Inlägg från: cattis1234 |Visa alla inlägg
  • cattis1234

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Någon som fått tid för bedömning på Ersta i juli / augusti ännu?
    De verkar lägga väldigt korta schema.

• cattis1234

Äntligen ett besked från Ersta !  Solig

Fått tid för bedömning den 30 september, tog 5 månader sedan remissen flyttades dit.
    Ni som är opade på Ersta...hur lång tid tog det mellan bedömningsmötet och op?
    Exakt 3 mån  el. 2½ el. 3½?? Det kommer ju en jul där  mitt i...
    Så skönt att slippa vänta i ovisshet, nu har jag en datum att se fram emot.
    Fick tid till Joakim Pålstedt, någon som träffat honom?

• cattis1234

En fråga till er som är op:ade på Ersta!

Hur lång tid hade ni mellan bedömningsmötet och OP-dagen?
    Fick ni tiden när ni var där eller blev den skickad hem?

Jag har fått bedömningstid 30 september, någon annan som ska dit då? Drömmer

• cattis1234

Någon utomlänspatient som varit på bedömning, på Ersta, i september och fått optid?

Drömmer

• cattis1234
    Dandie skrev 2010-12-25 08:11:12 följande:
    Ja har fått mitt op datum
    24:e jan på Ersta !!
    Någon fler där och då??
    Jag har fått tid den 26:e, men får väl då kanske överta din säng Flört !
    Äntligen, efter lååång väntan.

Remiss till Landskrona 100225
    Remiss flyttad till Ersta 100501
    Bedömning 100930
    Op 110126
  • cattis1234

Ni som blivit opade på Ersta!!
    Hur dax på dagen blev ni utskrivna???
    Är det för tidigt att boka tåg hem kl 14.00????

tacksam för svar

• cattis1234
    Lalalong skrev 2010-12-26 00:15:31 följande:
    Man blir utskriven till lunch. Den är klockan 12, men du ska sitta och äta i 40 min för det första. Sen tar det ju alltid lite tid att samla ihop sina saker och allting. Så att hinna ta sig med god marginal till Centralen till 14.00 blir nog lite stressigt...  Man är inte direkt i stånd till att springa till perrongen med sina väskor. 

Men jag är kanske överdrivet känslig som vill vara vid tåget 15-20 min innan det går...  
    Ja, lite optimistiskt kanske Skäms och centralen är gigantisk att hitta rätt i.
    Bokar nog nästa avgång..... Tack!

{#emotions_dlg.flower}
  • cattis1234

Hej!
    Ni som hade datorn med på ersta när ni opades!,
    har de nätvärk man kan koppla upp sig på eller hade ni med er mobiltbredband??

Hotellet på ersta har iallafall tillgängligt kostnadsfritt nätverk för sina gäster =)

Fick man använda sin mobil inne på salen?

Tacksam för svar...

vill vara tillgänglig för barnen som gärna chattar el. sms:ar

• cattis1234
    Tingerling skrev 2011-01-02 11:16:22 följande:
    Hej! Ny här i tråden... Ska operera mig om 2 veckor och har lite smärre panik eftersom jag nyss hittade information om att man ska sluta med p-piller 1 månad innan operation. Är det någon som vet om detta gäller även minipiller???

Jag glömde bort att skriva in det i papprena vid informationsmötena och det var ingen som sa någonting om det - så jag missade det helt. Tror ni jag måste skjuta fram operationen??
    Ska ringa till sjukhuset imorrn och fråga, men tänkte att det kanske var någon här som har erfarenhet?
    Hej!

Eftersom inte mini-piller ökar risken för blodpropp, skulle det vara konstigt om du behöver sluta med dem.
    Däremot är det viktigt att ha ett bra preventivmedel eftersom man inte bör bli gravid precis efter en GBP.
    (och fertliteten verkar öka direkt efter op). Dock är väl frågan hur effektivt ett preventivmedel som ska igenom mag/tarmkanalen är, efter operation i det området.
    Fundera på spiral/stav el. ring.!

Skäms
  • cattis1234
    lilla agnis skrev 2011-01-16 18:55:06 följande:
    Ni som har opats på Ersta senaste tiden och är utomlänspatienter; ska man vara fastande till dagen innan op när man träffar narkosläkaren? Har tid hos honom 14.10 så att fasta tills dess känns inte så kul precis...Jag har sökt svar i tråden men det verkar vara oilka bud sedan tidigare.
    jag fick besked att modifast var ok innan proverna.
    Frågade eftersom jag har lång tågresa tll Stockholm o narkosläkaren ska jag träffa 13,30.
    Det var enl. dietist/ssk/dr magnusson ok med Modifast den dagen, även innan provtagningen Skrattande

annars hade man  dött ju.... Skrikandes
  • cattis1234

Ni som är op:ade på Ersta och använt nätet/surfat när ni låg inne:
    Behövdes det kabel till datorn eller hade de trådlöstnätverk??

Och fick ni descutansvampar till duschen inför op eller fick ni köpa och ha med själv?

Finns bra skåp att låsa in sina värdesaker??

Frågor, frågor, frågor......Drömmer

tacksam för svar

• cattis1234
    Lalalong skrev 2011-01-24 20:37:32 följande:
    Jag försökte surfa på deras nätverk, men det var jättedåligt så jag använde min telefon som mobilt bredband istället!

Du behöver inte decutansvampar. Det räcker om du tvättar dig noga med tvål. 

När du kommer dit innan open så får du låsa in din väska och allt du vill i ett skåp. Du får en plastpåse med saker som du vill ha på uppvaket. Mobiltelefon, glasögon och sånna saker. När du kommer till avdelningen efter op hämtar dom dina saker. Där finns också ett skåp som du ka låsa in saker i
    Tack!!
    Skönt att slippa descutan och skönt att få ha balsam i håret, annars hade jag haft "swinto" på huvudet.
    Var det kassa bredbandet trådlöst? Funderar bara på om jag ska ha sladd med (allt ska ju bäras på, lång väg)

Skrattande
  • cattis1234

Till er som redan är op:ade:
    Hur mycket fuskade ni under flyttiden efter op?
    Op:ad på Ersta och ska flyta i 4veckor efter och har det såååå jobbigt.
    Flutit i 2veckor nu och saknar alla smaker. Åt lite kokt ägg (väldigt noga tuggat) 1 chokladbit och
    1potatis bit(inte allt på samma gång)  oj, oj vilka skuldkänslor man har, för alla andra verkar fixa det helt.
    Jag blir galen......sugen på allt!  {#emotions_dlg.djavulsk}
    Mår bra, inget konstigt känns imagen.
    Hur har ni gjort/kännt?
    Jag vet att det är kort tid med 4 veckor att stå ut, men inte så lätt  =(
    Jag vill ju inte riskera något, speciellt inte eftersom jag fick omopereras pga stor blödning 2dagar efter GBP

Vet att rutinerna på flyt/pure skiljer mellan olika sjukhus, men är det pga av olika suturteknik?
    Ersta delar magsäcken med typ overlock-maskin ( klipper samtidigt som titanclips trycker ihop sårkanterna på bägge magsäckarna) Används samma teknik någon annanstans?

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)