• Mile

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Vet inte om ja vågar flytta min remiss från landskrona?

Va tycker ni?

• Mile

Hej!

Några tips till lilla mig, landskrona kommer ingenstans, men vågar inte gå ur vårdgarantin, ringt runt till alla som lanskrona har förbindelse och alla säger samma sak, 3 mån och efter det 3 mån, men vi kan inte hålla kraven och nu e det sommar, så allt kommer på efterkälke

Ska ja flytta, erstad eller danderyd, eller tips på nått annat?

• Mile
    Mli79 skrev 2010-05-12 07:53:49 följande:
    Jag har varit i nästan samma sits (förutom semesterperiod). Om jag hade varit i dina skor hade jag valt valfriheten och flyttat remissen till Ersta, trots att de har lite längre väntetider nu än i våras. De OPar iallafall på halvfart under sommaren, så det står ju inte helt still. Jag vill hellre ha en bra kvalité på vården och är beredd att vänta nån extra månad för det. Nu menar jag inte att skånes alternativ är oseriösa, men du kan ju inte alls påverka vart du hamnar.
    när ska du opas?
  • Mile

Hej!
    Ja ringde just till danderyd och ersta och de säger samma, 1 år lite mindre med allt som allt

• Mile
    Mli79 skrev 2010-05-12 16:39:14 följande:
    Tack! Härligt att allt har gått så bra för dig. När du skriver att du tycker att 15min i taxi är jobbig så blir jag lite nervös, jag har en timmas bilfärd till flygplatsen, en timme på flyget hem, och sen 20 min bil. Men jag antar att hemgången blir på en fredag för min del och då har jag både min man och min mamma hemma så jag kan däcka
    Du bodde i skåne och flyttade din remiss?

Ja man hänger inte med alla detaljer om alla, var det ersta?

Grattis och lycka till kramar
  • Mile
    sophiasthlm skrev 2010-08-12 09:50:55 följande:
    min remiss blev registrerad på ersta 9 mars och jag har fått tid den 24 september för bedömningsmöte så räkna med 6 månader
    Hej! Min Remiss inkom till landskrona den 5 maj, Ja anropade vårdgarantin, ska ringa imorgon har inte hört ett skit för bedömmning..

Var har du din remiss
  • Mile

hej tjejer!
    Det var ett tag sedan jag var här inne.. Jag anmälde vårdgarantin den 5 maj för bedömmning. När jag ringer så säge de att efterfrågan är för stor och underlaget för litet..

Har ni några tips?

• Mile

Någon som vet vem skåne har som betalningsförbindelse om man väljer valfrihet i vården?

• Mile

Hej allihopa!

Vill bara delge lite information, pratade med en mkt trevlig man i Landskrona 0418-45452.
    Han sa att man kunde via deras hemsida hålla sig själv uppdaterad om hur lång tid det e för ett läkarebesök/bedöming.

Man går in på hemsida www.skane.se/landskrona. Verksamheter -> sen mottagningar -> sen kirugi -> obesiasmottagning -> våra väntetider -> väntelista för obesiasoperation.

Sen kommer denna listan

Remisser 2010 Månad Dag* Uppskattad väntetid i månader Januari                   1-15   Januari                   16-31 1-2 Februari                 1-15 2-3 Februari                16-28 3-4 Mars                       1-15 4-5 Mars                     16-31 5-6 April                       1-15 6-7 April                      16-30 7-8 Maj                         1-15 8-9 Maj                        16-31 8-10 Juni                           1-15 9-11 Juni                         16-30 9-12 Juli                           1-15 10-12 Juli                         16-31 >12 Augusti                      1-15 >12 Augusti                    16-31 >12 September               1-15 >12 September              16-30 >12 Oktober                   1-15 >12 Oktober                  16-31   November                1-15   November                16-30   December                 1-15   December 16-31  

Aleris i krianstad tar emot ca 50 personer i månaden.

Hållas att många frågor blir besvarade.. jag fick min besvarad, efter många om och men.. Men det handlar väl om vem man pratar med.. Jag har ringt sen april och de är så tysta med informationen.

Lycka till Alla
  • Mile
    Remisser 2010 Månad Dag* Uppskattad väntetid i månader Januari                   1-15   Januari                   16-31 1-2 Februari                 1-15 2-3 Februari                16-28 3-4 Mars                       1-15 4-5 Mars                     16-31 5-6 April                       1-15 6-7 April                      16-30 7-8 Maj                         1-15 8-9 Maj                        16-31 8-10 Juni                           1-15 9-11 Juni                         16-30 9-12 Juli                           1-15 10-12 Juli                         16-31 >12 Augusti                      1-15 >12 Augusti                    16-31 >12 September               1-15 >12 September              16-30 >12 Oktober                   1-15 >12 Oktober                  16-31   November                1-15   November                16-30   December                 1-15   December 16-31  

• Mile

Nä den funka inte att kopiera gå in på sidan så hittar ni er remiss

• Mile
    Lalalong skrev 2010-10-05 14:59:58 följande:
    Eftersom jag är skåning så är jag klart nyfiken på länken. Så gick in och kikade lite. Detta tyckte jag var intressant

Vad kan jag göra själv?

Det fria vårdsökandet innebär att du som patient har möjlighet att söka vård hos andra offentligt finansierade sjukhus i landet, och få kostnaderna betalda av Region Skåne. Enklaste sättet att ta reda på vilka sjukhus som opererar överviktiga är via hemsidan www.vantetider.se. Följ sedan punktlistan nedan:

Ring det aktuella sjukhuset Be att få information om väntetider, dels till mottagningsbesök, dels till operation. Vill du bli opererad på det aktuella sjukhuset ringer du vårdgarantilinjen (se ovan) och meddelar detta. Eventuellt måste vi först få sjukhuset godkänt. Men om allt är i sin ordning så skickar vi din remiss och en betalningsförbindelse till det sjukhus du har varit i kontakt med. När remissen är skickad står du ej längre som väntande hos oss.
    Inte för det har någon betydelse för mig nu, ska ju op:as om 8 dagar 

Men kan man inte tolka detta som att det inte bara är Danderyd, Ersta och Norrtälje som man kan välja att skicka sin remiss till längre om man bor i Skåne? Det står visserligen att sjukhuset kan behöva godkännas, men jag får ändå känslan av att man t.ex. skulle kunna försöka med Sophiahemmet eller något annat sjukhus som inte har så lång väntetid...

När jag flyttade min remiss var det ganska tydligt att det var dom 3 sjukhusen som gäller.
    Ni skåningar som väntar på bedömning, kan vara värt att kolla kanske?
    Ja ringde runt, och nu har de inskriningstopp, och öppnar inte slussen från andra sjukhus från 1 jan 2011
  • Mile
    Lalalong skrev 2010-10-05 15:08:32 följande:
    Har Sophiahemmet det? Eller har alla du pratat med det?

Trycket har verkligen ökat!
    Ja pratade med de som hade anknytning till skåne.. Norrtälje och erstad.. och ett till danderyd..
    Men ja visste inte att sofiahemmet hade anknytning till skåne..
    Var ska du opas?
  • Mile
    Lalalong skrev 2010-10-05 15:16:05 följande:
    Nej, alltså det hade ju inte det innan.
    Men som sagt, som jag tolkar informationen till det jag la in så är det öppet för att kontakta fler sjukhus. Det står ju att man ska ringa runt till olika sjukhus, sen kontakta Landskrona och säga vilket sjukhus du vill ha remissen skickad till. Det står visserligen också att vissa sjukhus kan behövas bli godkända först. Men att det inte borde vara några problem. Som jag tolkar det så kan du ringa runt till andra än just dom 3 sjukhusen och försöka bli flyttad dit istället! Skadar ju inte att prova i alla fall

Jag opas på Ersta
    I början ringde ja till de flesta, men det kan vara så att trycket har ökat så att de säger nä även om du får en betalningförbindelse..

Men sen la ja det på is.. för ja kom ingenvart av att ringa alla som kunde opa..
    Ja pratade med erstad förra veckan och de har totalstopp nu..
  • Mile

Jag tror det handlar om vem man får prata med.. Har vatt så många turer.. Landkrona säger bara att efterfråga är så stor och resursera för små och att vårdgarantin inte funkar..

• Mile
    Mile skrev 2010-10-05 15:26:44 följande:
    Jag tror det handlar om vem man får prata med.. Har vatt så många turer.. Landkrona säger bara att efterfråga är så stor och resursera för små och att vårdgarantin inte funkar..

Hur länge har du väntat?

• Mile

Hej!
    Jag ansökte om vårdgaranti 14 april i landskrona, och har inte hört något.. Vad ska ja göra?

• Mile
    Maddisen80 skrev 2011-01-20 08:43:12 följande:
    Ring till landskrona igen och fråga hur de ligger till
    De svarar bara att efterfrågan är stor och resurerna för små, och det spelar ingen roll om du har anmält vårdgarantin
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)