• vänat

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Glaadis skrev 2010-06-04 20:52:14 följande:
    Hej på er alla !

Nu har jag tagit mig tid för att skriva lite igen.

Opade mig den 25maj och har mått oförskämt bra.
    Börjar nästan tro att de bara har gjort hål på magen bara för att jag skall tro att ag gjort open.

Gick vårruset i onsadgs, 5km på 45 minuter och är stålt över mig själv och jag var inte äns död när jag kom i mål.
    Förra året gick jag med och då vägde jag 95 kg och höll på att dö efter 1h 22 min in i mål.

Den 20 ma vägde jag 102, den 25maj vägde jag 93 och i dag 88 kg.

Är det bra eller dålig viktnedgång ?

Har svårt att få ordning på alla matintag och extra vätska som man skall inta, vill börja tugga mat.

Skall ta bort klamrarna på tisdag och träffa kosttanten.

Man skall ju flyta 2 veckor men när började ni med pure igentligen ?
    låter ju bra du har tappat mycket i vikt de rekomndera ju 0,5-1kg i veckan.
  • vänat
    Glaadis skrev 2010-06-04 20:52:14 följande:
    Hej på er alla !

Nu har jag tagit mig tid för att skriva lite igen.

Opade mig den 25maj och har mått oförskämt bra.
    Börjar nästan tro att de bara har gjort hål på magen bara för att jag skall tro att ag gjort open.

Gick vårruset i onsadgs, 5km på 45 minuter och är stålt över mig själv och jag var inte äns död när jag kom i mål.
    Förra året gick jag med och då vägde jag 95 kg och höll på att dö efter 1h 22 min in i mål.

Den 20 ma vägde jag 102, den 25maj vägde jag 93 och i dag 88 kg.

Är det bra eller dålig viktnedgång ?

Har svårt att få ordning på alla matintag och extra vätska som man skall inta, vill börja tugga mat.

Skall ta bort klamrarna på tisdag och träffa kosttanten.

Man skall ju flyta 2 veckor men när började ni med pure igentligen ?
    Jag skulle kännamig för när jag jag skulle börja med pure sen när de var dags för vanligmat de var inte frågan om  vist antal veckor utan att känna eftr själv så jag gick på flyt några dgar sen åt jag pure e  halv dag sen börjde jag med vanligt mat. Och de var  ok eftersom vi fick rådet att själv känna efter.
  • vänat
    Zodic skrev 2010-06-05 22:20:16 följande:
    undvika, det är väl inte mkt man kan göra? :) eller ja, man behöver ju inte träna jättehårt om man gör det..
    Sen gäler de inte enbart at inte tränan hårt utanockså äta tillräckligt vilket många tycks ha svår med eller inte tänkerpå att sådant också har betydelse.
  • vänat
    Elwi skrev 2010-06-05 22:27:57 följande:
    Lite orolig... har förstått att OP inte är garanterad förens efter läkarbesöket på sjukhuset.
    Jag har fått en remiss till Ersta. Min läkaren på VCL tyckte att en GBP operation skulle vara det rätta för mig ( 102 kg och 168, BMI 36)  eftersom jag varit överviktig i 10 år , 3 graviditeter senare och med Struma i bagaget.
    Orolig för diabetes,  vi har högt blodtryck hjärt och kärl sjukdomar i släkten.

Men ... sen är det ju nästa läkare som ska bedömma mig... igen.... om jag blir nekad då bryter jag ihop. 
    Vad tror ni? Hur hårda har dom varit för er andra?
    En go vän har precis blivit beviljad och har samma BMI som mig men ingen sjukdom i bakgrunden. Men man vet ju inte hur dom tänker.

Tacksam för svar!
    De variera freån sjukhus til sjukhus vilken BMI gräns de har.
  • vänat
    Clavi skrev 2010-06-05 23:08:57 följande:
    Nu har jag varit opererad i lite mer än en vecka, Jag har gått ifrån flytet och äter vanlig mat, lugnt och försiktigt. Jag kan halsa vatten utan problem.

Har gått ner 4 kg på de här dagarna. Är det lite? Hade jag ätit flytande hade jag väl rasat mer.
    Som sagt de rekomndera en vikt minskning på 0,5-1kg i veckan. Så du har gått ner mer givetvis är de då inte alls lite.
  • vänat
    Elwi skrev 2010-06-06 20:23:07 följande:
    Bor du utanför Stockholm? Jag har 2 vänner som ska OPas nu i sommar, det har båda fått tid enligt vårdgarantin. Och då tar det ju inte mer än 5 månader från det att remissen skickas.
    Du borde ju självklart få söka dig till ett annat sjukhus.
    Det är ju så orättvist att några skå få vänta så länge.
    Även jag åberópadevårdgartin men som sagt ofta måste man så på sig för at få de genom vårdgartin. Vist på ett sätt orättvist att man ska vänta men som sagt gäller att stå på sig annrs får man definitfit vänta.
  • vänat
    Elwi skrev 2010-06-06 21:20:46 följande:
    Ja , jag menar att om du nu inte bor i Stockholm är det ju fel att bara för att någon bor utanför i en mindre stad ska få vänta längre än oss som bor här.
    DET är orättvist.

Vist håller med dig men som sagt fortfrande gäler de at man står på sig annars händer inte mycket!

• vänat
    vampyria2 skrev 2010-06-06 21:29:53 följande:
    Ni som är opererade och har gått ner en del tycker ni som mig att er kropp käns obehaglig Förvånad  jag får rysningar när jag helt plötslig känner ben och senor som jag aldrig har kännt tidigare. Kliade mig i nacken här om dagen och det var så obehagligt, kändes som någon annans nacke.
    Höftben och revbenen gör "ont" om man ligger förlänge på mage eller sidan, sitter man hårt så känner man svanskotan.
    La handen under hakan och till min förvåning så var jag inte mjuk där längre och det gick inåt, lika när man ska raka sig under armarna förr så buktade det ut nu har jag en armhåla ....haha jag låter säkert knäpp nu men det känns så konstigt, lycklig är jag förstås så jag gnäller inte Drömmer
    Tja obehagliga i bland men jag hajde liksom til i början då jag tappat så mycket i vikt när jag gick förbi en spegel eller att såg min egna spegelbild i skylt fönstret undrade vem är de där?? ser bekantut men ändå inte??

Vist de är en märklig känsla har man desssutom haft övervikten i många år tror jag de känns ännu mer konstigt att se sig själv eller upptäcka saker på kroppen som man tidigare ej kunat känna av.

Men man vä'njer sig med tiden vissa saker tar lite längre tid att vänja sig vid än andra.
  • vänat
    Nuttans Mamma skrev 2010-06-07 08:02:58 följande:
    Haha oja, jag har också fortfarande tältstolsfobi.. Sen raka armarna är skitsvårt, det går ju inåt nu..
    Ja inte enbart tält stor finns även vissa plaststolarman kan fundera på hur vida de håller eller inte.
  • vänat
    Cino skrev 2010-06-07 10:06:56 följande:
    Hej allihopa!
    Jag är ny här och har börjat fundera på en GBP efter åratal med övervikt och många försök som misslyckats. Väger idag 102 kg till mina 162 cm.

- kan man istället för remiss skicka egenremiss? (Bor i Norrbotten) Tyvärr känns det lite skämmit för mig att gå till min VC då jag jobbar inom vården. Vill hellre, OM det går, skicka egenremiss direkt till opererande sjukhus. Någon som vet?

Ska sätta mig ner och läsa igenom tråden, sitter på jobbet nu och känner att jag inte riktigt har tid just nu

Tack på för hand för svar
    Du kanju alltid pröva ringa kirugmotagen i norrbotten och kolla upp om de godtar egenremiser går ju alltid att ringa fråga annonymt. vet att västerbotten inte gör men kan ju vara annorlunda i norrbotten.

Sen tycker jag inte man ska behöva skämas för att be vc om remiss även om själv arbetar inomvården men förstår din känsla då jag själv var i samma sitts men de gick bra då jag väl kontakte vc. Vist de känndes skämmigt först men varför ska de egtligen vara de spellar ingen roll vad yrke man har eller vad man arbetar man kan ju trots allt behöva hjälp ändå. Lycka til!
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)