Inlägg från: mrs Vilja |Visa alla inlägg
  • mrs Vilja

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Hej alla!
    Suttit och läst och läst igen om detta. Känns som om man vissa dagar kommer in på bra sidor och andra dagar dåliga... Idag blev väl en dålig...

Så jag måste fråga två saker:

* hur har ni op:ade med er tarm? Kanske känslig fråga och konstig sådan.. men kan ni "lassa" som vanligt eller har det blivit några komplikationer med tarmfunktionen?

* är det många som går upp igen? Har hört om "platån" och läst om flera idag som gått upp igen.. Läste ju som senast här idag att någon op:ad ville börja på modifast eller dyl igen. Gått upp i vikt igen eller vill bara ner lite till? Hmmm... blev kanske en konstig fråga och luddigt formulerad så jag hoppas ni förstår vad jag menar.

• mrs Vilja

God morgon alla i tråden!
    JAg har inte skrivit här på ett tag, men lustläst destu mer.
    Känns som jag gått i en dvala och pendlat mellan hopp och förtvivlan. Men igår (!!!) skickade jag in en ansökan till Calanderska om att få göra op privat. Så nu hoppas jag att det snart ska hända lite saker. Jag är så glad!!!!

Jag blir också fundersam över kosten efter op när ni säger att infon är så olika från ställe till ställe.,,,

Måste fråga en sak.. går ni ut med att ni är op:ade? Till "allmänheten". Anledningen till frågan är att jag har två vänner som gjort op men den ena har berättat och inte den andra  (så klart för familj etc.. men inte för "allmänheten"). HAde varit intressant och höra om hur fler gör?

• mrs Vilja

Ja, det är så olika i hur man är och om man vill berätta eller inte. Jag vet inte än hur jag ska göra. Familjen och vännerna vet om det - finns ingen anledning att hymla för dem känner jag. Speciellt om man/när dumpar kan det vara skönt för mig att de vet. Men arbetskamraterna? "Folk på byn"? Vet inte än...
    Saken är den att jag bor i en ganska liten håla (ca 13,000 invånare i HELA kommunen, alltså inte bara inne i byn) och folk har en tendens att prata hej viljt om andra. Jag vill inte vara folks snackis om det ska vara på något negativt sätt. Jag vill inte vara "hon den där" eller någon som hela tiden får frågor om det eller värre - ifrågasättas eller  så - jag vill ju bara vara jag, fast i mindre form då alltså Flört

OM jag nu inte skulle berätta för folk på jobbet (jobbar dessutom i kommunen som lärare) etc. vad ska jag säga att jag varit sjukskriven för? I tre veckor? Hmmm... kanske lika bra att vara öppen...

Hur har folk reagerat när ni berättat? Vad har ni sagt?

• mrs Vilja

Kanske borde tillägga att jag menar människor utanför bekanskapskretsen dvs arbetskollegor och "annat folk"

• mrs Vilja

Hej alla!
    Vad ni skriver!! Var inne och kollade här vid 17-tiden och det blev några sidor att ta igen Skrattande

Var i kontakt med Calanderska i slutet på förra veckan och de skulle höra av sig i början på nästa om op. GAHHHH! Hoppas de ringer imorgon, är så taggad nu!!!

Jag har också funderat kring det här med rökandet. Ja, jag erkänner - jag är rökare men ser detta som en bra chans till att sluta. Funkade när jag var gravid och ammade (alla gångerna) så jag hoppas att det går lika lätt nu. Hörde att man ska var rökfri en månad innan op, men det lär man väl informerad om, eller??

Nej, dags att ta hand om lillfian här hemma (kräksjuka is in the house....Skrikandes)

• mrs Vilja

Hej och godkväll på er!
    En liten fråga, men ack så viktig, hur lång tid innan har ni fått er op-tid - innan det är dags? Och hur lång tid blev ni rekomenderade att flyta innan (jag veeet, det skiljer sig åt men ändå)

Har idag varit i kontakt med Calanderska igen och fått två datum med 4 veckors mellanrum och jag vet inte riktigt vilket av dem jag ska ta - jag VEEET att det är värsta i-landsproblemet!! Men man kan väl få vela ändå, eller? Det första är nämligen om två veckor exakt och det andra om sex veckor... Känns härligt att vara nära nu!

• mrs Vilja

Från det att du fått ett godkännande och en ok-stämpel så att säga? Har du då varit på gruppinfo eller dyl??

• mrs Vilja
    trollbottom skrev 2011-01-19 20:04:47 följande:
    Jag blev rekomenderad flyt i fyra veckor eftersom mitt bmi var så högt. Nu fick jag opdatum så tajt inpå så det blir flyt i precis tre veckor istället men det ska nog gå bra ändå eftersom jag ändå gått ner lite sen bedömningen
    Hur känner du inför op tid så snart?
    SOm jag skrev velar jag på den 2/2 eller 28/2 (fanns ingen ledig tid däremellan). 2/2 Är ju SNART! Jättesnart, vilket iofs 28:e också är... Gah...
    Jag velar en sekunden med att: vad är det jag väntar på?Det har ju varit en process och bearbetningstid frma till nu så--- Och andra sidan: ta det lugnt, varför brådska det är ju snart i hamn ändå, låt det smälta in.
  • mrs Vilja
    kurilill skrev 2011-01-19 21:26:41 följande:
    Jag ska helst flyta i två veckor och det innebär bokstavligt att jag ska äta flytande mat, inga restriktioner alls om Modifast eller annan måltidsersättning. Men jag kör 4 veckor Modifast på eget initiativ då jag känner att jag vill göra vad jag kan för att minsta risken för komplikationer. Går även ut och går varje dag så mycket jag bara kan.

Jag hade ju aldrig kunnat hålla mig från att ta den tidigaste tiden om jag nu fick välja :) men å andra sidan går tiden fort och man kanske behöver lite extra tid att förbereda sig mentalt. Jag fick 6 veckor på mig och det har behövts känner jag, två veckor har bara rusat förbi!
    Härligt att du med är på G!

Ja, enligt info sköterska på Calanderska skulle jag enbart behöft flyta i en vecka så.. men ja, jag är redo. Jag är det´. Jag vill börja mitt nya liv NU. Och jag har svårt för att inte ta den tidiga tiden - men varför inte liksom?
  • mrs Vilja
    kurilill skrev 2011-01-19 22:07:32 följande:
    Jag hade som sagt absolut gjort det, att vara taggad är ju en stor fördel! Det är därför jag själv väljer att betala 25 000:- för att kunna göra min operation i februari istället för att vänta några månader, jag vill nu. När måste du svara på vilken tid du vill ha?
    Typ igår ;9 Nej, men imorgon är nog ok. Får helt enkelt sova på saken...
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)