Inlägg från: ChokladMoshin |Visa alla inlägg
  • ChokladMoshin

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

sabinaa skrev 2010-07-18 14:12:20 följande:
    Ni som snart nått målvikten, hur längesen var det ni gjorde en OP? Och hur mycket har ni gått ner.

Ja, frågan kan ju vara till alla. När gjorde du din OP och hur mycket har du gått ner.

Jag har ju en OP vecka 38 (privat) och har lite funderingar kring livet efter en OP. Fler barn och sånt, kanske.
    Opades 20/4 och har nu gått ner 29.6 kg och är även gravid i v. 23.
    Så jag hoppas jag stannar upp lite nu, vill inte rasa för mycket för  bebisens skull.
    Jag kan äta allt vad jag vet, men i mindre mängder såklart.
    Har även blivit laktosintolerant vilket många blir efter op.
    Ska tydligen ha barn i November......
  • ChokladMoshin
    trollbottom skrev 2010-07-18 18:27:37 följande:
    Nej, det visste jag inte. Men åh, jag är det nu och hade hoppats på att det skulle bli bättre efter man blev op:ad. Då kanske det bara är att drömma och glömma det då.
    Enligt min dietist och kirurg så är ju tarmen förkortad och då hinns inte laktosen brytas ner ordentligt vilket kan resultera i intolerans.
    Och är du det redan nu så är det nog inte sannolikt att det försvinner tyvärr
  • ChokladMoshin
    sabinaa skrev 2010-07-18 19:27:12 följande:
    Gud vad duktiga alla är! Och det var väl du som blev gravid innan din OP? Tyckte jag läste om någon som var det, utan att man visste det.

Detta med laktosintolerant kommer i såna fall inte vara några problem för mig för det är min man redan så vi använder redan rätt mycket laktosfritt. Tyckte dock inte om smöret!
    Tackar
    Ja, precis det var jag.
    Men jag verkar ha stannat upp lite nu, och det är faktiskt ganska skönt.
    Men det är ju skönt att ni redan är vana med laktosfritt.
    Jag fixar smör men inte mjölk.
  • ChokladMoshin
    flashieangel skrev 2010-07-18 19:50:49 följande:
    OJ, hur funkar det?? Att vara gravid så snabbt efter menar jag???
    hot fuss skrev 2010-07-18 15:19:43 följande:
    Har inte tränat alls mer än några vändor i skogen. Men är gravid nu o mår så illa så nu orkar jag ingen träning. Skinnet hänger med skapligt. Men bukplastik blir det så småningom iallafall. Hade redan hängbuk efter 3 grav o första var kejsarsnitt.

Jag är inget extraordinärt fall i viktnedgång enl kirurgen. Man räknar med 1-1,5 kilo i veckan första 6 mån minst. Jag har gått ner 1,9 typ. Men det är ju inte vansinnigt mkt mer. Tycker de flesta på tex viktdropp tappat lika mkt som jag efter så här lång tid. :)
    Alltså va många de verkar vara som är gravida efter så kort tid efter op... hur funkar det egentligen?? Man får väl inte bli gravid förrän efter 1,5 år egentligen??
    Jag visste inte om att jag var gravid i v. 9 när jag opades, fick veta när jag redan var gravid i v. 19 så det var bara att acceptera läget.
    Men det är absolut inget val jag skulle göra medvetet, har mått apdåligt.
    Börjar bli bättre nu, men måste äta regelbundet typ 1 gång i timmen, små små saker.
    Te, frukt, ost och jordnötter går bra.
    Får och får bli gravid men dom rekomenderar efter 1 år, men bebis tar ju det den behöver i första hand, det som blir över, om det blir ngt, får mamman
  • ChokladMoshin
    Lalalong skrev 2010-07-19 22:08:14 följande:
    Ni som är OPade på Ersta. Hur lång tid innan OP fick ni tid?

Jag fick besked om att op skulle bli i september eller oktober. Tror ni det är för tidigt att hoppas på att kallelsen dimper ner i augusti?
    Fick kallelse i februari till bedömning och sen op-tid i april, så ca 2månader innan.
    Fragile Angel skrev 2010-07-19 22:07:46 följande:
    Har haft några riktiga skitdagar (koperat från min status på Facebbook)...  "Jag är så jävla ledsen, sur, besviken och arg *gråter*... Jag har räknat totalt jävla fel. Jag har bara gått ner 27 kilo, ist för 37 kilo. Fan, jävla helvetes skit. *Gråter lite till i ren ilska*..."

Förstår att du känner dig ledsen och besviken. MEn tänk dig 27 kilo är inte illa det heller, 27 kilo som aldrig kommer tillbaka ju. Skickar en STOR kram!!!Hjärta
  • ChokladMoshin
    Lalalong skrev 2010-07-19 22:22:11 följande:
    Fick du tiden till OP när du var på bedömningen? Eller precis där efter då...
    Jag var på bedömning i juni, men det är ju mycket längre väntetider nu än i våras så jag får vänta 3-4 månader från bedömning. Antar att det även tar längre tid innan kallelsen kommer också... Men lyxigt att veta två månader innan så man kan förbereda sig på alla möjliga sätt

Näe, fick inte med mig tiden därifrån.

Den dök upp i lådan efter typ 2 veckor.

• ChokladMoshin
    Lalalong skrev 2010-07-19 23:20:41 följande:
    Ja just det, där var det ju väldans snabba ryck! Hoppas verkligen på minst 3 veckor.. Man ska ju köpa biljetter och sen måste jag kolla av hur jag ska göra med barnen.. Om jag ska ha dem med mig och lämna hos mormor, sen stanna där några dagar extra efteråt så jag kan få hjälp med dem. Eller lämna dem hemma med Mattias, men sen få åka hem direkt efter OP för att ta hand om en 4 åring och en 7-8 månaders bebis på dagarna när M är i skolan.. Nackdelen med första alternativet är att jag kan inte stanna jättelänge och det innebär att jag får åka hem med två barn själv på tåget... Känns ju också lagom påfrestande även om det gått några dagar. Orkar man köra bil från Sthlm till Skåne... säg 1 vecka efter op?

Jo... det är ju det där med att ringa och fråga. Men jag måste ju skärpa till mig, växa upp och sluta larva. Klart jag ska ringa... Sen... i augusti. Ringer man utomläns då också? Eller någon annanstans?
    Jag var till exempel de 2 första veckorna efter op helt utslagen.
    Orkade inte göra ett smack. Hade inte maken tagit ut semester vet jag inte vad jag gjort.
    Satt och sov i fåtöljen mest hela tiden och ställde alarmklockan för mat.
    Vet att det är himla individuellt och det kan ju ha att göra med att jag vad gravid, vet inte.
    Men vissa är ju tiptop och orkar långa resor efter op.
  • ChokladMoshin
    flashieangel skrev 2010-07-20 23:13:50 följande:
    jag ställer frågan igen... I pappren jag fick från sjukhuset står det hur många påsar man ska äta per dag beroende på vilken diet man väljer att gå efter när man flyter... Jag har valt Cambridge, i sjukhusets papper står det 5 påsar per dag medans det i alla cambridge foldrar samt nätet att man ska äta 3 påsar per dag...

Hur kan det komma sig att det är så olika???

Nu skrev nån för att man ska ha mer energi så man orkar operationen...vad händer då när man äter bara 3 påsar per dag...man får ju i sig de man behöver...jag förstår inte riktigt...är det farligt att äta så pass lite innan op då?

Jag åt Cambridge 2v. innan op, men dietist på Ersta rek. mig att lägga till 2 knäckemackor med typ keso om dan för att komma upp lite i kolhydrater, då C.bridge bara är ca 500 kcal om dan och man ska äta ca 800kcal om dan.

Jag gick då ner lite över 7 kg på 2v.

• ChokladMoshin
    Fragile Angel skrev 2010-07-23 15:54:06 följande:
    Jag har blivit laktosintolerant, känns inte som någon större hit. Vad kan man äta/dricka då? Laktosfritt förstås, men just nu står det still... Någon mer som blivit det?
    Jag, får magknip och blir lös i magen direkt.
  • ChokladMoshin

Idag nådde jag minus 30 kg
    Så nöjd, märker det ju på kläder men inte så mycket på rörlighet då jag ju är på tjocken

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)