• vänat

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

BängtRagnhild skrev 2010-06-07 10:51:16 följande:
    Det funkar inte så här i skpåne tydligen. Utan de gör allt själva och sen får man ett besked men eftersom det inte finns tillräckligt med vårdplatser så får man det när man får det.

Det finns något som heter vårdval och då kan man kolla upp andra sjukhus själv och fixa med betalningsförbindelser och då kan det gå mycket snabbare. Då får man dock betala alla resor och sådant själv och det finns det inget utrymme till i vår ekonomi.

Så jag har åberopat vårdgarantin men i Landskrona sa de att jag inte kunde räkna med något tid snart utan om det vill jävla sig riktigt kan man ändå få vänta de ordinarie 24 måanderna.
    Mwen vårdgartin blir snart enlag du måste de ju se till at de finns pengar,plaster etc och sedan skicka folk där de kan få ghjälpen inm vårdgartin.!!
  • vänat
    BängtRagnhild skrev 2010-06-07 11:14:28 följande:
    Jo, men vad hjälper en lag om det inte finns pengar... Men man kan ju hoppas.
    Skrev ju at de får se till att de finns pengar om de blir en lag lika så att de finsn platser osv.

• vänat
    Nuttans Mamma skrev 2010-06-07 11:37:25 följande:
    Haha.. visst är det lite komiskt hur det sitter kvar i psyket....
    Ja de är de verkligen ibland kommer jag på mig själv när jag ska handla kläder att jag titat på stora storlekar hita jag inte fråga ja expiditen om tröjan eller vad de är finns i större storlek. Så gissa om minnna vänner får sig ett gott skatt nu och då.
  • vänat
    hot fuss skrev 2010-06-07 13:51:25 följande:
    nu har jag tappat 40 kg. 8 kilo kvar till målvikt. 5½ månad efter open. kan inte vara mer nöjd.
    grattis til dina tappde kg!
  • vänat
    Cino skrev 2010-06-07 14:36:12 följande:
    Lisalove  och väntat:
    Jag har precis ringt till kir-mott! Det behövdes ingen remiss, det gick bra med egenremiss, så nu är jag uppsatt och blir kallad till hösten för ett första info-möte Hade dessvärre ett BMI på 38,9 enligt hennes beräkningar, 38,1 när jag räknat.
    Men det känns bra nu iaf! Men min make tycker däremot inte som jag, han säger att det "bara" är att hålla igen. Som om jag inte försökt då! Nåja när han nu får fundera på det så kanske han ändrar sig.
    Bra!! Att du ringt och kollat som sagt hoppas din make ändra inställning hade vart så enkelt som han säger att man bara håller i genskulel inga övervikts operationer existerat alls.
  • vänat
    frökenKAJO skrev 2010-06-07 16:02:52 följande:
    En fråga till alla er kunniga: varför ska man inte dricka till maten? Och vilka intervall är det som gäller (en kvart innan respektive efter är vad jag hört). Vad händer om man slarvar med detta?

Viktigaste orsken till att maninte ska dricka til maten är att man inte får i sig till räcklig med mat om man dricker till.

Men enligt dietsen på sjukhsuet där jag oapdes var detta mest i början sedan menade hon att de är ok att dricka till maten för då klara man oftas av de.
    Men som sagt jag vet att oliak sjukhsu säger liak om denna sak.

• vänat
    Cilla71a skrev 2010-06-07 19:57:10 följande:
    Felicia6 skrev 2010-06-07 19:35:42 följande:
    Provade du att göra så då?

Jag fick veta ett sjukhus som tog emot via vårdgarantin så vi ringde och åberopade vårdgarantin och sa att dom ska skicka remissen till det sjukhuset så då gjorde dom det. Samma med bukplastiken fast då skickade dom remissen vidare så jag vart opad inom 3månader.

Min barndomskompis har gjort samma med gbp'n som hon ska göra. hon åberopade vårdgarantin och sa dom skulle skicka remissen till ersta o det gjorde dom och så fick hon komma på första besöket dit innan 3månader gått och nu kommer hon bli opad där oxå inom 3månader
    Ja, jag har funderat på det, men är lite kluven inför resan, kollade lite för skojs skull på resan till Norrtälje, känns sådär att behöva klydda med både buss, tunnelbana, tåg sen buss igen, jag bor längst ner i södra Skåne, vet inte hur mkt man orkar när man är nyop:ad, men Ersta verkar vara närmre, finns ju Västervik i Kalmar län oxå.
    Ska prova att ringa Ersta imorgon, det tråkiga i det hela är ju att man har ju inget att jämföra med eftersom man inte får ngt svar från Landskrona om vart man står i kön & vilka pat. de tar eller hur lång tid det ev. kan ta.
    Hur mycket man orkar är individuellt själv åkte jag ca 100mil enkel vägr från umåe til skövde sen skövde umåe för att få operationen inom vårdgartin. tror nästan jag skulle kunnat åka til andra sida jordklotte för att få de inom vårdgartin hade stått kvar i kön i västerbotten hade jag vill kanppast fått min bedömning ännu.
  • vänat
    sabinaa skrev 2010-06-08 08:43:06 följande:
    Hej alla glada.

Jag hittade till min stora glädje denna sidan igår när jag jobbade.
    Jag står i kö för en operation, har gjort sedan i februari. När vi fick hem papperna så stod där att väntetiden var 2 år lång men vi ringde och ville använda vårdgarantin. Ja, sa han då, som vi pratade med, räkna med att komma till senast maj. Vi ringde igen i slutet på april men då sa tjejen i luren att det kunde man ju glömma för det var bara politikernas önskemål men att jag iaf skulle få en op i år. Jag bor i södra skåne. Och vågar inte hoppas på en op iår.

Det gick så långt att i julas hade jag självmordstankar. Utan mina barn vet jag faktiskt inte om jag funnits idag. Jag mår dåligt psykiskt och har tänkt många gånger att skilja mig från manne då han förtjänar bättre eftersom mitt humör är inte att leka med.

Jag trodde att sommaren skulle kännas okej, att man inte skulle tänka på kön så mycket för då var det ju sommar och sol, men oboy så fel jag hade. Tänker på feta mig mer än någonsin eftersom ingenting passar, svettas som fan på jobbet och vem vill se min kropp i linne och shots? Inte jag iaf. Min man styrketränar och har fin kropp. Han fastnar framför speglen ofta medans jag vill täcka över den.

Jag har läst lite av vad ni skrivit och har lite frågor, detta med att själv beskosta resan och sånt, hur går man tillväga då? Ringer jag Landskrona och säger det? Att jag är villig att betala resa och boende själv? Och Ersta? Ska man ringa och prata med dom själv? Såg att Lund också gjorde sådana op sam Kristianstad. Ska man ringa och fråga dom?
    Och vad är detta ni skriver om en lagstifting som träder i kraft den 1/7? FÖr jag hittar inget om det på nätet.

Jag vet att en bekant till mig blev op av aliris, att hennes remiss skickades dit och hon sa att vi skulle ringa dit, men dom kunde ju inte ge bättre svar eftersom det är inte dom som bestämmer. Läser dock på deras hemsida att deras kö inte är så lång, varför använder inte Region Skåne dom mer då?

Usch, vad långt inlägget blev men blev så glad när jag hittade tråden och ibland blir man så nere att man inte vet var man ska ta vägen.

Funderar på att ringa läkaren igen eftersom jag känner att dom "onda" tankarna är på väg igen.

Ni får inte tro att jag är ett psykfall för det är jag inte. Detta sitter hela tiden i huvudet så till sist orkar man inte. Enda gången jag inte tänker på vikten är när jag är med mina barn. Och då träffar jag dom några få timmar under veckorna, kan ni då tänka er hur mycket jag tänker på min kropp? Ja, säker som så många andra.

tack för jag fick skriva av mig.
    Hur tist och jobigt de är måste man försöka stå på sig då de gäller detta med vårdgarin annrs händer inte så mycket dess värre!
  • vänat
    Tinzi skrev 2010-06-08 14:51:02 följande:
    Nån som fått byst/armar/ annat betalt av landstinget? alltså plastikk. eller är det bara mage som man kan få?
    De görs en individuell bedömnig från afll till fall och de varier från lansting til lansting men de flesta brukar som regel enbart få bukplastik. Har dock l'äst någon stands mins inte vart att de finns de som fått beviljat bröst och ben via lanstinget dock inte så vanligt verkar de.
  • vänat
    frökenKAJO skrev 2010-06-08 15:15:07 följande:
    Men det tycker jag faktiskt är ganska rimligt.
    GBP är ju en operation som görs av hälsoskäl, inte ur skönhetsaspekt. Sjukvården går rätt knackigt och man måste såklart prioritera var resurserna bör läggas.

Så länge man inte lider fysiskt av hängiga bröst eller gäddhäng så tycker jag gott att man kan operera det privat.
    Vist är de så men om du har problem med exem och dylikt från bröst,armar ben finns de lansting som betalar desamma är ju buk plastik man får de ju inte betlat för att de skönt hets oepartion utan för att de ger besvär av något slag.
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)