• vänat

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Queenie70 skrev 2010-05-24 17:50:06 följande:
    Alltså SHIT va jag irriterar mig på BMI måttet. Jag har gått ned nästan 50 kilo. Folk som ser mig säger att jag inte borde gå ned mer. JAg ser helt normalviktig ut nu. Drar storlek 44, nyckelbenen sticker ut. Visst mager är jag inte. Men enligt mitt BMI så ligger jag kvar på FETMA status. Det är inte klokt. För att komma ner till strax under Fetma och ligga på den övre skalan av övervikt behöver jag gå ned 10 kilo till. För att hamna på den övre skalan av normalvikt ska jag ned 20 kilo till. Och det säger jag er gott folk att skulle jag gå ned 20 kilo till skulle jag se anorektisk ut. JAg ger inte piss och skit för den där jävla BMI skalan. *tvi*
     Gratis till din tappa kg!
    Men klart att om man haft stor övervikt sen går man ner massor i vikt som du jag och månhga andra gjort ser man plötsligt smla ut trots att man ligger på MBI för fetman.

De viktiga är inte BMI gränsen de viktiga är att du mår bra och att du genom dina tappade kg minskat riskerna för evtuellea följdsjukdommar och de risker minskar flera % redan genonom att man minskar 10kg i vikt och har man då som du tappat 50 kg har du minskat riskerna radikalt även om du enligt BMI ligger på fetma.

Kom i håg de är inte BMI gränsen som är viktigast utan hur man mår!
  • vänat
    Queenie70 skrev 2010-05-24 23:29:46 följande:
    Jovisst kanske man blivit lite hemmablind, men jag tycker det är konstigt att man klassas som att lida av fetma när man drar 44/46 i kläder och är 176 lång. Jag har väl kraftig benstomme
    Men som sagt stira dig inte blind på BMI utan mer på hur du mår och at du faktigst gått ner en massa i viktoch där med misnkar riskerna för följd sjukdommar. De är betydligt mycket viktigare än vilket BMI du har och om de klassa som fetma övervikt eller inte.
  • vänat
    FiaLisa75 skrev 2010-05-25 11:15:46 följande:
    En fråga till er som är opade:Har ni förändrats något i erat sätt? Alltså i humöret?Min man är livrädd för att jag kommer att bli tjurig, grinig och irriterad av att inte få äta som tidigare. Antar att han jämför med de gånger jag bantat med hjälp av bl.a. cambridgesoppor.Har försökt tala om att det här är en helt annan sak.Gav honom följande exempel:"Då var magsäcken stor som en fotboll och jag fick äta som en golfboll - klart hungern finns kvar och att irritation kan uppstå.Efter open är magsäcken som en golfboll och jag ska äta som en golfboll - blir mätt, känner ingen hunger eller sug och behöver därför inte bli irriterad."Håller på att bryta ihop då han är så negativ till open - det tär på förhållandet....
    Dom jag hört talas om där de satt sig på humöret är dom som äter för lite och för sällan efter opartionen och låter de gå för långt mellan måltiderna.
    Men själv

Har jag inget märkt av ingen omgivningen heller har sett någon förändring i mit humör efter operationen där emot säger många at jag ser mycket piggare ut nu än tidgare.
  • vänat
    Bellevue skrev 2010-05-25 13:00:20 följande:
    Nej, men med väntetiden som är är väl folk rädda om sin plats....är nog inte så många som hoppar av
    kanske inte hoopar av men kan ju råka bli förkyld eller något annat som gör at operationen måste flytas fram ioch någon an frå tiden så kommer de andra i kön lite längre fram de också.
  • vänat
    Bellevue skrev 2010-05-25 18:07:26 följande:
    Det var inte operation det handlade om, utan tid till första möte med läkare på skönvikt...
    OK!! Men de kan ju ändå handa saker som gör at folk inte har möjlighet at komam när de väl bliviggt deras tur.
  • vänat
    BängtRagnhild skrev 2010-05-25 18:00:45 följande:
    Någon som vet vad som händer nu när man åberopat vårdgarantin? För man hem ett papper eller det är bara att vänta nu?
    Du bör ju få hem ett papper när din remiss kommit til de andra sjukhuste där de står at du kopmmer att få en klalles inom 90dagar. vet dock inte om all sjukhus gört de men så blev de för mig när jag begärde att få de genom vårdgartin.
  • vänat
    Bellevue skrev 2010-05-25 18:17:43 följande:
    Visst det fattar jag också, men har man stått i kön i 20-22 månader tar man sig nog dit även om man har tre brutna ben och en stukad arm!
    Ja troligen sen vet jag att de finns trots detta ändå en lite möjlighet att alla inte kan komma dit. Men som sagt de flesta gör nog allt de kan för att ta sig ditt om de fåt vänta 20-22månder.
  • vänat
    ChokladMoshin skrev 2010-05-25 20:21:49 följande:
    För att vårdgarantin inte är en lag och vissa sjukhus helt enkelt inte bryr sig.Har fort. inte fått tid för bedömning på det första sjukhuset, trots att dom haft min remiss i snart 8 månader......
    Men vårdgartin ska ju bli en lag om de nu är första juni eller första juli kommer jag inte i håg! och när de blivigt en lag måste de trots allt se till at få de fungarera!
  • vänat
    Bellevue skrev 2010-05-26 08:40:20 följande:
    Jag tror inte att så många landsting skiter i vårdgarantin, jag tror helt enkelt att det finns för få operationsplatser. Som jag sa nån gång förut finns det ett begränsat antal operationssalar och ett begränsat antal operationsläkare och dessutom ett högt antal andra sorters operationer varav många är akutare än GBP. Alla sorters operationer delar på salar och läkare. Ska bli intressant att se om det blir nån skillnad nu när vårdgarantin blir en lag. Det lär inte hjälpa oss i Dalarna men ändå intressant.
    Blir de en lag bör de hjälpa ala oavsett vart i landet man bor annrs är de ju lagbrott!
  • vänat
    Fragile Angel skrev 2010-05-26 09:25:52 följande:
    Tror tyvärr inte att de kan trolla med benen ändå. Fungerar det inte nu, så lär det ju inte fungera för att det blir en lag .
    Men när de blir lag måste du skicka patient till ett sjukhus vart som helst i landet som klara av de. De spellar ingen roll oim de har av tal med ljust de sjukhuset eller ej. Varför fungara annars valfriheten i vården ? kan inte se att de skuille vara någon skiland men som sagt de återstår att se.
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)