Sara84 skrev 2010-06-28 15:51:06 följande:
Hej!
Jag vet inte om jag "borde" skriva här..
Nu har jag länge funderat och läst på kring en GP operation.
Har på egen hand försökt att gå ner i vikt under flera års tid, men har ju med åren enbart ökat. Testat diverse metoder,; nutrilett, viktklubb, viktväktarna.. sundare matvanor och träning.. Men ingenting har hjälpt och jag känner hur det riktigt påverkar min hälsa både fysiskt och psykiskt nu.
Har ett BMI på 39.
Hur har ni blivit bemötta a läkare när ni sagt att ni önskat en remiss för en fortsatt utredning av detta? Har de föreslagit andra lösningar först?
Förstår såklart att resultaten och bemötandena kan variera beroende på läkare och landsting...
Hur har er omgivning reagerat och hur har ni resonerat inför de risker som finns i och med operationen (till er som genomgått den eller fått ok för att genomföra den)
Vore jättetacksam för era svar..
Läkaren på VC dit du går för att få en remiss ska inte göra någon bedömning om huruvida du ska/bör opereras eller inte. Den bedömningen gör läkaren på kirurgen. VC ska bara skicka remissen utan att bråka med dig. Detta fick jag tala om flera gånger för den inkompetente läkare jag träffade för 3 veckor sedan, till sist förstod hon