• Mli79

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Grattis Hot fuss!!

Jag svarar lite på min egen fråga här nu när jag har pratat med Ersta. Sköterskan tyckte att jag skulle ringa mottagningen imorgon eftersom illamående och magvärk kan vara magsår trots att det inte är i precis anslutning till magsäcken. Tydligen kan man få magsår längre ner i tarmen. Så jag ska ringa dem och får då säkerligen omeprazol utskrivet. Det är en bra medicin, har alltid hjälpt mig innan.

• Mli79
    pilliss skrev 2010-07-16 23:03:10 följande:
    Bara undrar...
    Var skickas din remiss?
    Landskrona?
    bara flikar in lite

Alla remisser i Skåne skickas till överviktsenheten i Landskrona. Antingen blir man OP där eller så köper de in från Aleris i Kristianstad eller någon annan stans. Man kan inte välja att hamna någonstans speciellt, man kan lika gärna bli placerad någon annan stans i landet (och inom EU). Inte ens om man väljer det fria vårdvalet kan man välja Aleris i Kristianstad eftersom det är ett privat sjukhus som Skåne inte har sådana avtal med.

Har själv haft en massa funderingar runt vårdplatsen eftersom jag själv bor i Skåne..
  • Mli79

Är det nån av er som är OPade som klarar att äta råa morötter? Rivna fixar jag, men just nu så har jag skitont i magsäcken efter att ha ätit ett par vältuggade bett på en morot. Känns som om jag har svalt smågrus, typ. Antar att det bara är att vänta ut det. Förut har ju reflexen varit att man har sköljt ner det med dricka, men det kan man inte göra nu va?

• Mli79
    Malleballebuse skrev 2010-07-17 16:44:41 följande:
    Yes box!!!
    Nästa gång jag väger mig så kommer jag med största säkerhet gå in i ett nytt tal, nämligen 70-talet
    Vägde 80,2 kg i morse och har då gått ner 1kg på 6 dagar vilket känns lagom snabbt.
    Om 10 kg till så kommer jag nog att tycka att det är ok om det inte blir mer och om 15 kg så vill jag nog att det stannar.
    Vi får se om jag och kroppen är sams.
    Eftersom det var så länge sedan jag vägde under 85kg så har jag svårt att ha vikt som mål utan vill hitta en kroppsform som passar mig både till utseende och i huvudet.
    Kanske blir det 55kg
    Grattis!!
    Jag förstår dig det där med att sätta viktmål. Jag vet att jag vägde 85kg när jag var 13 år, sen har det bara gått uppåt på vågen. Jag har därför satt 85kg som mitt viktmål trots att BMI30 ligger på 74kg.
  • Mli79
    Malleballebuse skrev 2010-07-17 18:07:09 följande:
    Mli: jag ska säkert fiska kräftor i mörka skogarna utanför Sösdala om några veckor sen blir det hästauktionen i Hörby den 11/9.
    Om du vill ha en garderob så säg bara till( och nej detta är ingen annons eftersom jag ger bort dem)
    Tack så mycket för erbjudandet, men jag har en bra garderob sparad sedan tidigare viktminskningar. Har säkert 5 par jeans i strl 48 som jag hoppas kunna använda under hösten/vintern
    Jag bor norr om Skurup. Hästauktion? Intressant! Kanske man skulle kolla in.
    Var ute med dottern på promenad när hon red sin shettis, så skönt att orka jogga med lite när de travade! För en gångs skull blev hästen tröttare än jag (fetaste ponnyn i världen dock... finns GBP för ponnys?)
  • Mli79
    Annicka skrev 2010-07-19 20:20:36 följande:
    Du får vänta minst 6 månader innan du får dricka alkohol !
    Det har jag aldrig hört! Men jag har heller aldrig frågat Jag har inte testat än eftersom jag sällan har tillfälle, men jag skulle inte banga på ett glas vin nu snart två månader sen OP.
  • Mli79
    monixxx skrev 2010-07-19 17:47:24 följande:
    Opererades för snart 3 veckor sedan, mår jättebra, men tycker jag blir hungrigare och hungrigare, är det normalt? Åt en laxfilé och ca 1 dl hemgjort potatismos till middag, allt gick ner på en kvart, och mår bra.
    Kände mycket mindre hunger första 2 veckorna.
    Äter idag havregrynsgröt med lättsockrad sylt och 1 kokt ägg plus lite laktosfri mjölk till frukost
    1 eller 2 riskakor till mellanmål
    3 runda skivor blodpudding, som ex.
    1-2 knäcke med keso eller mjukost
    1 burk makrill i tomatsås och en knäcke
    1 mugg sockerfri nypo eller blåbärssoppa
    ca 1 liter vatten

Orolig......
    Jag kan inte bedöma om det är mycket eller inte, men jag var orolig själv när jag började få tillbaka hungern.
    Det som jag tänkte på var om man äter för att man kan, eller för att man behöver? Om du skulle testa äta långsammare och kanske bara hälften? Jag menar återigen inte att du äter för mycket, men det var en bra grej för mig att testa. Jag insåg att jag blir mättare på mindre än vad jag trott.
    Idag har jag ätit 1,5 dl lättfil med lite sylt och havrefras, en knäcke med ost och tomat, en laxfilé med lite sallad, knäcke med färskost, 2 dl pasta med linssås och nu ikväll ska jag ta en knäcke igen med ost och skinka.
  • Mli79
    Lalalong skrev 2010-07-19 22:08:14 följande:
    Ni som är OPade på Ersta. Hur lång tid innan OP fick ni tid?

Jag fick besked om att op skulle bli i september eller oktober. Tror ni det är för tidigt att hoppas på att kallelsen dimper ner i augusti?
    Jag fick ju ringa och jaga dem eftersom de var så sena med sommarens schema. Så jag fick ju tiden typ två veckor innan. Men normalt skickar dem den minst tre veckor innan. De har säkert bättre framförhållning nu till hösten, inga semestrar att ta hänsyn till. Jag hade nog inte kunnat vänta till mer än augusti ändå innan jag ringer och frågar
  • Mli79
    Lalalong skrev 2010-07-19 23:20:41 följande:
    Ja just det, där var det ju väldans snabba ryck! Hoppas verkligen på minst 3 veckor.. Man ska ju köpa biljetter och sen måste jag kolla av hur jag ska göra med barnen.. Om jag ska ha dem med mig och lämna hos mormor, sen stanna där några dagar extra efteråt så jag kan få hjälp med dem. Eller lämna dem hemma med Mattias, men sen få åka hem direkt efter OP för att ta hand om en 4 åring och en 7-8 månaders bebis på dagarna när M är i skolan.. Nackdelen med första alternativet är att jag kan inte stanna jättelänge och det innebär att jag får åka hem med två barn själv på tåget... Känns ju också lagom påfrestande även om det gått några dagar. Orkar man köra bil från Sthlm till Skåne... säg 1 vecka efter op?

Jo... det är ju det där med att ringa och fråga. Men jag måste ju skärpa till mig, växa upp och sluta larva. Klart jag ska ringa... Sen... i augusti. Ringer man utomläns då också? Eller någon annanstans?
    Jag hade inte satt mig i bilen och kört så långt. Dels så har man ingen energi och dels så kan man fortfarande få ont och behöva starkare smärtstillade som man helst inte ska köra bil på. Kan inte din mamma åka med dig ner ett par dagar? Det var guld värt att ha min mor här nere ett par dagar så man kunde vila lite när man behövde.. och då är ändå mina barn äldre.

Alla har vi våra nojjor, att inte tycka om att ringa tycker jag räknas som lindrigt   (säg bara till om du behöver hjälp )
  • Mli79
    flashieangel skrev 2010-07-20 23:13:50 följande:
    jag ställer frågan igen... I pappren jag fick från sjukhuset står det hur många påsar man ska äta per dag beroende på vilken diet man väljer att gå efter när man flyter... Jag har valt Cambridge, i sjukhusets papper står det 5 påsar per dag medans det i alla cambridge foldrar samt nätet att man ska äta 3 påsar per dag...

Hur kan det komma sig att det är så olika???

Nu skrev nån för att man ska ha mer energi så man orkar operationen...vad händer då när man äter bara 3 påsar per dag...man får ju i sig de man behöver...jag förstår inte riktigt...är det farligt att äta så pass lite innan op då?
    Jag har ju bara koll på Ersta, och där vet jag att de föredrar Modifast eftersom det är är en LCD och inte VLCD. Kan det vara så att Cambridge är en VLCD och därför vill sjukhuset att du ska äta extra påsar för att komma upp i större antal kcal eller för att balansera något annat näringsämne?
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)