• vänat

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Tinzi skrev 2010-06-21 10:21:14 följande:
    hmmm, fattar inte riktigt hur man ska göra nu bara.
    Vårdslussen säger att bara han står i kö kan han få betalningsförbindelse även om det bara gått 1 dag sedan han hamand ei kön.
    Sophiahemmet har ingen kö, eh...menar dom att han måste stå i kö i sitt egna landsting (som han får remiss av till överviktsenheten på sjukhuset här i GBG) och sen när han står i kö hos dem kan han få en betalningsförbindelse?

Allt är ju bara onödigt egt. då vi ju VET att här i Göteborg är det 2.4-5 års kö tid just nu :(
    Ring och fråga tror du får bästra svaret om du ringder de inblande sjukhusen och frågar.
  • vänat
    Tinzi skrev 2010-06-21 10:35:05 följande:
    Just pratat med underbara Carola på Vårdslussen, alltid lika gullig & hjälpsam.
     Det enda man behöver göra för att få en betalningsförbindelse är att få en remissbekräftelse från viktenhet i sitt eget landsting OM man vill få betalda resor, annars kan man ringa vårdslussen direkt & få en betalningsförbindelse till det sjukhus man vill bli OP på, alltså NOLL kö, men vi vill gärna ha betalade resor/hotell till Sthlm så väntar några veckor :)

Så glad nu för min "gubbes" skull :)
    Där ser man!! Härligt att de löser sig så snabbt bara man fråga på rätt ställe!!
  • vänat
    Tinzi skrev 2010-06-21 11:06:53 följande:
    Ja verkligen! Om jag bara vetat detta när min kamp om OP började för år sedan :)
    Ja dess värre är de ju inte någon infprmation sjuhusen ger utan de verkar vara up til patienet själv att har vet skap om och ta reda på vilka rättigheter man har.
    Men som sagt bättre sent än aldrig sen att du behövft vänta länge är givietvis inte alls bra, bara hoppas de blir dess bättre fram över i stället.

Lycka till!!
  • vänat
    trollbottom skrev 2010-06-21 17:29:57 följande:
    Jag har gjort det, känner mig så fruktansvärt glad. Jag ringde imorse, bad karln väcka mig när de ringde upp (jobbar natt) och nu har jag åberopat vårdgarantin. Min remiss skickas till Ersta.

Ja, jäklar, det var ju inte så hemskt
    Underbart skönt att du fått de gjort!  Oftar är de mest hemskt innan man gjortde sedan tycker man inte de är så farligt eller hemskt då de väl är gjort.
  • vänat
    Mli79 skrev 2010-06-22 22:46:00 följande:
    ÄCKELVARNING!

Jag måste höra med er som är OPade, om mitt nya "problem" är övergående. Sedan OP har mitt bajs luktat för j*vla illa. Det påminner om när sonen hade bekymmer med klostridier, luktar typ lik. Likadant när jag fiser. Jag står inte ens ut med lukten själv, och då känns det illa... Hoppas att det går över snart, saknar att kunna smygfisa. Nu kan jag inte ens skylla på hunden, så illa är det.
    Ja du om de är övergående eller ej tror inte de vet baraatt jag själv har de som du beskriver men att de går i perioder viissa veckor dagar inte alls andra massoor tillfällen samma dag.

Fördel med fisrana är dock att de är ljudlösa men som sagt lukatar som man inte står ut själv.
    Men jag har vart oapd i drygt två år och de har inte gått över menkommer och går i perioder.
  • vänat
    Lalalong skrev 2010-06-23 09:02:34 följande:
    Har äntligen kopplat upp datorn hos mormor.
    Det gick bra på Ersta igår, blev godkänd för OP och den blir i september-otktober någon gång. Gissar på oktober eftersom det är i slutet på månaden nu. Alla var trevliga tycker jag, utom läkaren Anders Thorell som jag faktiskt uppfattade som ganska spydig. Men han hade kanske bara en dålig dag. Han godkände mig i alla fall, och det är ju huvudsaken.
    Härligt att du nu är godkänd! bara vänta till i höst då går ju rätt snabbt med sommaren trots allt.
  • vänat
    Soulstar skrev 2010-06-23 11:41:58 följande:
    Nu har jag börjat tappa hår... ordentligt! Drar jag handen genom håret får jag med mig en hel tofs i handen. Ni som varit op:ade länge, när stannade det av? Eller blev ni flintis?
    De säger att de stannar av då man blivigt vikstabil och så vart ett tag. Men flit blir man inte även så är känslan!! De lovar jag dig att du inte blir de stannar av så småning alla tapar vi dessutom oilika mycket!

När de var somvärst för mig fick jag hålla på damm suga stupp i ett både jag och katten som norskgkatt/angora i lossade en massa hår blev de messor av extra jobb.

Men som sagt inte flit alls man får ju så lite näring i sig då de små portioner man äter där av tappar man hår.
  • vänat
    Soulstar skrev 2010-06-23 13:11:07 följande:
    vänat & james: Tack för era svar och tack och lov. Det får vi verkligen hoppas så att jag slipper gå med keps resten av livet, blir lite klurigt på kontoret och kundmöten haha

Tappa lika mycket hår som en angorakatt = inte roligt
    Få tillbaka håret på sikt när vikten stabiliserat sig = ok, inte jätteroligt (det hade varit jätteroligt att slippa tappa det alls ) men det är okej i alla fall.

james: Tussarna är värst, man känner sig sjuk ju

Jag kanske kan konvertera till islam lite fort? Så om allt ramlar av kan jag gå med slöja tills det växer ut igen?
    Tja du de kan ju vara en variant de också!
  • vänat
    MammaTillHarry skrev 2010-06-23 15:03:52 följande:
    Hej.
    Länge sen jag skrev nått har haft fullt upp med mitt nya liv. =)
    I morgon är det 4 månader sen jag blev op
    Började på 137 Och i dag står vågen på 104 = 33 kilo!! Kan inte bli lyckligare!!!

Så nu hoppas jag att jag tar 19 kilo till siste sept. Och då tror jag minsan att jag är klar =)
    Grattis till alla diantappade kg! får man fråga hur länge sedan var de du opades?
  • vänat
    MammaTillHarry skrev 2010-06-23 17:01:40 följande:
    ¤4 månander =)
    Ok mycket på kort tid du tappat då.
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)