• vänat

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Mli79 skrev 2010-06-28 21:49:55 följande:
    Verkligen smart! Hur länge håller sig kokta ägg i kylen?
    Hårkokata ägg håller en vecka i kylen. lös kokoata koratre tid har dock ingen anning om hiur länge och detta är om de är oskalde.
  • vänat
    littlemisstrouble skrev 2010-06-28 22:13:11 följande:
    Funderar på en sak, kanske nån kan svara.

finns det dom som har gjort GBP och sen lyckats töja ut magsäcken igen eller är det gjort för att det inte ska kunna hända?
    Magsäken går inte att töja ut i gen där emot lär sig tramen att ta emot mer mat med tiden vilket helt ok. äer man där emot helt fel saker dricker fel saker hela tiden så går manju upp i vikt. Men som sagt magsäken går inte att töja ut efter en GBP opertion eligt så väl dietsten som kirugen.
  • vänat
    Hera78 skrev 2010-06-29 08:01:20 följande:
    Jag har två kollegor på jobbet som gjort GBP och de är båda kraftigt överviktiga fortfarande, den ena gjorde för drygt ett år sedan och den andra för mer än det. Hur det gått till vet jag inte...
    Den som operatt sig för ett år sedan kanske inte år ner mer lik så den andsra personen en lyckad GBP opertion så tappat man 10-15 BMI enheter oprationen görs inte för att folk ska bli normalviktiga utan för att misnak riskerna för evtuella följdsjukdommar som övervikten kan ge. Och följd sjukomar minskar darmiska bara en person går ner 10kg i vikt.

Tänk också på om man vägt exvis 154 kg inna opertion sen hamnar på98 ja då är man ju troligen övervikteg förtfarnde men som sagt misnaka riskerna radikalt för följdsjukdomar och de är en lyckad operation om man  tappat 10-15 BMI enheter.
  • vänat
    BebisVagga skrev 2010-06-29 09:47:59 följande:
    Grattis till dina tappade kg vilken skilland de är!
  • vänat
    stora storken skrev 2010-06-30 08:12:05 följande:
    Finns det någon som opererats med snitt och inte titthål? Var läggs snittet?
    Jag är operda med snitt de ligger från bröstbenet ner till navel så de är ett ganska långt snitt
  • vänat
    Ölandstokan skrev 2010-06-30 09:07:59 följande:
    Min kompis fick operera sig här om dagen för tarmvred, det var 3 år sedan hon gjorde en gbp

Vad är det som gör att man får tarmvred?? är det slarv från hennes sida eller kan det bli så efter visst antal år som opererad??

Huu läskit,
    Tarmvred kan man drabbats av om man opretas flera gånger eller gjort en större operation. så inte slav från personens sida.
  • vänat
    MammaTillHarry skrev 2010-06-30 09:40:38 följande:
    Måste bara fråga er, vad är ert mål? Vad satsar ni på för vikt? kan vara lite kul och se vad ni strävar efter?
    sattsar inte på normalvikt är nöjd tots BMI 30 men har minskat riskerna radikalt för följd sjuikdommar vilket är största målet.
  • vänat
    stora storken skrev 2010-06-30 10:29:04 följande:
    Tack då vet jag. Jag var hos kirurgen igår och då diskuterade vi titthål alternativ snitt...jag fick välja sa han...kortare kö till snitt...då kunde det ske relativt omgående...i annat fall 3-5 månader...jag valde titthål...men det kan bli snitt eftersom jag är snittad sen tidigare två gånger men det vet dom inte förrens på operation...
    Prcesis där av är även jag snitta för att jag var snita tre gånger inna och kirgen som skulle göra min GBP operation vägade inte chansa på titthåll eftersom jag hade hål i min VBG magsäck risken för läks var då mycket störrre än normalt.

Men som sagt i bland vet dom inte för efter åt om de blir öppet eller titthål!
  • vänat
    frökenKAJO skrev 2010-06-30 21:05:56 följande:
    Opererande sjukhus vill nog bara ha pengarna och skriver dit den siffra som passar bäst. Till mig sa kirurgen att han räknade på högsta vikten.
    För sa de att de var den vikt jag hade vid bedömningen! men som sagt även de kan ju variera hur de görs.
  • vänat
    V P E skrev 2010-06-30 22:30:41 följande:
    En fråga så där i största allmänhet, inför flytperioden (som jag gör frivilligt, jag måste bara gå ner tre kilo, men vill ändå flyta ett tag för att... ja... jag vet inte varför egentligen. Det känns som en bra idé helt enkelt:

-Naturdiet Caffe Latte. Går det att dricka?
    Försöker hitta sorter som jag kan stå ut med i tio dar

Några andra fabrikat/smaker som kan rekommenderas?
    Smaken är som baken då de gäller dessa pulverdieter. Jag tycker att misnt dålig var choklad nutrillet eller modifast.
    Men andra här kankse tycer annat så bästa sätta att veta är att pröva sig fram.
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)