Inlägg från: Tjohalia |Visa alla inlägg
  • Tjohalia

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

prickelina skrev 2010-09-23 12:53:53 följande:
    Är det nån som vet varför man ska dricka så mycket vatten efter Opn? Jag vet att man borde dricka lika mycket som "normal" person men varför är det viktigt? Nån som vet?
    Jag har fått höra att det är extra viktigt för att man inte kan "dricka ikapp" om man känner att man blir törstig, utan när törsten kommer är det redan för sent, därför är det viktigt att smådricka vatten hela tiden så man inte blir uttorkad.
    JOLINE 050414 * ALEX 070309
  • Tjohalia
    Mickan21 skrev 2010-09-23 21:36:34 följande:

Hej

Jag tänkte på det ang flyt perioden. Om jag får operationen så ska jag flyta 3 veckor innan. Har ett bmi på 43 nu. Hur mycket gick ni ner under flytet?

Jag undrar samma, jag har BMI på 44 och här ska man flyta i 4 veckor före op och måste gå ner 10%, vilket innebär 12 kilo för mig, alltså 3 kilo i veckan. Det låter mycket...
    JOLINE 050414 * ALEX 070309
  • Tjohalia

Hej allihopa! Måste få fråga en "konstig" sak som jag funderar en hel del på... Jag står ju i kö för en op, hoppas den blir av i början av sommaren nästa år (alltså om ung. 7 månader, så det är ju ett tag kvar än) och har inte ens fått ja av kirurgen ännu. Men jag funderar så på detta med "sista måltiden" innan flytperioden. Jag ska flyta i 4 veckor och gå ner 12 kilo, är det då dumt att äta tex smördegsinbakad oxfilé med murkelsås och potatisgratäng som sista mål innan flytet? Bör man kanske äta nåt lättare eller spelar det ingen roll?
    Jag känner ju att jag skulle vilja lyxa till det med "sista måltiden" (haha, låter som om jag är dödsdömd och ska "avlivas") innan flytet, för när och om jag nånsin kan äta oxfilé återstår väl att se sedan...

Flicka 050414 * Pojke 070309
  • Tjohalia

Tjoho!
    Mig ser ni inte ofta i denna tråd, jag är bara in lite då och då och skriver en rad så ni kanske inte minns mig... Hur som helst så fick jag min remiss för ca 10 månader sedan, var i början på juni på gruppinformationsmöte och sen dess har det varit tyst. I dag trillade en kallelse ner i brevlådan och jag ska få träffa kirurgen den 4:e januari!! Det står "avseende undersökning och information" i brevet, jag gissar att det är detta som är "bedömningsmötet" där jag får ett ja eller nej, och nu blev jag plötsligt så himla nervös! Jag har ju pratat lite smått om detta med dem (familj, vänner) som visat intresse och frågat och undrat (jag har inga problem med att berätta), men tänk om det nu helt plötsligt blir nej, vad 17 ska jag då säga till folk...

Ja nu fick jag skriva av mig lite, över till en fråga... Men kallelsen följde en lapp där det stod att jag inför detta besök ska gå till min vårdcentral och ta blodprover, tydligen fasteprover så jag får varken äta eller drick efter kl 20 kvällen innan. Är det nån som vet vad det är för prover som ska tas?

• Tjohalia
    lisalove skrev 2010-12-02 23:14:20 följande:
    De tar kolestrol som någon nämde, sen HbA1c (som ser hur ditt blodsocker legat under den senaste månaden/erna). På mig tog de även nått som ser hur lever och hjärta mår.
    Okej! Tack, då vet jag! Kolestrol vet jag att dom tagit vid något tidigare tillfälle, men jag har aldrig fått veta vad det legat på... och långtidsblodsockret kan ju också vara intressant. Min mamma är diabetiker och tar det lite då och då.
  • Tjohalia

Hej allihopa! Lite nervöst just nu, på tisdag ska jag träffa kirurgen! Är så himla rädd att han av okänd anledning kommer neka mig op.... Men ska jag vara realistisk så tror jag inte det.
    Är det nån som har tips på vilka frågor jag inte bör glömma att ställa honom?!
    Mina egna funderingar är mest rent praktiska, typ om jag får skjuta på operationen tills terminen (går skola) är slut, om det är möjligt att gå ner 12 kg på 4 veckor innan operationen (ska ner 10%) och vad som händer om jag inte fixar det trots att jag bara äter pulver.

• Tjohalia

Jag har fått operationsdatum idag! helt chockad, jag trodde bara jag skulle prata med kirurgen och få ett ja eller nej till op, men nu är allt klart inför op, dom har tagit EKG och jag har träffat narkosläkaren och en sjuksköterska, jag har fått med mig näringsdryck hem! Och jag fick i princip välja datum själv, första lediga tiden var om 4 veckor och som jag grämmer mig att jag inte kunde ta den. Fast å andra sidan får jag lite tid att ställa in mig på detta nu och planera kring lite praktiska saker. Jag valde att opas den 12:e april, detta för att jag går skola 110 mil hemifrån, en distansutbildning som innebär en hel del närvaro på skolan, men från veckan före min operation och framåt räknat så behöver jag inte åka dit på 8 veckor så jag tänkte att det passar nog bäst då. Tyvärr har dom sommaruppehåll med operationer när terminen är slut, det var ju min förhoppning innan. Men det blir nog bra så här med.

• Tjohalia
    kurilill skrev 2011-01-04 19:00:33 följande:
    Grattis och vad duktigt av dig att vara så rationell och vänta tills det faktiskt passar!
    Tro mig, det var INTE lätt Det känns fortfarande surt att jag inte kunde ta en tidigare tid, men samtidigt vet jag att det omöjligt skulle gå! Och nu får jag lite extra tid till att förbereda mig mentalt!
  • Tjohalia
    sweety88 skrev 2011-01-04 19:35:33 följande:
    Vars någonstas var du på bedömning? :)
    Sunderbyn, norrbotten
  • Tjohalia
    sweety88 skrev 2011-01-04 19:39:51 följande:
    Dit ska jag imorgon på bedömning, vem var kirurgen du träffade? Vad ställs för frågor? Tar dt lång tid alltihop? :)
    Oj vad kul! Jag träffade Anders Nilsson. Han ställde inte alls så mycket frågor, undrade mest om JAG hade några frågor! Han frågade väl om jag var medveten och beredd på förändringarna och då jag sa ja så sa han att då ska du självklart opereras. Han verkar VÄLDIGT positiv till operation tycker jag, fick det intrycket på gruppinformationen med. Allra först fick jag dock träffa en sköterska, väga mig, mäta mig, kolla blodtryck, puls och mäta midjemåttet. Sen fick jag träffa kirurgen och det gick fort, tog max 10 minuter hos honom. Sen skulle en massa göras klart infor operationen, jag fick traska iväg till en annan avdelning och göra ett EKG, sen vidare till ytterligare en avdelning och träffa narkosläkaren innan jag fick gå tillbaka där jag fick träffa en sköterska som gick igenom information om komplikationer, hur operationen gick till, flytet innan osv. Sen plockade hon fram kalendern och sa att hon hade en tid i början av februari om jag ville (vilket jag ju inte kunde). Så vi bokade in en tid.
    Allt tog lite drygt 1,5 timma. Men det beror på att jag fick vänta en del på dom andra avdelningarna innan jag fick komma in, och väntetiden kan tydligen variera lite.

Jag försökte komma ihåg att ställa alla frågor jag hade men missade såklart en del, bland annat hur det kommer bli med maten den närmaste tiden efter op, sköterskan pratade ju lite kring det, men jag glömde fråga VAD man äter dom första veckorna, hur länge man äter flytande efteråt, när man börjar med puré respektive mat osv. Men det kanske man får info om av dietisten senare.
  • Tjohalia
    sweety88 skrev 2011-01-04 20:50:19 följande:
    Ja, jag med men jag var inte helt hundra om det var samma kirurg som var på infon som jag skulle träffa, minnet är bra men kort men han verkar lätt och ha med och göra!! Jag är ändå nervös inför morgondagen, antar man inte vill ropa hej förren man är över ån :) Dom sa inget åt dig om när man lämnar blodgruppering? Iofs får jag fråga själv imorgon. Hoppas jag inte bara går vilse nu på sunderbyn ;) Tyckte det var nog svårt sist jag var där och skulle upp till kirgin för anmäla mig bara.
    Grattis till din optid, du får gärna skriva om du vill prata lite. Har inte hittat så många härifrån norr som ska göra en :) förresten vilket datum var du på infoträffen?
    Nä jag ville inte heller ropa hej, men det gick så enkelt idag så om du uppfyller alla kriterier så kan du nog känna dig ganska lugn, jag blev inte alls hårt ansatt med en massa frågor och så.
    Blodgruppering nämnde dom faktiskt inte så det vet jag inte, men jag ska ju på nåt besök på vårdcentralen (invägning innan flytet startar) så det kanske görs då.
    När du kommer in i huvudentren ska du bara fortsätta rakt fram tills du hittar rätt hissar (det står ju i brevet vilket trapphus det är)och sen upp på 5:e våningen! Jag hade också svårt att hitta på gruppinfon, men det gick lättare idag!
    Jag tror att jag var på gruppinfon i början av juni, typ den 2:a eller nåt, men jag minns inte exakt. Jag pratar gärna med dig, skulle vara kul att få följas åt med nån som ska opas på samma sjukhus ungefär samtidigt!
  • Tjohalia
    salsajenny skrev 2011-01-05 18:35:42 följande:
    så det är bara själva viktminskningen de vill åt, inte att man tvunget bara ska äta flytande föda kloss intill open, alltså?
    Till mig har dom sagt att det måste ske en SNABB viktminskning för att fettet från levern ska försvinna och den ska minska i storlek. Därför får jag inte börja flyta förrens 4 veckor före operationen.
  • Tjohalia
    salsajenny skrev 2011-01-05 18:45:20 följande:
    okej, då var det som jag hoppades då alltså. =) 4 veckors strikt flyt kan jag nog stå ut med om jag vet att jag får börja äta en måltid om dagen sen fram till open. =)

(min morbror har gjort en gbp och mamma dillade igår nåt om att han sagt att man skulle förstöra flytet om man åt riskakor med smak, istället för naturella riskakor när man absolut bara måste ha nåt att tugga på. det skulle tydligen ha nåt med magsyrorna att göra då, att kryddorna skulle sabba" den effekten....? Det är inget ni hört om alltså?) "
    Jag fick veta att om jag blir sugen på att tugga på nåt (vilket man ju kan bli när allt man äter är flytande) så rekomenderade dom gurka eftersom det i princip bara innehåller vetten. Morötter fick jag ta i enstaka fall, men det innehåller egentligen för mycket kolhydrater så hon varnade mig från att äta för mycket av dem. Riskakor ska jag knappast äta öht, varken med eller utan smak.
    Jag kommer börja flyta i mitten av mars, och då är det bara flytande kost, kalorifri dryck (vatten, kaffe utan mjölk, kolsyrat vatten) och gurka som gäller. Det kommer säkert bli skittufft, men jag har gett mig den på att fixa det!
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)