Inlägg från: SilverEmma |Visa alla inlägg
  • SilverEmma

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

METAMOROHOSIS - hur får jag reda på vilka det är? Finns det någon lista någonstans eller måste jag ringa Landskrona som har remissen nu och prata med dem?

• SilverEmma

Lalalong, tack för info! Känns ändå säkrast att ringa Landskrona och hoppas på att det är en trevlig och hjälpsam människa där som har en bra dag!

Tack för tips om St:Göran, absolut värt att kolla!

Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • SilverEmma
    RadarQueen skrev 2011-01-27 22:05:38 följande:
    Har frågat ett par gånger om råd men få svar då dessa "hur ska jag få en remiss och komma snabbt i kön"- tar över.
    Har själv väntat sen 07..
    Tråkigt att du känner så, vi är ju alla på olika ställen på operationsresan och jag har själv fått otroligt bra svar här i tråden, men försöker ta det privat om man känner att det blir för mycket. Men jag gillar att läsa om andras tips och ger gärna svar på det jag kan trots att jag nyligen klev på remisståget.

Tråden är ju till för alla som är intresserade av operationen, oavsett var man befinner sig!

Stort grattis till ditt godkännande, måste kännas bra!
  • SilverEmma

Det kan inte "bara" vara verkligheten som hann ikapp dig? Att du har fått vänta så länge (sedan 07??) och att det faktiskt är på gång nu? Jag tror själv att jag kommer känna något liknande om/när jag väl får ett ja. Jag har varit överviktig så otroligt länge så att det blivit en del av min identitet och det kommer bli läskigt att bli av med den delen, även om jag verkligen vill bli normalviktig för min hälsas skull och för att kunna finnas där för mina barn.

Att få operera bort skinnet är väl inte helt omöjligt? De kollar väl hur mycket häng och hur mycket besvär man har av det? Jag har en släkting som gjorde en GBP för ca 10 år sedan och håller nu på med operationer för att ta bort skinn. Hon har redan fixat mage och ben, snart ska hon fixa brösten och eventuellt armar. Allt får hon betalt. Hon gick ner ca 50 kg och hade en hel del skinn som var i vägen. Det kan nog handla lite om vilken läkare man hamnar hos...

Mer än så kan jag inte svara på, då jag inte kommit så långt som sagt.

• SilverEmma
    METAMORPHOSIS skrev 2011-01-28 00:26:14 följande:
    Nu ligger jag inlagd på Ersta. Jag var visst kraftigt uttorkad. No shit... Imorgon ska en massa undersökningar göras.
    Hoppas du får den hjälp du behöver nu!
  • SilverEmma
    Maddisen80 skrev 2011-01-31 17:31:12 följande:
    Jag längtar tills på fredag då ska jag till överviktsenheten och då får jag svar på om deras läkare kan skicka remiss ang magsäckoperation
    Håller tummarna för dig!
  • SilverEmma
    Sannalouise87 skrev 2011-02-02 09:46:38 följande:
    Tack för svar!

Då står jag i valet och kvalet. Bor mitt i Skåne. Vet att Landskrona INTE kan hålla sina tider, men har också hört att om man åberopar vårdgarantin där hamnar man i en annan kö och många har trots det fått vänta minst ett år innan dom blivit opade.

Sen kollade jag på nätet. Kalmar, som trots allt inte ligger långt ifrån skåne har absolut kortast tid, 4-8 veckor.  Det skulle man ju kunna välja, men då handlar det transport dit och hem. Att köra dit är inget problem, jag älskar att köra bil! Men, vågar man köra hem själv sen efter operationen?

Vad säger ni som blivit opade, har ni kört hem själv efter operationen? Eller hur löste ni det? Vet inte om jag är så sugen på att sitta på en buss eller ett tåg hem efter open...
    Jag kan bespara dig ett samtal till Kalmar. De tar inte emot remisser från landsting Skåne för tillfället.
  • SilverEmma

Jag pratade med Carlanderska och sköterskan sa att jag var tvungen att fylla i en hälsodeklaration först ja. Fick den hemskickad direkt och skickade tillbaka den. Idag ska jag ringa Landskrona (skrev fel, SKA skicka den dit idag ) och be dem skicka min remiss och betalningsförbindelsen dit. Enligt sköterskan på Carlanderska så kommer jag få träffa någon i slutet på april, senast i början av maj. Sen brukar operation inte ligga allt för långt fram i tiden.

Vad kul det hade varit om vi hamnade där samtidigt!

• SilverEmma

Förresten...skickade du själv din remiss direkt till Carlanderska? Kan man göra det? Jag trodde att man var tvungen att gå via sitt landsting för att få det betalt? Eller det har du gjort?

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)