• vänat

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Ölandstokan skrev 2010-06-03 13:02:48 följande:
    Tack för svaret, när du skriver beslutet är det när du vart på bedömmning då?

Själv har jag ju inte ens fått någon remiss bekräftelse men det räknas väl det oxå?

Det där med att åberopa , ska man göra det då efter dessa 90 dagar? och vad kan dom  igentligen på sjukhuset göra då? jag menar kön finns ju kvar?

åpberopa vårdgartin ska du göra nu när remissbekräftelsen kommit till dig. S¨å du ska alls inte vänta 90 dagar med att åberopavårdgartin då tar de bara ännnu längre tid gör de på en gång.

Och när jag skriver från bedömning till operation är de sedan man blivigt godkänd slka operatione ske inom 90 dgara.

Och som sagt de är 90 dgara från den dag du åberopar vårdgartin fram til bedöämning seen 90 dgara til från beviljade operation till operation ska ske.

• vänat
    frökenKAJO skrev 2010-06-03 16:30:20 följande:
    Min enda kritik mot en i övrigt fantastisk vårdvistelse är att man blev matad med så mycket morfinbaserad medicin. Många, i alla fall jag och min rumskamrat, reagerar med rejält illamående, och det är ju inte det bästa när man har en "ny" mage att vänja sig vid.

Jag var alldeles för omtöcknad efter operationen för att opponera mig mot medicinvalet, men så fort jag återfick förståndet sa jag bestämt nej till mer morfin. Jag fick en annan medicin på egen begäran och mådde betydligt bättre.

Skönt att du mår bättre! Jag hade det lite tufft de första fyra dygnen men mår nu precis som vanligt, 1 ½ vecka efter op. Lite mindre hungrug bara...
    Jag fick ingen morfin endast alvedon och ja opades dessutom med öppesnitt men hade inte särkillt ont annat än då jag ändra ställning från liggande till sittande från sittande til stående ställning.

Så de är inviduellt hur man mår hur onat man har ocxh om de ger morfin eller inte.
  • vänat
    Fröken Stålhand skrev 2010-06-03 20:32:46 följande:
    Angående vårdgarantin. Jag blev beviljad OP 28 april. Ska på gruppmöte den 10:e juni (om jag fick plats) och när jag varit där ska jag ringa och sätta upp mig på väntelistan. Är det därifrån det är 90 dagar eller från april när jag fick ja till OP??? De opererar bara till v 27 och sen från 1 sep...
    De är från de du fått ett ja til operation som du ska få operationen ionom 90 dgar om du ska ha den inom den så kallde vårdgatin!!
  • vänat
    Zodic skrev 2010-06-03 20:52:31 följande:
    ska man?? aldrig hört talas om. dietisten tyckte ett av mitt större problem var just att jag drack så mkt mjölk, brukade dricka minst en liter om dan..det är 500 kalorier bara det!
    vänat skrev 2010-06-03 10:35:12 följande:
    jag har kalicpos D vilket finns både som tugg tablette och vanliga tabletter ja har nu fått de vanliga i början fick jag tugg men sa till på apoteket samt till läakren som skrivigt ut så de löste sig för min del.
    ja det är dom jag har som tugg, men va bra, är dom mindre då när dom är vanliga??
    Du undrar alls om de vanliga kalktabletterna är minder än tuggtabllertna? ja något mindre är dom ungfär som en alvedon i storlek.
  • vänat
    vänat skrev 2010-06-03 21:38:08 följande:
    Du undrar alls om de vanliga kalktabletterna är minder än tuggtabllertna? ja något mindre är dom ungfär som en alvedon i storlek.
    Det vill säga lika sor som alvedon forte 1g alvedon som man får utskriven påå recept inte som de valiga 500mg alvedonen.
  • vänat
    hot fuss skrev 2010-06-03 23:28:43 följande:
    aldrig hört talas om att man numera ska räkna kalorier?? det var de väldigt noga med på ersta att man aldrig ska göra igen. o dietistråden säger minst 5 dl mejeriprodukter om dagen.
    Ljus de manska inte kommain i bantar tänk efter GBP opertione och räkana kalorier etc. Utan mer få in tänk på allsid bra kost och motions vanor.
  • vänat
    Malleballebuse skrev 2010-06-04 08:14:38 följande:

Funderar lite på det här med lugnande innan op.
    Är det mera regel än undantag att man tar det?
    Jag känner nog att jag vill vara klar i knoppen och har aldrig tagit lugnande innan operationer förr.
    Morfin efter däremot vill jag alldeles säkert ha och jag har ju turen att må bra av morfin.

De flesta brukar bli tilfrågade omde vill ha något lungde inför opertione så de ges inte med autmatik alla fall inte bland de jag känner som är operade.
  • vänat
    frökenKAJO skrev 2010-06-04 09:09:08 följande:
    Ja, jag förstår att det är olika- det var bara kritiken mot just MIN vårdvistelse (den enda), där både jag och min rumskamrat upplevde att vi blev lite lurade att stoppa morfin i oss utan att fatta att det var just det vi fick. (Man är ju rätt hög efter en operation, genomsköljd av flera liter morfin )
    Jo jag förstår att devar hur ljust du och dina med patieter upplvde de. Sen kan man ju alltid säga till inna operationen at man helst vilöl klara sig utan morfin men om de inte går kan man tänka sig att ta morfin vet att de är möjligt då jag genom gått många olika operationer samt själv har arbetet på sjukhus.

Sen ska man som patient har rät få information om vad man får för smärstillande de ska liksom inte bara dela utataletter sprutor etc utan att talal om detta är smärstilldeex morfin eler vad de nu kommer med.
  • vänat
    Mli79 skrev 2010-06-04 09:39:36 följande:
    Idag har jag ätit yoghurt till frukost, fick i mig nästan 2 dl innan jag kände nåt konstigt. Jag är inte hungrig, inte mätt, inte ont, men det känns som om maten skaver i magen och det känns hela vägen bak till ryggen. Skitskumt. Har också fått OK att skippa järntabletterna (brukar ge problem med magen) eftersom jag inte har mens pga p-spruta.Skönt! Man kan nog bli förstoppad ändå. Nu är det snart dags för lite nyponsoppa, sen soppa och sen får jag åka hem!
    Låter ju bra att de gåt bra för dig hittils skönt att du snart får åka hem!
  • vänat
    Arnsmamma skrev 2010-06-04 17:10:24 följande:
    hej på er
    länge sen jag va inne här . har flyttat och nätet har strulat. jag opades 7/4 Aleris kristianstad
    nu har jag gått ner 22kg då räknar jag med dom 6 kg som jag gick ner innan op med .
    jag va på återbesök i tisdes och läkaren tyckte det kunde varit bättre resultat. så man blev ju lite nerstämd men jag kämpar på med måltiderna. han sa att på en skala så låg jag långt ner . det va inte dåligt men det skulle varit bättre och att jag skulle börja träna. hårda ord hehe men jag visste ju innan vad jag gav mig in på .men jag känner inte alls att jag orkar träna nu jobbar heltid och har en son på 16 månader . sol ute . dåliga ursäkter kanske men jag får ta tag i det med träning när jag känner att jag klarar det.
    längtar till mitt internett funkar så jag kan följa hur det går för er andra.
    ni får ha det så bra kämpa på
    Måste ju vara ett stort skämt!! De är ju jäte bra kan ju knappas vara bättre.
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)