• Hera78

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

FMEmbla skrev 2010-06-28 12:32:20 följande:

Har norrköping bara Ersta att välja på som sjukhus för att åberopa Fritt Vårdval?
    Ring och kolla, för det kan ju finnas något annat ställe som har kortare kö.

Jag skulle absolut flytta den, fast jag är ju villig att betala mina resor och uppehälle själv. Är man inte det ska man inte välja FV.

Dags för lite förändring kanske.. - 1och0.blogspot.com/
    Nej, det finns fler sjukhus att välja bland fast de har längre väntetid än Ersta. Varberg tar emot inom 3 månader men sedan har de tydligen ett viktprogram på ett år innan OP så det tar ju längre tid totalt. Falun verkar ha kortast tid men de tar inte emot utomlänspatienter. Så Ersta känns som det bästa alternativet om jag nu ska flytta remissen.
  • Hera78
    Sara84 skrev 2010-06-28 15:51:06 följande:
    Hej!

Jag vet inte om jag "borde" skriva här..
    Nu har jag länge funderat och läst på kring en GP operation.
    Har på egen hand försökt att gå ner i vikt under flera års tid, men har ju med åren enbart ökat. Testat diverse metoder,; nutrilett, viktklubb, viktväktarna.. sundare matvanor och träning.. Men  ingenting har hjälpt och jag känner hur det riktigt påverkar min hälsa både fysiskt och psykiskt nu.
    Har ett BMI på 39.
    Hur har ni blivit bemötta a läkare när ni sagt att ni önskat en remiss för en fortsatt utredning av detta? Har de föreslagit andra lösningar först?
    Förstår såklart att resultaten och bemötandena kan variera beroende på läkare och landsting...
    Hur har er omgivning reagerat och hur har ni resonerat inför de risker som finns i och med operationen (till er som genomgått den eller fått ok för att genomföra den)

Vore jättetacksam för era svar..
    Läkaren på VC dit du går för att få en remiss ska inte göra någon bedömning om huruvida du ska/bör opereras eller inte. Den bedömningen gör läkaren på kirurgen. VC ska bara skicka remissen utan att bråka med dig. Detta fick jag tala om flera gånger för den inkompetente läkare jag träffade för 3 veckor sedan, till sist förstod hon
  • Hera78
    hot fuss skrev 2010-06-28 17:26:30 följande:
    danderyd ersta o ngt mer sthlmssjukhus är det. jag valde ersta. gick otroligt snabbt o smidigt.
    Du valde att flytta din remiss från Nyköping till Ersta? Hur länge fick du vänta och när gjorde du din OP?
  • Hera78
    littlemisstrouble skrev 2010-06-28 22:13:11 följande:
    Funderar på en sak, kanske nån kan svara.

finns det dom som har gjort GBP och sen lyckats töja ut magsäcken igen eller är det gjort för att det inte ska kunna hända?
    Planering är a och o......
    Jag har två kollegor på jobbet som gjort GBP och de är båda kraftigt överviktiga fortfarande, den ena gjorde för drygt ett år sedan och den andra för mer än det. Hur det gått till vet jag inte...
  • Hera78
    Full av förhoppning skrev 2010-06-29 08:41:27 följande:
    hur stora var de från början då??
    Operationen ger dig ju bara ca 80% förlust av din övervikt och bara första året och sen får du kämpa som alla andra för att bli av med det sista,,,
    Man kan rätt så lätt sabba sin GBP så det gäller tt ha samma karaktär och viljestyrka och motivation som innan en op annars funkar det inte.
    Inte speciellt mycket större än de är idag. Båda äter idag normalportioner och väger gissningsvis runt 120 kg vilket de även gjorde vid OP.
  • Hera78

Igår skickade jag iväg papper om att jag vill flytta min remiss till Ersta, hoppas att jag får en bekräftelse därifrån snart så jag vet att jag faktiskt står i kö och att det händer nånting!

• Hera78
    Elwi skrev 2010-07-06 01:18:46 följande:
    Ja ringde dom idag, var så nyfiken och till svar fick jag att det spelar ingen roll om det står 4v överallt på alla info sidor, hon stod benhårt fast vid att det är 6mån till läkartid och 3 mån till OP.
    Och sen tillade hon att jag skulle vara glad att remissen är skickad till Ersta för dom har relativt korta köer... nja, det får väl diskuteras....
    Det är stor skillnad mellan 4v och 6 månader....
    Jag undrar varför det skrivs ut fel info på nätet. Vart tas informationen ifrån?

HUR gör jag för att åberopa vårdgarantin? Finns det inte platser så finns det ju inte.... konstig regel igentligen.
    Jag pratade med Ersta för ungefär en vecka sedan och fick då samma svar som dig. Skickade därför min remiss till Ersta i slutet av förra veckan. Igår berättade en kollega att hennes dotter precis ringt Ersta och då sa dom att det är 6-7 månader innan man får träffa läkare och därefter 6-9 månader innan operation. Känns jävligt pissigt om detta stämmer, då hade jag likaväl kunnat stå kvar i Nyköping...

Konstigt att man kan få så olika bud när man ringer. Tror jag ska ringa imorgon igen...
  • Hera78

Jag blir så trött!

Jag pratade med valfrihetskansliet här i Sörmland inför min flytt av remiss, hon skickade hem ett papper till mig som jag fyllde i och skickade till den person som stod på pappret. Detta var för drygt två veckor sedan.

Idag ringde jag Ersta, dit jag flyttat remissen, för att höra ifall de har fått den. Icke. Så jag ringde Nyköping och den är inte flyttad, den ligger kvar i Nyköping... Ssk på kirurgen bad mig ringa överviktsenheten, "men du kommer nog inte fram nu så ring direkt imorgon bitti kl. 8". Provade att ringa men nej då, "tyvärr kan vi inte ta emot fler samtal" och så bryts det. Klockan är 9!

Varför ska man behöva göra allting själv för att det ska hända något?!

• Hera78

Mina försök att få flytta min remiss fortsätter...

Ringde imorse överviktsenheten i Nyköping och sa att jag för en tid sedan skickat in blankett där jag ber dem flytta min remiss till Ersta. Men nej, så kunde man inte göra. Nyköping har enligt lag inte rätt att flytta min remiss, det måste den som äger remissen (VC enligt sköterskan på överviktsenheten) göra. VA!? Varför sa inte valfrihetskansliet nåt om detta?

Så jag fick ringa VC och fick bokat en telefontid med en läkare där på tisdag! Jag som trodde att min remiss legat hos Ersta i minst två veckor, tji fick jag! Jag blir så jäkla trött på att behöva hålla på med det här, varför kan inte landstinget bara fungera bättre?

• Hera78

Har nu läst ikapp en hälsans massa sidor! Grattis till alla som blivit godkända, opererade och lättare

Sedan i torsdags sållar jag mig till de förstnämnda, jag är godkänd för operation på Ersta! Nu väntar jag på op-datum, fick besked om 3-4 månader. Har förstått att Stockholmare får tider först om det blir återbud och jag är utomlänspatient.

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)