• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • METAMORPHOSIS
    1975 skrev 2011-01-26 21:26:42 följande:
    Metan: åk in till st: Göran och säg att dom inte gör nåt på ersta!!! Där får du nog hjälp! Kram till dig!!
    Kram
    Ibland blir man fan rädd för att hjärncellerna är på allmänt utdöende i riket
  • mrs Vilja
    Jenny N skrev 2011-01-26 20:28:11 följande:
    Det är säkert ingen fara med bröstet, men då mamma har bröstcancer, min mormor fick det första gången när hon var 18 och hann få det en gång till innan hon dog, hennes båda systrar hade det osv så är det lika bra att ta det säkra före det osäkra, men det blev verkligen toppen av isberget just nu när man redan mår dåligt.

Nåja,  snart vänder det för oss båda, så vi får chansen att njuta av våra nya smala liv  =)
    Hoppas inte att det är någon fara med bröstet och att du snart ska må bättre!!

Men du.. ska du inte kolla ifall du bär på ärftlighetsgenen till bröst och äggledarcancer? Om så många led har haft bc så är det kanske all idé. Fick din mormor det dessutom i så tidig ålder finns det ju en ökad risk att det kan vara ärftlig bc. Jag vill absolut inte skrämma upp dig eller så, men jag har varit där du är nu. Eller jag är där nu. Min mamma hade bc (spred sig efter ett par år) och hon dog -04, -06 fick min syster bc (som också tyvärr har spridit sig) och i samma veva som systern min fick det - blev det konstaterat att vår släkt var bärare av den ena (av två) bc-gener. Men OM det skulle vara så, är det inte säkert att alla är bärare. Båda mina syskon har genen, men inte jag (vi har samma föräldrar).
    Kolla upp det.
  • malina 87

har en fråga,vad händer efter läkaren har skickat in remissen? blir man kallad till möte ?  och om hur längre får man vänta på detta?

• Zunrose
    METAMORPHOSIS skrev 2011-01-26 20:19:21 följande:
    Jag har varit på akuten flera gånger, och dom hänvisar mig till Ersta, som är det opererande sjukhuset, och Ersta gör ju nada.
    okay tråkigt att dem gör det!!så ska det inte vara är man dålig så ska man behandlas för även om du är gbp opererad och söker akuta hjälp på akuten så ska dem inte skicka dig vidare utan dem sak ta reda på felet göra vad dem kan sedan att DEM skickar dig vidare till Ersta för vidare bedömning. för hur kan dem med 100% säkerhet säga att det har med din operation att göra innan dem tagit reda på vad felet sitter du kan ju ha ont i magen men att det är något fel på din lever,njure ja vad som helst kroppen kan vara lurig så man ska inte fastställa en diagnos via muntlig symtom...

kan inget annat än sända styrkekramar för blir itne bättre av att ja sitter och surar över sjukvården!!
  • Jumbopolly
    METAMORPHOSIS skrev 2011-01-26 19:46:01 följande:

Jag tuppade av för en stund sedan, läskigt värre...

jag vet hur sjukvården funkar.. har själv suttit och slitit häcken av mig för att få hjälp till våra lille son som var förstoppad men läkarna ville tro att det var mjölkallergi och kolik....

MEN.. Åk in till akuten och åk inte hem förräns de gjort något åt det hela...
    Berätta att du tuppat av...
    De får inte neka dig hjälpen då!!!!
  • Jenny N
    mrs Vilja skrev 2011-01-26 21:47:55 följande:
    Hoppas inte att det är någon fara med bröstet och att du snart ska må bättre!!

Men du.. ska du inte kolla ifall du bär på ärftlighetsgenen till bröst och äggledarcancer? Om så många led har haft bc så är det kanske all idé. Fick din mormor det dessutom i så tidig ålder finns det ju en ökad risk att det kan vara ärftlig bc. Jag vill absolut inte skrämma upp dig eller så, men jag har varit där du är nu. Eller jag är där nu. Min mamma hade bc (spred sig efter ett par år) och hon dog -04, -06 fick min syster bc (som också tyvärr har spridit sig) och i samma veva som systern min fick det - blev det konstaterat att vår släkt var bärare av den ena (av två) bc-gener. Men OM det skulle vara så, är det inte säkert att alla är bärare. Båda mina syskon har genen, men inte jag (vi har samma föräldrar).
    Kolla upp det.
    Tack!

Jo en remiss för utredning av ärftlighet skickades till Karolinska igår, så den utredningen kommer också göras.
    Prio 1 ligger dock på att snabbt få tid för UL och Biopsi, enligt planen så ska min bukplastik göras om om en månad och då ska även inplantaten i brösten bytas och efter det går det inte att göra några undersökningar på ca 3 månader, så läkaren skulle skynda på remissen så jag slipper ställa in operationen som varit planerad i 8 månader nu.
    Sen får jag ju givetvis ställa in om proverna skulle visa på nått, men fram tills dess kör jag på enligt planen för att inte knäckas helt.
    Innerst inne är jag livrädd, detta är dock inte första gången jag hittar en knöl, förra gången var det bara en lymfkörtel som vandrat in i bröstet, det som ororar mig denna gång är att jag anmält mår så dåligt, är konstant trött och har ingen ork öht, åker på sjukdom efter sjukdom hela tiden, och precis så var det för mamma när hon fick bc. 

Nä nu är det medicindax och sen iväg och försöka jobba.
  • sarahl

jag har varit på första mötet på kirurgen i förra veckan, nu väntar dietistmöte o sedan möte med opererande irurg från danderyd!

dock så har jag inte fått lämna några prover alls, de har bara vägt mätt o kollat blodtryck. Skall man inte göra det?

borde jag försöka få tag i kirurgen jag träffade o ifrågasätta det?

• mrs Vilja
    Jenny N skrev 2011-01-27 08:31:27 följande:
    Tack!

Jo en remiss för utredning av ärftlighet skickades till Karolinska igår, så den utredningen kommer också göras.
    Prio 1 ligger dock på att snabbt få tid för UL och Biopsi, enligt planen så ska min bukplastik göras om om en månad och då ska även inplantaten i brösten bytas och efter det går det inte att göra några undersökningar på ca 3 månader, så läkaren skulle skynda på remissen så jag slipper ställa in operationen som varit planerad i 8 månader nu.
    Sen får jag ju givetvis ställa in om proverna skulle visa på nått, men fram tills dess kör jag på enligt planen för att inte knäckas helt.
    Innerst inne är jag livrädd, detta är dock inte första gången jag hittar en knöl, förra gången var det bara en lymfkörtel som vandrat in i bröstet, det som ororar mig denna gång är att jag anmält mår så dåligt, är konstant trött och har ingen ork öht, åker på sjukdom efter sjukdom hela tiden, och precis så var det för mamma när hon fick bc. 

Nä nu är det medicindax och sen iväg och försöka jobba.
    Vad bra att ni är på gång. Kan vara skönt att bara veta.
    Jag hoppas att du snart ska må bättre och jag förstår din oro, men som du säger man måste utgå från att det faktiskt inte är något, annars går man under. Dessutom är edt ju så att utav alla de knölar som vi människor hittar är det realativt få som just är något farligt. Jag håller tummarna på att utredningen och provtagningarna går fort. Och framförallt att knölen är ofarlig och att ni inte har genen.
    KramHjärta 
  • METAMORPHOSIS

Nu har jag svimmat igen . Detta är fan inget liv jag vill leva.

Jag har plats nummer tre i kön till Ersta. Dom MÅSTE fan hjälpa mig nu.

Ibland blir man fan rädd för att hjärncellerna är på allmänt utdöende i riket
  • Jossii

Imorgon så har jag mitt infomöte. Är fortfarande i valet å kvalet om detta är något för mig eller inte. Men det ska ändån bli intressand med lite mer info och att får träffa läkaren.

Vad händer egentligen under ett sånt gruppmöte?
    Tar dom tester och sån när man har det enskilda samtalet med läkaren?

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)