Inlägg från: ChokladMoshin |Visa alla inlägg
  • ChokladMoshin

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Davidoff1975 skrev 2010-08-03 20:27:15 följande:
    Nä det e sant förstås
    Inte lätt att hålla koll på allt
    Ska tydligen ha barn i November......
  • ChokladMoshin
    Fragile Angel skrev 2010-08-03 20:38:47 följande:
    Jag hörde om en kvinna som fick ett kraftigt tillväxthämmat barn trots att hon tvingades dricka näringsdryck under sin graviditet då hon var GBP-opererad. Kanske något att tänka på .

Ja, det är ju en av riskerna med grav. tidigt inpå op.

Hade jag vetat om min grav. så hade jag ju skjutit upp min op självklart, inget drömscenario direkt.

Ska själv på tillväxtUL om ca 4 veckor.

Fragile Angel skrev 2010-08-03 20:39:17 följande:
    Det ska du vara . Bra jobbat!

Tack! Hur går det för dig då?

frökenKAJO skrev 2010-08-03 20:45:56 följande:
    Jag gissar att de är extra noga med tillväxtultraljud under en riskgraviditet, så Chokladmoshin kommer säkert att bli kontrollerad på både längden och tvären innan bebisen är ute.

Hihi, ja min barnmorksa har aldrig haft nån gravid som gjort GBP innan så jag får snällt upplysa henne om allt, men ja dom kollar extra noga. Järndepåerna varannan vecka till exempel.

• ChokladMoshin
    Lalalong skrev 2010-08-03 21:51:23 följande:
    Alltså... jag vet inte om det är en förolämpning mot mig eller mot min man när folk säger
    "Jasså, du ska göra en magoperation. Då får Mattias passa sig sen då hehehe".

Jävligt irriterande är det i alla fall! Skrikandes

Får ni också höra sånna idiotkommentarer?
    Vilka jubel idioter det finns.
    Jag har tack och lov sluppit såna kommentarer än så länge i alla fall.
    frökenKAJO skrev 2010-08-03 21:15:44 följande:
    Vad bra! Det är klart att de ska kolla dig och din bebis lite extra, så att du slipper vara orolig!
    Ja, det känns skönt att min barnmorska tar min oro på allvar, och skriver remisser på löpande band för div. blodprover
    Queenie70 skrev 2010-08-03 21:27:19 följande:
    Gjorde just en lasagne, som jag å lillen åt kvällsmat av. Fick nästan lust att ta kort på det lilla lilla hålet som blev i grantängformen när vi ätit klart. Det var ju bara en patetisk hörna uppäten. Haha.. Har inte sett det förut som jag gör nu när jag blivit singel och inte har en karl som smockar i sig. Mååånga dagars lasagne kommer det att bli nu...
    KÄnner igen det där. Gjorde pot.gratäng här om dan och skrattade också åt lilla hålet i formen efter att jag och barn ätit.
  • ChokladMoshin
    Queenie70 skrev 2010-08-03 23:26:19 följande:
    Haha...då har ni inte hört de jag fått höra...

Nu när du är smal kan du väl skaffa dig en SVENSK karl nästa gång......
    Den var bra!
    Hoppas jag får höra den nån gång så man kan svara ngt riktigt elakt tillbaka.
  • ChokladMoshin
    frökenKAJO skrev 2010-08-05 09:46:08 följande:

Jag har varit inne och läst lite på viktdropp och snubblade över en tråd om eftervård. (Den obefintliga för många av oss)
    I tråden fanns en länk till artikel om en kvinna som drabbats illa av komplikationer efter op, pga brister i eftervården.
    www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=359...

Själv känner jag ingen större oro just nu eftersom jag mår bra, men jag funderar lite.
    Jag opererades ju på SH men bor i Gbg, och har därför långt just till opererandesjukhus. Jag var INTE på någon info-träff innan utan enbart på ett bedömningssamtal hos en annan läkare än den som sedan opererade. Dietist har jag inte fått träffa vare sig vid bedömning eller operation.

Sex veckor efter operationen ringde en sköterska och ville ha vikt och midjemått, samt höra om jag mådde bra. (Vilket jag ju gjorde) Jag passade då på att fråga om halvårsbesöket, om det är jag som ska ta initiativ till det eller om det kommer en kallelse automatiskt. Fick då svaret att de börjat fasa ut halvårsbesöket och att jag alltså inte ska dit förrän ett år efter operation.

Det är ju skitlång tid! Förvånad
    Nu mår jag visserligen bra, som sagt, men saker och ting kan ju gå fel ändå. Borde jag inte åtminstone gå till VC under det här första året och be att de tar lite prover för att kolla att jag tar upp näring som jag ska? Och vad ska jag i så fall be att de kontrollerar för värden där?

Hur gör ni andra utomläningar som opererats på SH?

Vet inte angående just SH, opades på Erst aoch där har dom också tagit bort 6-månaders besöken.
    Lite av anledningen är att de allra flesta har närinsbrist i nån form så kort efter op så det är "onödiga" pengar med dom besöken och alla blodprover.
    Men jag har regelbunden kontakt med min dietist ändå, ringar och kollar så fort jag undrar nånting, hon är toppen
  • ChokladMoshin
    Karra skrev 2010-08-08 18:21:52 följande:
    Jag älskar också mitt nya jag!!! Önskar jag hade gjort den tidigare men men

Jag undrar lite, är det någon härinne som gjort op och sen blivit gravid, hur har det gått?
    Låter härligt!
    Jag har gjort op och var redan gravid helt ovetandes, inte helt optimalt kanske men men.
    Har nu varit opad i snart 4 månader och är i v. 26.
    Men här är en tråd spec. för oss GBP-opade som gravida, välkommen in
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m50928487.html
  • ChokladMoshin
    Adalel skrev 2010-08-09 12:57:17 följande:
    Ja det vill jag också veta. Hur fungerar det om man blir riktigt törstig? Kan man dricka ett glas vatten då?
    Jag kan utan problem dricka ett glas med vatten, både kolsyrat och kranvatten, iskallt eller ej
    Men det är ju individuellt som med allt annat
  • ChokladMoshin
    Adalel skrev 2010-08-09 21:14:59 följande:
    Tänk att det va så olika med vad man kan äta o dricka efter op, det visste jag inte. 
    Jag oroar mig inte så mycket för maten det får man ju lära sig men just att ev. inte kunna dricka tycker jag låter hemskt. Jag dricker jättemkt vatten på ett dygn, kanske för att jag är så fet och att man blir törstig för minsta lilla, vad tror ni?
    Någon som druckit mkt innan men märkt att ni inte är lika törstiga nu efter att ni blivit opererade? 
    Innan op drack jag minst 3l om dan och endast vatten och gör det fortf. nu efter op.
  • ChokladMoshin
    Ölandstokan skrev 2010-08-11 12:54:24 följande:
    Okey tack då vet jag, ...vad 17 gör jag om inte ringen vill av då? måste jag klippa den då??
    En väninna till mig fick inte av sin så hon fick sprita händerna ordentligt sen satte dom på henne op handskar för att slippa klippa den. Så fråga om du verkligen inte får av den.
  • ChokladMoshin
    V P E skrev 2010-08-14 18:59:59 följande:
    Efter lite dividerande fram och tillbaka, konsultation med min egen coach (som opererats i maj ) så tog jag beslutet att prova lite mosad mat istället för all soppa, som bara rinner rakt genom och gör så att jag mår skit flera gånger om dan... och den köttbullen satt där den skulle!
    Så skönt med lite fastare mat i magen...

Hur har ni andra gjort, jag vet att det är jätteolika mellan klinikernas rekommendationer, nån klinik har inte ens nån flytande period efter op. Sophiahemmet säger en vecka, men min kompis började också lite i förväg med mosad mat -och mådde genast bättre.

Era erfarenheter?
    LÄskigt att du mådde så dåligt och läkaren var ju urkass.

Jag opades på Ersta och där har dom 4v. flyt + 2v. pure.
    Jag flöt i 9 dagar sen fixade jag det inte mer, fick inte i mig i närheten av vad jag borde.
    Så efter 9 dgr började jag med mosad vanlig mat, funkade toppen
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)