Inlägg från: Jumbopolly |Visa alla inlägg
  • Jumbopolly

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

SilverEmma skrev 2011-02-06 14:49:59 följande:
    Retar mig lite idag... Har en fd väninna som opererades för ca 3 år sedan och är jättefin idag. Hon har fått reda på att jag också vill opereras och försöker nu med alla medel få mig att låta bli. Hon vet verkligen hur jag kämpat med vikten i alla år och jag tycker verkligen hon borde förstå mig. Men nej... Hon maler på om allt det negativa hon har upplevt pga operationen (inte mycket, dumpat ett par gånger, blivit känslig mot laktos och saknar att äta MÄNGDER) och försöker få mig att sluta tänka på operation. Jag tror det handlar om att hon är rädd för att jag ska bli lika smal som henne... Hon har alltid varit lite sån, måste alltid vara snyggast. Försöker att inte lägga energi på henne, vi umgås knappt längre. Men sedan hon fick reda på mina planer så hör hon av sig var och varannan dag.
    Stå på dig...
    Av alla människor jag tärffat som opat sig så finns en del som det gått riktigt illa för men ÄNDÅ är de VÄLDIGT glada för open. Det harförändrats detas liv och de kan röra sig på ett helt annat sätt.
    Så vad din vän än säger så stå på dig. Har precis opat mig själv och visst det var itne alls som förväntat men jag är nöjd iaf.. känns SKITBRA!!!!!
  • Jumbopolly
    entity skrev 2011-02-07 19:17:22 följande:
    jag är livrädd för nålar, men det gick bra, obehagligt dock men det gick!
    vad är det för sprutor ni får ta själva??? vi får inga sprutor :S
  • Jumbopolly
    Hera78 skrev 2011-02-08 08:01:19 följande:
    Fragminsprutor mot blodproppar. Jag fick totalt 7 st. 3 på sjukhuset och 4 som jag ska ta själv hemma. Tar sista ikväll *tjohoooo*

Jag är ruskigt rädd för nålar men själva sticket tycker jag inte gör ont alls, nålen är supertunne, däremot svider det så in i h-lvete på mig. Någon enstaka gång (igår exempelvis) har jag lyckats träffa där det inte gör lika ont, annars har jag antagligen haft oturen att träffa rakt i ett kärl för den svedan är inte från denna värld...
    Jag fick EN spruta på sjukhuset sen ingen mer... Ändå har jag tidigare (under graviditet) legat inne för misstanke om blodpropp. skumt.. men men hoppas de vet vad de gör....
  • Jumbopolly

IDAG är dagen med stort D....
    Skall äta min första Purémåltid idag.... GUD så jag längtar då :P

• Jumbopolly
    Hera78 skrev 2011-02-09 08:33:41 följande:
    Ja, det slutar aldrig förvåna mig hur mycket det skiljer mellan sjukhusen!

Du ska också börja äta puré idag, efter en vecka, jag har tre veckors flytande kvar...
    det är gott med puré.. ÄLSKAR mixat kött potatis brunsås och lingon.. MUMS
  • Jumbopolly

Jag blir så besviken på mig själv.
    Alla pratar om att när de är nyopade så kan de minnsann inte äta mer än 1 dl / måltid första tiden. Äter jag 1 dl mat (under lunchen och middagen) så är jag så vansinnigt hungrig när vi kommer till mellanmålen att jag skulle kunna äta hur mycket som helst till slut. Däremot om jag äter 2-3 dl mat lunch och lika mycket på middagen å så dricker lite vatten till maten då blir jag mätt ordentligt och det räcker med ett lättare mellanmål tex en knäckemacka med lite mjukost på. Dietisten på sjukhuset sa iof  att vi skulle inte backa när kroppen sa att den ville utöka portionerna för i slutändan ska vi kunna äta 1-2 potatisar lite kött och sås och lite grönsaker (1 normal liten portion) men tror inte hon menade direkt när man börjar med puré maten. Min middagstallrik har bestått av 1 normal potatis (mosad), ca 1 dl kött, lite näst intill fettfri sås, lite lingon och 3-4 brysselkol eller 1 stor broccoli bit. Mår bra, dumpar inte och känner mig inte desperat sedan efter mer mat. Fel av mig??? Blir skåpstokig annars å vill skåpsäta hela tiden för jag är så sugen och hungrig.
    Någon som vet om jag förstör alltihop eller om man faktiskt kan äta så?
    Eller kanske ska ringa dietisten och berätta o mina synder och se om de kan hjälpa mig???
    Blir knäckt...

• Jumbopolly
    JohannaL skrev 2011-02-11 07:52:11 följande:
    vi skulle äta 2-3 dl frånbörjan vilket jag klarade av också, nu 9 mån senare e det dock ungefär det samma jag kan äta nu också, typ en liten potatis en halv dl asta 1-1,5 dl protein och lite grönsaker. Så jag tycker inte du ska oroa dig eller va besviken att bara äta 1 dl låter väldigt lite och va inte aleris rekomendationer iallafall. bättre äta så du blir mätt och rejäla mellisar så du inte springer runt och känner sug.
    ne för det är just det som varit problemet.. att jag känner sug å vill småäta istället...
    Nu äter jag lite bara så blir jag mätt..
    Igår kväll åt vi tacos.. Men eftersom jag är på purétid så vågade jag inte tangåra grönsaker alltså VANLIG sallad å gruska å sånt ännu men tog däremot lite majs å lite lök å så lite sås å 1,5 skal. 1 liten slev köttfärs.. Det tog mig hela måltiden och lite till innan jag fick i mig det men sedan var jag väldigt mätt och belåten. Då sa min mans 10 åring.. "stina. du skulle ju inte kunna äta så mycket men du äter ju som en häst.. Du äter ju fortfarande" Men det han inte förstod var att jag FORTFARANDE satt och åt på den där första lilla skeden jag tog medans han moffat i sig 3 sådana slevar + massa dricka å annat jox *S*
  • Jumbopolly
    Lattjo skrev 2011-02-11 09:29:54 följande:
    Mina råd var såna att jag skulle äta 2 dl under puré (1 dl kött, ½ dl potatis och ½ dl grönsaker och sås), när jag började med vanlig mat skulle det ökas upp till 3 dl (1 dl av varje sort). Jag skulle aldrig ha blivit mätt på 1 dl, låter jättelite mat men råden är ju så olika från ställe till ställe.
    jo men har förstått att även det är olika fårn olika ställen så jag äter lite mer nu så får vi se...
    Är inte lika hungrig å sugen på att småäta längre iaf...
  • Jumbopolly
    Zodic skrev 2011-02-11 09:51:00 följande:
    Nej ät det du känner är lagom! jag kunde äta mycket frånbörjan också, men kan inte äta jättemycket nu heller, opad sen maj! Du ska inte svälta dig!

Känns bra att fler än jag kan äta fast man är opad.. Blir ju nästan rädd för mig när man vet hur det varit tidigare med behandlingar å sånt som inte funkat på mig. Min gubbe sa till och med.. "De kanske inte ens opererat magsäcken utan bara varit inne å rotat runt lite för skoj skull.. vad vet du om det?"
    Å det är klart.. vad vet jag om det??? fast det LÄR jag väl förstå den dagen jag får en ordentligt dumping =)
  • Jumbopolly
    Lattjo skrev 2011-02-12 09:24:07 följande:
    Det där har jag också tänkt! Dom har gjort fem skojjiga små hål på magen men har inte gjort något inne i magen. Men så åt jag för fort en dag och blev illamående, då insåg jag att dom hade gjort nått ändå ;)
    tror jag insåg det med idag =). Min son var skogstokig på mig i morse och han hade ätit och ville leka.. Jag försökte äta och kände mig stressad å åt för fort å svalde för helt å aj aj aj vad ont jag fick....
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)