Inlägg från: Lalalong |Visa alla inlägg
  • Lalalong

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Mile skrev 2010-10-05 15:21:39 följande:
    I början ringde ja till de flesta, men det kan vara så att trycket har ökat så att de säger nä även om du får en betalningförbindelse..

Men sen la ja det på is.. för ja kom ingenvart av att ringa alla som kunde opa..
    Ja pratade med erstad förra veckan och de har totalstopp nu..
    Ja, så kan det ju vara. Kan dom inte ta hand om remisserna som kommer direkt dit så vill dom ju nog inte ta remisser från andra ställen heller.
    Men hade jag varit som du hade jag ringt en liten vända till i alla fall. Sophiahemmet och Canderlanska tycker jag mig känna igen att dom har relativt korta köer..? Sen är det ju bara att hålla tummarna att Landskrona vill skicka dit också
    Klara 060504, Alva 100117
  • Lalalong
    Mile skrev 2010-10-05 15:26:44 följande:
    Jag tror det handlar om vem man får prata med.. Har vatt så många turer.. Landkrona säger bara att efterfråga är så stor och resursera för små och att vårdgarantin inte funkar..
    Nä, det är ju dessutom desvärre sant Skrikandes
  • Lalalong
    Mile skrev 2010-10-05 15:28:35 följande:

Hur länge har du väntat?

Jag väntade drygt 3 månader på bedömning och sen 4 månader till OP. Så jag har inte väntat så länge. Men har ändå lyckats hamna mitt i en skarv tror jag. Några som fick sina remisser reggade bara någon vecka innan mig opades i juni. Några som fick sina remisser reggade i juni var på bedömning i sept och har fått besked på op i nov-dec tror jag.
    Så det är lite lotteri där också. Men 7 månader är ju ändå snabbt om man jämför med hur lång tid det hade kunnat ta om jag stod kvar i Landskrona så.
  • Lalalong
    Lalalong skrev 2010-10-05 15:46:21 följande:
    Jag väntade drygt 3 månader på bedömning och sen 4 månader till OP. Så jag har inte väntat så länge. Men har ändå lyckats hamna mitt i en skarv tror jag. Några som fick sina remisser reggade bara någon vecka innan mig opades i juni. Några som fick sina remisser reggade i juni var på bedömning i sept och har fått besked på op i nov-dec tror jag.
    Så det är lite lotteri där också. Men 7 månader är ju ändå snabbt om man jämför med hur lång tid det hade kunnat ta om jag stod kvar i Landskrona så.
    Ja, alltså min remiss reggades i mars, och jag var på bedömning i juni.
  • Lalalong

Nu har jag flutit i en vecka. "Bara" en vecka kvar. Hade lite knackigt i mitten på veckan när jag gick upp i vikt p.g.a. mensen.
    Men nu har det rättat till sig!
    5,5 kg på en vecka får man väl säga är rätt hyffsat?

• Lalalong
    Isglittra skrev 2010-10-06 22:01:26 följande:
    Lalalong> Det stog inte på min kallelse heller, bara att jag skulle träffa narkosläkaren, men tydligen har det stått i någon av häftena man fick vid bedömningen. Man träffar både uska, narkosläkare och sjukgymnast, sen blodproverna då. Men det verkade iofs gått bra trots att jag åt mina modifast den dagen, dom tog inga nya prover dagen efter iaf :)

Grattis till viktnedgången so far :)

Idag var jag och tog agrafferna, sa till kirurgen att jag förmodligen inte kommer tolerera dom så bra, men han kände inte alls för att sy, så nu fick jag ta bort dom lite för tidigt, rött och varigt :/ Men nu hoppas jag att det går över :)
    Ah, okej.
    Aja, nu har hungern lagt sig helt så jag tror jag skulle klara mig länge länge utan någon shake. Så inga problem att vara fastande fram till eftermiddagen. Så då är jag det

Men du satte dig bara i väntrummet och blev inkallad till alla ställen du skulle? Jag menar sist fick man ju en provtagningsremiss och gick upp till labbet med den. Men får man en sån där på plats då eller? Och sjukgymnasten... Var går man för att träffa henne/honom.
  • Lalalong
    Cilla71a skrev 2010-10-07 08:49:18 följande:
    Lalalong >> hur går det med flytet?

Själv står jag stilla, händer inget på vågen & jag fuskar inte & dricker mkt vtn under hela dagen, lite trist men jag har ju några veckor kvar så det ger sig nog, har bara 1 kg kvar att gå ner.

Och jag blir ff hungrig, men kanske inte lika intensivt som i början.
    Det går okej. Jag blir inte hungrig så ofta, så det är ju skönt. Men jag mår illa hela tiden, så jag får tvinga i mig Modifasten...
    Hur många kg har du gått ner? Jag gick ner flera kg första dagarna, sen stått still. Sen gick jag ner drygt 1 kg till i går, och idag hade jag stått still igen. 1 kg till fixar du, det är jag helt säker på! Kämpa på!!!

En fråga till alla... Varning för känsliga.
    Förra veckan hade jag gått upp ett kg. Lite senare på dagen hade jag börjat få mens. Trodde jag. Hade lite blod på pappret och så. Men sen har det inte blivit mer! Första dagen var det liiiiiite i bindan. Men typ minimalt. Och sen nada. Mensvärk har jag dock och är öm och känner mig svullen i magen på något vis.
    Kan det bero på flytet tror ni?
  • Lalalong
    pilliss skrev 2010-10-07 10:03:06 följande:
    Hej på er alla.
    Har inte skrivit på en tid.
    Har min op på onsdag i nästa v ( 13/10)
    Flyter just nu med Allevo.
    Hade först Modifast men Allevo är mer påsar men mindre kalorier så jag kände att den kommer funka bättre.

Är nära mitt mål att gå ner inför op.
    400 g kvar
    Vägde mig igår morse och idag. Har gått ner 2.0 kg sen igår.
    Ganska bra ju.  Hoppas det fortsätter.
    Ska försöka gå och simma idag och vara aktiv... Går man ner mer är det ju bara ett plus

Hur går det för er andra?
    Jag ska också opereras på onsdag! Var ska du någonstans?
  • Lalalong
    Isglittra skrev 2010-10-08 09:51:37 följande:
    Lalalong>> Jag satt bara snällt där så ropade uskan upp mig, hon skulle mäta och väga igen. Men sen fick man all info av henne, vilka man skulle träffa, labbremissen och allt sånt, trodde det skulle ta en kvart där, men jag vart där i ca 1 1/2 timme. Tyckte det inte var så mycket nyttigt som hände där. Jag har en svåger som är ssk på iva och han hade berättat allt om hur jag skulle bete mig efter operationen med andning och sånt så jag fick mycket mer info från honom än av Ersta, och jag vart oxå av med syrgasen efter en timme, de andra sov med den hela första natten :/ Så andas mycket och djupt, hosta, gör det ont, be om mer medicin :)
    Tack
    Bra att veta att det kommer ta ett tag där också. Min mormor ska möta upp oss vid tåget och passa barnen. Men då gör jag nog så att jag skicka hem henne med dom, så går jag själv upp. Onödigt att dom ska sitta och hänga själva i 1.5 timme där.

Men shit, jag börjar bli nojjig nu alltså att det inte ska bli någon operation.. Tänk om man har dåliga värden.. Jag har svårt att få i mig alla 4 påsarna varje dag. Och när jag ätit alla 4 påsarna så står jag still i vikt också. Så antingen kommer levern inte vara förminskad och då kommer dom skälla på mig efteråt och inte tro på att jag visst har gått på Modifast eller så kommer mina värden vara dåliga så dom ställer in operationen..
    Det är det enda jag kan tänka nu. Men skit samma... om dom skäller på mig så är jag ju opad i alla fall. Men jag är ganska konflikträdd (antar att det bottnar i jävligt dåligt självkänsla och självförtroende) så bara tanken på att dom skulle misstro mig får mig att bli yr..
  • Lalalong

Ajajjaj... Ikväll svider det rejält i magen. Magkatarr... Visst borde jag kunna ta Novalucol när jag flyter..?

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)