• Mli79

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Elliz45 skrev 2010-07-28 19:57:57 följande:
    Tänkte höra med alla er som opererats om ni märkt någon ekonomisk skillnad, dyrare / billigare etc.
    Jag antar att det behövs köpas med kläder om ca ett halvår, det blir inte billigt. Men det är nog lagom till jul
    Annars så märker jag skillnad på ekonomin, jag köper mindre godis till mig och hela familjen. Jag var annars så himlans svag för donuts eller liknande "köp  4 för 20" ex. Så köpte jag fyra för att familjen skulle fika sen, och så åt jag upp alla i bilen på vägen hem. Mellanmålen blir inte dyra för mig, jag äter mest knäcke.
  • Mli79
    Barn6 skrev 2010-07-30 08:44:39 följande:
    Två veckor har gått och jag har gått ner 9 kg och 8 cm i midjan det känns ju riktigt kul

Har en liten fråga till er andra, när ni i början åt fick ni ont i typ strax under mellan brösten där de gjorde det översta snittet
    så fort jag äter får jag ont där vare sig jag äter fort eller inte,undrar bara om det är vanligt och att det försvinner

ha en bra dag allihop
    Det är magsäcken du känner av där har jag fått förklarat för mig. Jag kände av att det typ skavde, men det försvann.
  • Mli79
    Lalalong skrev 2010-07-30 13:14:34 följande:
    Men suck...
    Jag ringde planeringsenheten för jag gissade att det var dit jag skulle ringa

Har provat i en timme ungefär och det har bara gått in en telesvarare som säger

"Vi kan inte ta emot ditt samtal nu. Försök om en stund"

När jag ringde sist sa den

"Vår telefontid är mån-tors 8-16 och fredag 8-14".

Men klockan är ju inte 14!! Grrr... När jag äntligen tagit mig samman och slått numret... flera gånger dessutom. Det är ett jättestort steg för mig. Och då bara krabbar det. Hmpf.

Får hoppas jag är lika stark på måndag!
    det var ju skit! Det går säkert bättre att få tag i dem på måndag. Hatar när man inte får tag på folk på deras telefontider.
  • Mli79
    Queenie70 skrev 2010-07-31 23:57:04 följande:
    Langos....shit FINNS den rätten fortfarande

Är det till Piteå man måste åka för att få tag i en?
    Finns i Malmö också Jag funderade på det häromdagen, om man skulle våga sig på en skagenlangos. Hur illa tror ni att man skulle dumpa av friterat vitt bröd toppat med massa ost? Jag fixar inte ens vårrullar..
  • Mli79

Igår dumpade jag tre gånger, skitkul... lättfil och kellogs specialK till frukost, sen grillad haloumi, och sen på (klantigt, jag vet...) 2 chokladpraliner med kokos. Idag vågar jag knappt äta, har inte tid att vara illamående och svimfärdig hela tiden.
    Men en rolig sak är att jag vägde mig idag, och nu 2 månader efter OP har jag minskat drygt 20 kg! Trodde inte att det skulle gå så fort, är glad att jag verkar ha hamnat på en viktnedgång med 1 kg i veckan. Gick en 7 km promenad idag utan att få ont, helt underbart! Men nu så börjar det bli bråttom att hitta en sadel som passar min lilla häst

• Mli79
    vänat skrev 2010-08-02 08:08:36 följande:
    Man flytter inte alls första åert på bvågen vad har du fått de i får? Jag har vart opaerda i över två år och minssan fått jobba på de från dag inte inte har jag flytigt på vågen så att säga att man flyttre på vå¨gen tycker jag är korka speciellt om man ännu inte själv är opad.
    Men jag har hört bla från min läkare att det är det första året som kräver minst ansträngning i viktminskningssyfte - om man äter enligt rekommendationerna kommer viktminskningen automatiskt. Efter ca ett år måste man tänka extra på vad man äter samt träna för att uppnå viktminskning, precis som alla andra måste göra. Men att vi OPade har det lättare eftersom vi inte kan äta så mkt.
    Så om du har fått kämpa från dag ett med att gå ned i vikt så måste det vara tråkigt för dig att känna så-
  • Mli79

Det har kanske skett ett missförstånd (igen...)
    Jag tolkar inte "flyter på vågen" som själva vägvågen, utan mer att viktnedgången det första året sker mer eller mindre automatiskt.  Självklart kan det vara en ansträngning för många att lägga om sina rutiner, men om man följer rekommendationerna så är ju viktminskningen mer eller mindre automatisk den första perioden - typ upp till ett år. Hur länge det "flyter på" är ju säkerligen beroende på vilken vikt man startade med.

Alla fungerar vi olika, och allas åsikter och erfarenheter är värda att respektera. Om man har varit op:ad en längre tid innebär ju det bara att man har fått större erfarenhet om hur den egna kroppen fungerar, därför kan man inte förkasta andras påståenden som i detta fall faktiskt har en tillförlitlig källa (läkare).

• Mli79
    vänat skrev 2010-08-02 18:07:29 följande:
    Jag har inte alls missförstått förstår att du och andra viktnedgången = flytet på vågen men hävdar dock fortfarnde att de inte alls sker atoumatiskt utan att måste arbetat på de planera sina måltider etc.
    Även jag har tillförlitliga källor läkare ,ditester & och övrig vårdperdpersonal.
    Men om man bortser från den ansträngning som krävs för vissa att följa de rekommendationerna man har fått, så kan du väl ändå inte säga att själva viktminskningen är en kamp?
    Alltså: Att gå ned i vikt är lätt - att ändra sina rutiner är svårt.
  • Mli79
    Flinga 06 skrev 2010-08-03 01:47:56 följande:

Fråga om ryggskott!!!

Har de senaste åren haft problem med ryggskott. Jag undrar om ngn med samma problem upplevt att det minskat efter viktnedgång?

Jag har en konstaterad komprimerad disk i ländryggen som har orsakat mkt ryggvärk och flertalet ryggskott. Nu har jag inte varit OPad så länge, men dessa två månader har varit de med minst ryggvärk på mååånga år! Och då ska gudarna veta att jag har gjort mycket som jag normala fall aldrig skulle kunna. Jag känner att det "sticker" lite i ryggen, sådär som det kan göra när den varnar för ryggskott, men värken har aldrig kommit. Trodde aldrig att det skulle bli sån skillnad på bara 20 kg.
  • Mli79
    sabinaa skrev 2010-08-03 07:59:09 följande:
    En fråga bara, hur ser livet ute efter en OP? Tar livet slut?

Jag menar, kan man hänga med vännerna ut för att partaja igen?

Kan man gå på resturangbesök utan att veta att man kommer må dåligt efteråt?

Mår man konstant dåligt, alltså, ont imagen för man ätit dåligt, osv.

Kan man äta godis? Inte i stora mängder, det förstår jag, men en liten bit på lördagkvällen?

Kan man äta förrätt, middag och efterrätt när man åker hem till släktingar som firar? Även här förstår jag att man inte kan äta så mycket, men hur lever ni? Och hur känns det? Undeviker ni att äta ute?
    Klart att man kan hänga med vänner och partaja, men det kanske blir lite annorlunda med alkoholintaget beroende på vad man tål. Äta ute blir väl inte som förr, jag skulle nog vara för snål för att beställa en trerätters när jag ändå knappt skulle orka med förrätten. Jag mår iallafall inte konstant dåligt även fast jag smådumpar ofta. Godis kan man äta, men kanske som förr. Chips däremot kan jag äta ganska mkt av, tyvärr... När jag har varit borta hos vänner/släkt har det aldrig varit problem med ätandet, man äter ju bara mindre. Ofta äter man ju över en längre tid då också, och det underlättar ju matintaget.
    Jag vill inte förringa dina frågor, absolut inte, men vänd på det hela istället.  Vad kan du göra efter OP som du inte kan göra nu? Jag kan ha kläder som jag gillar, jag kan röra på mig, jag mår bättre psykiskt, har inte längre konstant värk, orkar leka mer med barnen osv. Om jag så aldrig mer skulle kunna äta ute eller dricka alkohol så hade jag ändå tyckt att det var värt alla de negativa effekter som en OP kan ge. Men olika saker är olika viktigt för olika personer.  För mig var det viktigt att ta reda på vilka saker som var viktigt för mig, väga för och nackdelar.
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)