sabinaa skrev 2010-08-03 07:59:09 följande:
En fråga bara, hur ser livet ute efter en OP? Tar livet slut?
Jag menar, kan man hänga med vännerna ut för att partaja igen?
Kan man gå på resturangbesök utan att veta att man kommer må dåligt efteråt?
Mår man konstant dåligt, alltså, ont imagen för man ätit dåligt, osv.
Kan man äta godis? Inte i stora mängder, det förstår jag, men en liten bit på lördagkvällen?
Kan man äta förrätt, middag och efterrätt när man åker hem till släktingar som firar? Även här förstår jag att man inte kan äta så mycket, men hur lever ni? Och hur känns det? Undeviker ni att äta ute?
Klart att man kan hänga med vänner och partaja, men det kanske blir lite annorlunda med alkoholintaget beroende på vad man tål. Äta ute blir väl inte som förr, jag skulle nog vara för snål för att beställa en trerätters när jag ändå knappt skulle orka med förrätten. Jag mår iallafall inte konstant dåligt även fast jag smådumpar ofta. Godis kan man äta, men kanske som förr. Chips däremot kan jag äta ganska mkt av, tyvärr... När jag har varit borta hos vänner/släkt har det aldrig varit problem med ätandet, man äter ju bara mindre. Ofta äter man ju över en längre tid då också, och det underlättar ju matintaget.
Jag vill inte förringa dina frågor, absolut inte, men vänd på det hela istället.  Vad kan du göra efter OP som du inte kan göra nu? Jag kan ha kläder som jag gillar, jag kan röra på mig, jag mår bättre psykiskt, har inte längre konstant värk, orkar leka mer med barnen osv. Om jag så aldrig mer skulle kunna äta ute eller dricka alkohol så hade jag ändå tyckt att det var värt alla de negativa effekter som en OP kan ge. Men olika saker är olika viktigt för olika personer.  För mig var det viktigt att ta reda på vilka saker som var viktigt för mig, väga för och nackdelar.