• vänat

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Lalalong skrev 2010-05-26 22:40:44 följande:
    Men nu är det ju så tyvärr att sen folk börjat få upp ögonen får vårdgaranting och VFF så funkar inte VFF heller så bra som tidigare på alla ställen. T.ex. Ersta har förlängt den beräknade tiden till bedömning till 6 mån. Jag menar, det hjälper ju inte att skicka vidare remissen till ett annat sjukhus om inget sjukhus klarar det. Och då finns det ju inga fler alternativ... Men jag håller med alla. Ska bli intressant att se hur det kommer hanteras. Antingen så trollar de fram fler OP-platser, på bekostnad av något annat. Förhoppningsvis inget viktigare i så fall. Eller så blir det ingen skillnad, t.ex. om det inte blir någon påföljd av att lagen inte följs kan jag tänka att det blir så. Eller så, som någon annan varit inne på, inser de att det är ohållbart och man får lägga in undantag. T.ex. att gbp (och annat) inte är operationer som ska ingå i vårdgarantin. Detta är helt spekulationer från min sida, men 3 scenario som jag inte ser som alldeles otänkbara... Jag vet faktiskt inte vilket jag tycker är värst.. eller bäst...
    Men sen är de ju även så at man måste stå på sig finns sjukhus som säger att GBP opertione inte om fattas av vårdgartin många kölper det rakt av och då händer inte mycket. Om akla i stället står på sig och kräver sker läatter en förändring för då ser de att denna grupp inte heller ger sig eller accepterar att diskrimenars få vård på sämre vilkor genom att vänta längre.

Men som sagt  vet att så väl vårdgartin som valfrihet i vård fungareta för många!! 
    Så at säga att de inte alls fungera är inte rätt där atde inte fungare som de bör är en helt annan sak.

Själv fick jag min operation genom vårdgartin dock inte utan problem och utan att srita för för min sak utan jag fick verkligen stå på mig annrs hade jag inte vart opå min bedömnin ännu! och nu har jag vart operad i över två år så som sagt man behöver själv stå på sig också! Inte bara acettera att de säger att de iinte klara av de eler att GBP inte omfatts av vårdgartin eller vad ursäkt de nu kan komma med.
  • vänat
    Mli79 skrev 2010-05-27 07:59:53 följande:
    Vänat, av ren nyfikenhet, hur gick det till när du fick din OP? Åberopade du vårdgarantin och så fixade de en plats automatiskt? Fick du välja sjukhus själv?
    När jag åberopade vårdgaratin sa som dom först att de går gäller inte denna typ av operation var på jag var i kontakt med den som känner till hur vårdgartin fungarera samt var även i kontakt med patientnämnden. til slut sa lycksle där min remiss var att de kunnde minns inte hålla på att ringa runt poch kolla hur de var på andra sjukhus var på ja tog saken i egna händer ringde runt nästa alla sjukhus i sverige så hittade jag skövde som du klarade genom föra operation och bedömning på 4månder.

Så då var jag i kontkat med lycksle i gen men de rog ut på tiden skickade inte vähg betlanings förbindelse trots att de gått 3 veclkor och stött på två gånger i veckan så jag konatakayt patintnämnden i gen som stött lycksle sen kontakat jag även på den som hade hand om så kallde vårdgartin som bara sa att de lägger sig inte enskilland ärnde men jag förklarde att jag gjort sjukhsuet jobb så de blev de annt ljud i skällan och vårdgartin meijlade lycksle.

Så efter en massa på trycxkningar skickades min remiss til skövde. Så som savr på din fråga ja jag fick välaj skjukhus själv ända kravet var att sjukhsuet jag valde klaratde av att hålla vårdgartin eller i ala falla hade kortare kö en de hade i lycksle.

Sen betlningsförbindels kommit i väg till skövde tog de ca en mån så fick jag min bedömning och sen knappt tre månder senare operadesjag skövde.
  • vänat
    flashieangel skrev 2010-05-27 12:57:26 följande:
    Jag har fått ett godkännande och står i kö för OP i Norrtälje. Tyvärr så blir det inte förrän i september, är det någon som vet hur man kan gå till väga för att få en snabbare tid?? Kan man ringa till Sophiahemmet och höra lr hur gör man???
    Kan vara svårt att få så mycket tidgare tid nu då de snart är sommar semstar och många sjukhus då i stort sett enbar operat akuta saker  och cancer patienter. Men kolla med dit sjukhus hur du ska gör om du vill flytta remissen. De är dom som ska skriva en betlnings förbindelse.

Som sagt så försvinner de två och halv näst tre månder då de sommar.
  • vänat
    Mli79 skrev 2010-05-27 13:15:42 följande:
    OK, men hur kan du ändå säga att vårdgarantin fungerade? Du beskriver att du fick ringa runt och kolla med andra sjukhus, kämpa för att de skulle skicka betalningsförbindelse till det sjukhus som du själv valde. Vårdgarantin fungerade ju alltså inte eftersom du själv fick flytta din remiss. Vårdgaranti är ju när de själva fixar sånt. Valfrihet i vården är när du gör det åt dem.
    ja de funkar där emot att sjukhuset är ovillga ät en annan sak!! Tycker att man ska skillja på ovilja att använda sig av vårdgartin och och att de inte fúngarera! För som sagt finsn vilja så fungarera den de kan fler än jag bekräfta.
  • vänat
    Mli79 skrev 2010-05-27 13:15:42 följande:
    OK, men hur kan du ändå säga att vårdgarantin fungerade? Du beskriver att du fick ringa runt och kolla med andra sjukhus, kämpa för att de skulle skicka betalningsförbindelse till det sjukhus som du själv valde. Vårdgarantin fungerade ju alltså inte eftersom du själv fick flytta din remiss. Vårdgaranti är ju när de själva fixar sånt. Valfrihet i vården är när du gör det åt dem.
    Sen var de inte jag själv som flyttade remiisen utan de var faktigts lycksele som gjorde efter många om och men och en del på stötningar!
  • vänat
    Fragile Angel skrev 2010-05-27 16:59:41 följande:
    Men då funkar den ju INTE...
    Jo de gör de vist men de är som sagt fråga om ovilja och inte om att de inte fungerar! Så om de fungara då är de mer att man inte har tider tycker jag är skilada saker! men som sagt vi har olika åsikter hade åberopatvårdgartin och stått på mig hade jag inte vart på mn bedömmning ännu så där av hävdar jag fortfarnde attt de fungare sen at de inte giuxck så smidigt är ju en helt anna sak!
  • vänat
    jag har vart oliak mycket öppen med oliak männskor och de är mitt val eftersom jag vil hålla på min intigritet.

Samt behöver inte berääta allt för alla. jag prtata inte heller med vem som helst om min ekonomi eller andra privat saker som exvis att jag har endomtrios eller någon annan sjukdom.

Och de handlar som jag var inte om att skäms för de utan för jag vil bibehålla min intigritet.
  • vänat
    kaylaSTHLM skrev 2010-05-28 11:26:52 följande:
    Berättade för min famnilj och nära vänner.. min chef och koleger, samt min personal.. har haft njursten  och var borta 5 månader och folk blev oroliga när jag sa att jag skulle vara sjukskriven igen . så kände att det bästa vara att tala om varför ,.. men bara posetiv feedback förutom vissa som uttryckt att dom känner mig som stor och att det kommer att vara konstigt att se mig mindre...antar att det är något dom får vänja sig vid....
    Heltr klart får dom vänja sig vid att du blir minder men de får dom ju vänja sig vid oavsett du beräta att du ska operas eöller inte. Bara genomatt du går ner så får de helt enkelt vänja sig vid de
  • vänat
    grodängel skrev 2010-05-30 14:26:50 följande:
    så det är så att är man godkänd så kan man ringa runt själv och det är okej?
    Man behövr inbt5e vara godkände fäör at exvis åberopavårdgartin och remissen skickad til annat sjukhus jag åberopade vårdgartin fick då bedömningen på inom 30 dager sedan operades jag inom 90 dgara så de tog inte ens 4månder för mig.

Men hade jag stått och vämntat på bedömningen hade jag få stå kvar i kön ännu.
  • vänat
    skärgårdsbo skrev 2010-05-30 20:40:38 följande:
    Ni som har tagit bort stygnen efter op, hur ont gör det egentligen? Eller får man någon slags bedövning?
    Kändes inte så mycket tycker jag någon agraff nöpp som till lite men som sagt inget bedövning ger dom när de tar bort agaffrena inte vanliga sttyng heller ges bedöving.

Sen om de är inflamerat rött och irrierat gör de lite mer ont att ta ljus de stygnet den aggffen.
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)