Inlägg från: SilverEmma |Visa alla inlägg
  • SilverEmma

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Lalalong skrev 2011-01-14 20:30:26 följande:
    Jag åberopade vårdgarantin först. Men efter ungefär en månad förstod jag att det såg rätt mörkt ut eftersom alla platser som Skåne hade köpt av Aleris just då var slut.
    Så i Mars ändrade jag det till fria vårdvalet och flyttade remissen till Ersta. I juni var jag på bedömning och i oktober opererades jag.

Nu verkar det som att Skåne släppt lite på reglerna som var då att det bara var Ersta, Danderyd och Norrtälje som man kunde flytta sina remisser till. 
    Ok...då kollar jag nog hur det ser ut med vårdgarantin först, är det långa köer så är det ju lika bra att placera remissen själv!
    Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • SilverEmma

Om det är någon som bor runt Hässleholm så kan jag tipsa om smink-kurs! Det är en nystartad salong, hon är utbildad frisör och makeup-artist och ska ha lite sminkkvällar! Där får ni ta med det smink ni har och hon visar vad ni kan göra med det så att ni slipper köpa en massa nytt! Om man vill kan man bara köpa en ny borste eller ögonskugga men man utgår alltså från sitt eget smink! Ska själv ta dit några kompisar en kväll!

• SilverEmma

Det är just därför hon lagt upp det så, hon vill inte att någon ska känna sig pressad att köpa något då det smink som används oftast är ganska dyrt! Sen är hon hemskt trevlig så jag rekommenderar verkligen henne. Vet inte om jag får skriva namnet på salongen här men vill ni veta så kan kan inboxa nästa gång jag sätter mig vid datorn. Det verkar inte funka att maila i telefonen.

Det var väl en jättebra ide att samla ihop ett gäng opererade för en sminkkväll? Det skulle jag absolut kunna tänka mig när jag blivit smal och snygg!

• SilverEmma

Tänkte slänga ut en fråga som jag funderat på. Är det någon som gått i terapi i samband med operationen för att komma tillrätta med ätberoendet? Jag inser själv att jag har lite ätstörning då jag kan äta konstant en hel dag, i princip hur mycket som helst även om jag är mätt. Skulle nog vilja gå i KBT efter operationen för att ha så bra förutsättningar som möjligt.

Jag tvivlar inte på att jag klarar av det själv efter en så pass drastisk sak, men att ha stöd i lite terapi är kanske inte fel?

• SilverEmma
    METAMORPHOSIS skrev 2011-01-20 21:44:49 följande:
    Ja, det är efter operationen. Jag opererades i mars-2010, och i maj månad så ringde jag till Ersta och påtalade att jag mådde väldigt illa efter att jag ätit (ingen dumping) och att det gjorde ont i magen. Utan att träffa mig så skrev doktorn ut magsårsmedicin, som jag skulle äta i två veckor, vilket jag gjorde, och det kändes lite bättre ett tag. Sedan blev det samma visa igen, och jag tänkte då att det är så här det ska vara.

Från augusti till början på oktober så kräktes jag konstant, och hade ont i magen till och från. I början på oktober så blev jag så dålig att jag fick åka in med blåljus till akuten. Då upptäcktes magsåret, och sedan dess har det bara blivit värre och värre .
    Tycker det är så tråkigt att höra om dig, men jag är glad över att du är så öppen med det här! Det är bra att få höra om den sidan också så att man inte bara hör om hur bra allt blir efter en operation. Det finns så många risker man måste vara medveten om...de flesta (inklusive jag själv) kör ju tänket "det händer andra, inte mig". Men man måste verkligen ta till sig att det KAN hända mig också och är det värt risken?

Men jag hoppas verkligen att det blir ordning med din mage snart! Jag förstår att du är fruktansvärt besviken på hela situationen och att det inte var såhär det skulle bli! Vi är många som tänker på dig!
    Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • SilverEmma

PaolaCastro - jag var med om något liknande. Jag var på vårdcentralen i somras för att få en remiss skickad. Prover togs och det var inga problem och hon sa att jag skulle få träffa någon innan jul. När mellandagarna kom så hade jag fortfarande inte hört något så jag ringde vårdcentralen för att få ett nummer att ringa så att jag kunde se hur min remiss låg till. Då visade sig att läkarpuckot inte skickat någon remiss. Sen har hon slarvat med anteckningarna efter mitt besök så hade jag inte kommit ihåg att hon pratade gotländska så hade ingen vetat vem det var, hon var en sommarvikarie.

Sköterskan jag pratade med var skitförbannad över detta och sa att det skulle skrivas en avvikelserapport och hon skulle anmälas. Sen bad hon om ursäkt men det hjälper tyvärr inte då jag får börja om på ruta ett igen. Så i slutet av december skickade jag en egenremiss istället.

• SilverEmma

Remissbekräftelseb kom idag!!! Weeiii!! 24 månaders väntetid, fantastiskt. Så...nu då? Kan jag ringa t ex calanderska i Gbg (stavning?) och aleris i Kristianstad och kolla deras köer? Sen Landskrona och be dem skicka betalningsförbindelse till det stället jag väljer? Gör man så?

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)