• Mli79

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

GreatMaffian skrev 2010-08-15 21:16:59 följande:
    =) Tack så mycket..
    Ja man hoppas de kommer gå.. Har gått ner 12 kg, skulle gått ner 13.. Är orolig över att de skickar hem mig Rynkar på näsan 
    Jag har tänkt på dig i helgen, jag skulle nog bli väldigt förvånad om de inte opererar dig imorgon. Kommer att gå skitbra!
  • Mli79
    Adalel skrev 2010-08-15 21:58:09 följande:
    En fråga, blir alla sjukskrivna i flera veckor efteråt? Jag är föräldraledig med 2 barn under 2 år, ingen barnomsorg. Min man kommer inte att kunna vara hemma. Nu är jag orolig att jag inte skall kunna ta hand om dem:(
    Jag skulle heller inte ha orkat det, just för att man blir trött och att man måste ta sig tid i lugn och ro till att äta. Jag hade min mamma nere de första dagarna, och sen hade jag barnen på dagis ett par timmar om dagen och det funkade bra.
  • Mli79
    Cilla71a skrev 2010-08-15 22:15:31 följande:

Men nu börjar jag få kalla fötter..... eller kalla fötter & kalla fötter, men jag är skitnervös, och då tänker jag bland annat på OP efteråt då man ska äta hela tiden. Vad är det, 6-7 måltider om dagen & det ska ätas så hela livet?  Kan höra vad de kommer att säga på jobb, ska du äta nu igen.....

Grattis!
    Jag tyckte också att det skulle bli jobbigt att äta konstant typ. Men det är ju så mkt enklare när man äter riktig mat, då blir det ju bara lagad mat till lunch och middag. Sen däremellan blir det ofta en smörgås med bra pålägg, frukt eller nåt sånt. Det tar ju inte heller 20 minuter att äta, mina mellanmål tar nog bara max 5 minuter. Vardagen funkar som vanligt med den skillnaden att man faktiskt mår bättre av ett jämnare energiintag.
  • Mli79
    Adalel skrev 2010-08-16 21:11:46 följande:
    En liten fråga till er som köar till Ersta, varför använder ni er inte av det fria vårdvalet och söker till Sophiahemmet?

Jag ringde dit den 12/8 och får komma på bedömningsmöte 23/9 så innan jul är jag opad. Nu bor jag i ett annat landstig men det enda jag behövde var en betalningsremiss och det var inga problem.
    Nu vet jag inte vilka landsting alla tillhör, men alla har ju inte avtal med Sofiahemmet så att de kan fixa en betalningsförbindelse. Skåne tex har ju Ersta, Danderyd och så tror jag att det var Ljungby.  Men det är ju bra för de som kan, toppen att få tid så fort!
  • Mli79
    GreatMaffian skrev 2010-08-17 15:15:30 följande:
    Vill bara meddela att jag fick min operation, hade precis hunnit gå ner de 13 kg jag skulle, för en beviljad operation..
    Känns lite småjobbigt i magen, mådde mer eller mindre skit igår efter operationen, idg känns de lite lättare..=)

Tack alal ni som skicka lyckohälsningar.. det hjälpte att tänka possitivt =)

Härligt! Säger som de andra, välkommen över
  • Mli79
    Nala skrev 2010-08-17 16:53:14 följande:
    Jag har för mig att jag har läst att man tar upp ungefär 30% av det man får i sig mot 100% tidigare
    Samma här, 30% har jag också hört.
  • Mli79
    Natalejjis skrev 2010-08-19 12:02:43 följande:
    Tack för alla svar! :)

Fördelen med Sleeve är att man får i sig nästan alla näringsämnen förutom B12 som man får tillsätta. Med andra ord så behöver man inte gå på tabletter hela livet.

Födelen med GBP är att det inte är lika lätt att halka in i gamla mönster, så som tröstätande.
    Jag personligen tycker att om jag ändå ska göra ett så stort ingrepp som både sleeve och GPB är, så hade jag valt det med mest forskning runt. Vad jag har förstått så är risken för dumpning mindre med sleeve, och så behöver man alltså inte äta mer än B12. Om man ändå måste äta B12 så tycker jag att jag lika gärna kan äta resten av vitaminerna också. Och även fast jag dumpar på ganska mycket så är det ändå ytterligare en spärr att konmma in i dåliga vanor igen. Kommer aldrig att prova äta en bit wienerbröd igen, om man säger så...
  • Mli79

Jag har sedan OP haft lite känningar av typ blodtrycksfall/yrsel när jag reser på mig men tänkt att det är ju inte så konstigt pga näringsbristen. Men igår blev det lite värre, och idag trillade jag, typ nästan svimmade, när jag skulle resa mig från halvliggande i soffan till stående. Yrseln är riktigt äcklig och den släpper inte riktigt heller utan är konstant. Vid varje häftig rörelse så svartnar det lite för ögonen. Blir det värre så kontaktar jag givetvis sjukvården, men jag tänkte höra med er om det är något som kanske är vanligt efter GBP? Har ni haft problem med det?

• Mli79
    hittabritta skrev 2010-08-21 10:27:00 följande:
    Kan någon beskriva psykfysiska känslan vad gäller maten kontra magen efter open. Förstår att aptiten blir extremt nedsatt i många fall, att man kanske inte vill ha mat,men hur känns det? Blir det en lättnad ,eller tuggar man på naglarna ungefär som "jaha,förr var det mat,vad ska jag göra nu då?". 
    Har förstått att speciellt vi kvinnor får en märkbar skillnad i humöret efter op pga olika hormon nivåer som lägger sig på en sund nivå. Känner ni opade igen detta?

Hungern kom tillbaka efter ett par veckor, och innan dess var det mer mekaniskt att man skulle äta för att matklockan ringde. Jag personligen har släppt alla tankar på mat, och det är jätteskönt. Om jag äter varannan timma så behöver jag inte äta särskilt varierade mellanmål, och jag blir ju inte hungrig heller. Trots att jag äter varannan timma så har jag mycket mer tid över nu än innan. Jag kan koncentrera mig bättre eftersom hungerskänslor tidigare gav mig ångest, och det är ju bevisat dåligt för koncentrationsförmågan om man säger så... Till lunch och middag äter jag rejäl lagad mat, och jag upplever det inte alls jobbigt att maten tar slut på tallriken fortare än tidigare. Intresset för mat har minskat radikalt. Men det är nog för att man ganska snabbt insåg att hunger till stor del satt i hjärnan. Jag menar, ibörjan när man har ätit så man är riktigt mätt  kunde jag ändå gå och kolla i skåpen om det fanns något gott att hitta. Men jag hade ju inte orkat en endaste liten bit till!! Det var alltså ingen "maghunger" utan "hjärnhunger". Det är skrämmande att upptäcka sina dåliga vanor, men när de väl är ute ur "skafferiet" så släpper de ganska snabbt. Det är ju som med det mesta annat,  man behöver uppleva riktigt typ visuella och övertydliga exempel på sina vanor för att kunna bearbeta och släppa dem.

Det där med hormoner och bättre humör vet jag inte så mycket om. Jag går på P-spruta och har trots ingen mens fått riktigt kraftig mensvärk som kommer lite oregelbundet. Jag förklarar det med att östrogenet frisätts ur fettet (där de tidigare lagras) och det är ju helt klart att det påverkar både kropp och själ. Vet inte om det är östrogenet eller viktminskningen men en viss ökad pilskhet förekommer också.
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)