Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
Lalalong skrev 2010-05-26 22:40:44 följande:
Men nu är det ju så tyvärr att sen folk börjat få upp ögonen får vårdgaranting och VFF så funkar inte VFF heller så bra som tidigare på alla ställen. T.ex. Ersta har förlängt den beräknade tiden till bedömning till 6 mån. Jag menar, det hjälper ju inte att skicka vidare remissen till ett annat sjukhus om inget sjukhus klarar det. Och då finns det ju inga fler alternativ... Men jag håller med alla. Ska bli intressant att se hur det kommer hanteras. Antingen så trollar de fram fler OP-platser, på bekostnad av något annat. Förhoppningsvis inget viktigare i så fall. Eller så blir det ingen skillnad, t.ex. om det inte blir någon påföljd av att lagen inte följs kan jag tänka att det blir så. Eller så, som någon annan varit inne på, inser de att det är ohållbart och man får lägga in undantag. T.ex. att gbp (och annat) inte är operationer som ska ingå i vårdgarantin. Detta är helt spekulationer från min sida, men 3 scenario som jag inte ser som alldeles otänkbara... Jag vet faktiskt inte vilket jag tycker är värst.. eller bäst...Men som sagt vet att så väl vårdgartin som valfrihet i vård fungareta för många!!
Så at säga att de inte alls fungera är inte rätt där atde inte fungare som de bör är en helt annan sak.
Själv fick jag min operation genom vårdgartin dock inte utan problem och utan att srita för för min sak utan jag fick verkligen stå på mig annrs hade jag inte vart opå min bedömnin ännu! och nu har jag vart operad i över två år så som sagt man behöver själv stå på sig också! Inte bara acettera att de säger att de iinte klara av de eler att GBP inte omfatts av vårdgartin eller vad ursäkt de nu kan komma med.