan jag iof förstå.
    Så ska dit den 7 feb!!!

Jag som hade hoppast på en OP tid i feb. Nu lär jag ju knappast hinna med det!!

Till er sjuka!
    Usch vad jobbigt för er.
    Hoppas ni kryar på er!
    Nej men vad tråkigt att du inte kunde få en kirurgtid före mötet men dom har väl sina regler antar jag.
  • Lattjo
    sabinaa skrev 2011-01-10 15:21:15 följande:
    En fråga till er som är nyopade: Vad för slags youghurt och fil äter ni? Jag har köpt hem olika sorters soppor och ska blanda i protein i dom. Jag köpte också hem yoghurt som ligger på ca 2,5 % fett. Hur kollar ni och vad rekommenderar ni? Det är ju bara fettet som dom räknar inte sockret. Och ska man köpa nykelhålsmärkt?
    I början åt jag Arlas vaniljyoghurt, den normalfeta. Det var den vi fick på sjukan så det kändes bäst att fortsätta med den. Sen började jag äta vanlig naturell yoghurt, den lätta. Jag hade en period då jag drack hjortronyoghurt men den tröttnade jag snabbt på så det var bäst med naturell och sen kanske mixa nr lite bär för annorlunda smak.
  • Lattjo
    BohusM skrev 2011-01-11 14:42:18 följande:
    NU ÄR JAG OP:AD OCH KLAR......

Jag va först ut i morse, och mår oförskämmt bra.... Tungan ute
    Välkommen över på andra sidan :) Grattis!
  • Lattjo
    Jennick skrev 2011-01-11 15:11:55 följande:
    Mår man verkligen så bra precis efter operationen? Jag hade nog förväntat mig att man skulle ha ont ett tag.
    Jag hade inte särskilt ont efter op. Fick Panodil på sjukhuset men fyra dagar efter op glömde jag mina tabletter så sen dess är jag helt smärtfi. Däremot mådde jag fruktansvärt illa dagen efter op.
  • Lattjo
    Lolalee skrev 2011-01-11 17:11:10 följande:
    provar igen...
    Tyvärr kan jag inte hjälpa med adressen men jag skulle råda dig att skicka remissen till s:t göran också för där går det kanske fortare. Du kan skicka till fler sjukhus, när du sen fått tid på något ställe så drar du tillbaka remissen från det eller dom andra ställena du skickat remissen till. Lycka till!
  • Lattjo
    littlemisstrouble skrev 2011-01-11 23:47:04 följande:
    en fråga till er som har flutit under två veckor på max 800 kalorier. hur var det med orken? huvudvärk? hur mycket gick ni ner?

jag är skeptisk till hur jag ska orka jobba med 800 kalorier.
    jobbar nattetid. man måste ju äta något på natten också annars orkar man inte jobba 10timmar.

just nu äter jag runt 1400kcal och är hungrig jämt känns det som men men har inte hållit på så länge heller iof
    Jag flöt på max 80 kcal men första veckan var det inte mer än kanske 600 kcal och jag hade inga problem. Jag jobbar med ett väldigt fysiskt jobb men det gick bra ändå. Jag fick nästan mer energi än vanligt när jag flöt och det sa dom andra som opades samtidigt som jag.
  • Lattjo
    METAMORPHOSIS skrev 2011-01-11 21:50:20 följande:
    Jag åkte till jobbet imorse, trots att jag inte mår bra, var matt och yr. Men det gick bra, jag togs väl emot, alla var så rara och förstående.

Ersta då... Doktorn eller en SSK skulle ju ringa mig på förmiddagen, ringde dom?NEJ!

Så när jag kom hem vid 15.00 så kastar jag mig på telefonen, arg som ett bi, och frågar varför i helvete dom inte ringt mig... SSKsa att Jesper är väldigt upptagen, men att hon skulle be honom ringa. Jag bad henne fråga medans jag var kvar i luren, jag var så arg . Han skulle iaf ringa... Jag tänkte att "jaja".

Men... Han är så jävla bra, när man väl får prata med honom.

Han skulle sätta upp mig på en akuttid för en gastroskopi, den ska ske så snabbt som möjligt. Jag skulle inte tveka att komma in, om jag känner att jag behöver.

Jag ska heller INTE underskatta den inre stress jag känner av inför att börja arbetsträna. Den stressen är INTE bra för mitt magsår, det är snarare förödande, det kan nu utvecklas till ett BLÖDANDE magsår, vilket skulle vara förödande .

Så han tyckte inte att jag skulle arbetsträna om jag hade sådan ångest inför det .

Vi lade på, och jag tänkte att jag kanske får en tid för en gastroskopi om en månad eller så, men döm om min förvåning då en SSK ringer upp efter 10 minuter och säger att den ska ske på torsdag.

Bra att du blev arg så dom äntligen tog dig på ordentligt allvar! Skönt att du fick en tid så fort, hoppas nu att det löser sig för dig!
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)