Inlägg från: Sannalouise87 |Visa alla inlägg
  • Sannalouise87

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

SilverEmma skrev 2011-02-02 12:47:14 följande:
    Du tror inte dom missuppfattade dig och trodde att du ville bekosta det själv?

Konstigt att de sa det annars. Men har du skickat remissen till Landskrona? Om inte, gör det! När du väl får en bekräftelse därifrån så ringer du dem och säger att du vill utnyttja det fria vårdvalet och flytta remissen till Calanderska.
    Haha, ja, det kan dom ju faktiskt ha gjort!! Tänkte inte så långt...

Skickade min remiss till Landskrona igår, tillsammans med den där extrablanketten. Så får väl vänta på en remissbekräftelse då!
  • Sannalouise87
    SilverEmma skrev 2011-02-02 13:03:34 följande:
    Gör det! Sen ses vi på Calanderska i april och opereras i maj och lever sen smala och lyckliga i alla våra dagar.

(tänk om man kunde få ett trollspö på remiss istället för en läskig operation)
    Haha, ja ett trollspö hade varit underbart. Kan ju säga att jag är sjukt rädd för allt vad operation och narkos heter...

Men hoppas vi ses då! Hade varit kul =)
  • Sannalouise87
    Philippa skrev 2011-02-03 08:32:40 följande:
    Det är olika i alla landsting.. i mitt landsting finns det inget viktkrav alls att gå ned, bara krav att man ska flyta i minst 2 veckor innan op....
    okej! Där ser man...konstigt att det är så olika överallt..
  • Sannalouise87

Jossii: jag tror bara att det är dom som åberopat vårdgarantin som opas i kristianstad. Har du varit på infomöte i Landskrona är det nog där du ska opas. Hur länge har du fått vänta sen du skickade remissen?

• Sannalouise87
    Jossii skrev 2011-02-03 12:33:11 följande:
    Jag skickade en egen-remiss för 3 (!!) år sen. Så jag har stått i kö länge länge, å det var samma med en annan som var på infomötet, hade oxå väntat i 3 år.

Å kirurgen sa till mig att jag ska bara fylla i hälsodeklaration och skicka in EKG sen kommer jag få optid inom 1-7 månader. Annars borde han väl nämnt någon om kristianstad tycker man.

Som du förstår så har jag inte åberopat vårdgarantin utan stått snällt i kön. Flört
    Men herregud vilken lång väntetid. Jag tillhör också Landskrona och skickade in min egenremiss i tisdags. Så fort jag får en remissbekräftelse ska jag ringa dom och säga till om vårdvalet, och att jag vill till Carlanderska, Göteborg.
    Hur har du stått ut med att vänta så länge? Det är ju sjukt lång väntetid...
  • Sannalouise87
    Hera78 skrev 2011-02-03 12:47:07 följande:
    Nu är jag över på andra sidan och har äntligen fått komma till avdelningen. Fick spendera natten på uppvak pga platsbrist. Känns skönt att ha det gjort och smärtan är ingenting mot vad jag väntat mig, känns som träningsvärk. Lycka till ni som fått era op-tider!
    Grattis! Vad skönt att allt gått bra!!
  • Sannalouise87

Har läst lite olika sidor om operationen, och överallt står det att man ska öva andningen innan... Är det pga att man har svårt för att andas efter operationen?

• Sannalouise87
    Hera78 skrev 2011-02-05 16:48:27 följande:
    Sannalouise: ja det kan vara svårt med andningen efter op. På ersta får man en liten plastgrej som man ska andas i jätteofta. Jag glömde bort det och hade en del problem. Jag syresatte inte mina lungor tillräckligt så jag fick syrgas i nästan 24 h efter op. Andas fortfarande "ytligt" och att gäspa gör tokont. Övar för fullt med plastgrejen och hoppas att det snart blir bättre!
    usch...det är sånt som gör att jag inte vill bli opererad...varken en sån här op eller tex. kejsarsnitt...är sjukt rädd för sånt...
  • Sannalouise87
    SilverEmma skrev 2011-02-06 14:49:59 följande:
    Retar mig lite idag... Har en fd väninna som opererades för ca 3 år sedan och är jättefin idag. Hon har fått reda på att jag också vill opereras och försöker nu med alla medel få mig att låta bli. Hon vet verkligen hur jag kämpat med vikten i alla år och jag tycker verkligen hon borde förstå mig. Men nej... Hon maler på om allt det negativa hon har upplevt pga operationen (inte mycket, dumpat ett par gånger, blivit känslig mot laktos och saknar att äta MÄNGDER) och försöker få mig att sluta tänka på operation. Jag tror det handlar om att hon är rädd för att jag ska bli lika smal som henne... Hon har alltid varit lite sån, måste alltid vara snyggast. Försöker att inte lägga energi på henne, vi umgås knappt längre. Men sedan hon fick reda på mina planer så hör hon av sig var och varannan dag.
    Sånt är tråkigt! Men som du själv skriver, lägg inte energi på henne! Vill du bli opad så ska du ju såklart göra det!
  • Sannalouise87

Hej!
    Inatt vaknade jag med världens ångest. Lite panikkänsla på det hela över det här med att göra en operation. Hittills har jag varit helt stensäker. Ju mer jag läst på desto mer säker har jag blivit på att jag verkligen vill göra den här operationen. Ända till inatt. Förstår inte varför jag fick en sån ångest, om jag drömt något innan eller vad. Låg länge och funderade och blev mer och mer osäker. Sen somnade jag om.
    När jag vaknade i morse kände jag fortfarande osäkerheten, samtidigt som jag kände att jag vill göra det! Jag tror att osäkerheten beror på att det är ett så stort steg att ta. Man ändrar ju verkligen hela sin livsstil. OCh det är väl där någonstans som oron börjar. Kommer jag aldrig kunna njuta av en måltid, aldrig unna mig något, aldrig ta ett glas vin osv.
    Är det någon som kännt liknande? Är det någon som ångrat sig efter en operation? Känner ni att ni trots operationen kan unna er ibland, och framförallt njuta av en måltid?!

• Sannalouise87
    SwayingAngel skrev 2011-02-09 16:51:03 följande:
    Jag tror absolut inte att du är ensam. Jag kan känna så oxå men sen påminner jag mig själv om att det är värt det då min hälsa kommer att bli bättre.

Klart jag kommer att sakna att ta ett glas vin med mina vänner om jag inte kommer att kunna dricka sen men jag kommer nog att få ett mer berikat liv så i min värld är det värt det.
    Men man måste ju känna själv om man tycker att det är värt det.
    Visst är det så! Har funderat mer över hur jag kände det igår och har kommit fram till att jag faktiskt vill göra operationen.

Fick remissbekräftelsen idag så nu ska bara Carlanderska godkänna min hälsodeklaration, sen ska jag skicka öcer min remiss dit!
  • Sannalouise87
    Ariana3 skrev 2011-02-10 15:58:11 följande:
    Hej!
    Har precis tagit första steget mot en GBP. Har pratat med min läkare som ska skriva remiss, ska dit snart och ta de prover han ville ha.
    Vet inte om jag i dag blir godkänd för en op, har en BMI på strax över 40, högt blodtryck, höga blodfetter, sömnapné (använder c-pap när jag sover), dåliga anlag gällande hjärt/kärlsjukdomar. Men jag vet inte om mina besvär är "tillräckliga!".

Hur går samtalet när man blir "godkänd" till, vilka frågor vill dom ha svar på, vad krävs?
    Är intresserad av det mesta kring GBP. Har läst mycket och vet att det inte är en dans på rosor, att det finns biverkningar och inte alltid går så bra. Har någon hemsida eller blogg får ni gärna länka dit så jag kan läsa om eran "resa" i väntan på att jag också kanske ska göra den.
    Jag skulle nog tro att du utan problem blir godkänd! Mycket beror dock tyvärr var man bor. Vissa har BMI-gräns minst 40, men som här i skåne är det BMI minst 35!
  • Sannalouise87

sofianordstrom:
    Förstår att det inte är lätt! Men det är ju bra om du lyckas hålla ut två veckor till! Har du testat att dricka buljong? Det både luktar och smakar mat och kan kanske hjälpa dig mot sug och så?!

• Sannalouise87

Skönt att höra att ni inte ångrar er och att allt har gått bra!!!

Är själv rädd för att jag av någon anledning skulle ångra mig, samtidigt som jag vill göra opn...

• Sannalouise87
    sweety88 skrev 2011-02-16 12:08:27 följande:
    Det är olika från sjukhus till sjukhus, jag tex tar just nu bara muli vitamin d vitamin och omeprazol
    Aa..okej! Haha...allting är verkligen olika från sjukhus till sjukhus. Tänkte mest så man inte behöver ta 5-10 tabletter resten av livet...jag är så glömsk när de gäller sånt!
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)