Inlägg från: mrsErik |Visa alla inlägg
  • mrsErik

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Arnsmamma skrev 2010-06-24 22:17:40 följande:
    jag har faktiskt gått ner 26 kg nu " bara" 2 kg kvar till två siffrigt
    hoppas ni alla får en fin midsommar imorgon
    Grattis 
  • mrsErik
    Queenie70 skrev 2010-08-02 10:48:23 följande:
    Dörrarna till psykiatrin är rätt stängda för de flesta skulle jag vilja säga Sen är det ju inte regelrätt "psykiatri" jag talar om utan stöd att hantera den stora omställningen och att det ingår i "paketet" att man även tar tag i den pskykologisa biten som jag tror de flesta av oss som lider av extrem fetma faktiskt har. Och har man det inte redan innan, så är det ju självklart att en så stor livsomställning som går så pass fort borde åtföljas av mer annat stöd. Som det är nu så opereras folk på löpande band och släpps ut med en halvårskontroll liksom. Jag tycker det är en slarvig inställning från vården som jag befarar kommer att få konsekvenser framöver. Jag ser framför mig, människor som ersätter sitt överätande, med shoppingmissbruk, alkohol eller annat självskadebeteende faktiskt.
    Vad menar du med att dörrarna är rätt stängda till psykiatrin?
    Jag har aldrig upplevt det så, har fått hjälp väldigt fort och smidigt så fort jag har behövt sedan jag var 15 år. Idag är jag 33.
    Har då gått via vc.
    Opererad sedan mars i år och har stående besök hos min psykiatriker de sista månaderna just för att kontrollera psyket efter op.
    Så vill man ha hjälp får man. 

Känner du att du har blivit missunnad psykisk hjälp? eller vad kommer din dåliga erfarenhet av psykiatrin från?
  • mrsErik
    littlemisstrouble skrev 2010-08-02 13:29:33 följande:
    är det ingen av er som är tveksamma till operation? ingen som är nojjig över allt som är efter op med litet intag av dryck tex?
    intaget av dryck är det som är absolut svårast vill jag säga. Dricker jag för fort spyr jag upp vattnet direkt.
    Jag måste påminna mig själv att dricka mellan måltiderna, men tyvärr känner jag inte törst förren i kombination med måltid och då kan jag inte dricka.

Men som sagt, dryck är det som jag finner absolut svårast efter op.

Ang restaurangbesök har jag visat mitt medicinska intyg varje gång jag ätit på restaurang, har fått reducerat pris och mindre tallrik  perfa!!!!
  • mrsErik
    Queenie70 skrev 2010-08-03 12:00:51 följande:
    Jo jag vet att det är till VC man ska vända sig till, men där verkar det ju helt kört. I alla fall där jag bor. Enda gången jag själv sökt sådan hjälp var för många år sedan då jag mellan Jul och nyår upptäkt att min dåvarande sambo hade en annan kvinna som var i 8:e månaden. Själv var jag nygravid. En dag efter att jag konfronterat honom kom jag hem till en tom lägenhet och jag gjorde abort, fast det var ett önskat barn. I det läget tänkte jag att jag nog behövde lite stöd i tillvaron och vände mig till VC som var helt oförstående. Fick en tid hos en tafatt kurator somtydligen var väldigt hotad av att vi hade samma utbildning,  flera veckor senare. Jag gick dit två gånger innan jag gav upp. Men om det funkar bättre nuförtiden och på andra ställen är det ju bra. Min poäng är egentligen att det borde vara en del av Operationspaketet, OP, dietist OCH psykolog. Det är en stor grej och det kan vara nyttigt tror jag att nån följer upp den biten likaväl. Sen i vilken utsträckning stödet behövs för varje enskild individ är ju en annan sak, men jag tycker inte det ska vara nåt man ska behöva efterfråga, utan att det ska vara en del av paketet som sagt. Tror många har ett motstånd mot att efterfråga sådan hjälp.
    så fruktansvärt det måste ha varit för dig!

Ang psykisk hjälp via vc kanske det är olika i varje landsting. Men min erfarenhet från Stockholm och Malmö är enbart positiv. I Stockholm sökte jag via vc för psykisk ohälsa i tonåren, i Malmö för mitt matmissbruk och ätstörningar. Jag fick direkt hjälp varje gång.
  • mrsErik
    frökenKAJO skrev 2010-08-03 10:47:41 följande:
    Oj. Det skulle jag aldrig komma på tanken att göra, tycker att det känns så snålt på något vis. Fast bra för dig att du kan spara in på dyra matnotor.
    då får jag vara snål
  • mrsErik

en sak jag vill förbereda ickeopade för, är att hungern inte alltid försvinner efter en op. Vilket jag trodde att den skulle och önskar att någon berättat för mig.

En stor anledning till min övervikt var att jag avskydde hungerkänslan. Jag trodde att den skulle försvinna iom en op. En månad efter op hade jag ingen som helst hungerkänsla, dock kom den sakta men säkert smygande tillbaka. Jag måste äta varannan timme fortfarande, snart fem månader efter op. Men det gör inget, måste dock alltid ha något ätbart med mig i handväskan för blir jag för hungrig svimmar jag nästan.

En annan sak är att alla inte rasar i vikt efter en op. Ju mindre övervikt man har, destu längre tid tar själva viktminskningen säger min läkare. Jag vägde 100kg vid bedömningen. 106 på op-dagen. Nu 4,5 månad senare har jag gått ner 21 kg. Skinnet hinner med och jag har inga symptom på att jag kommer få något häng, det är ett stort plus med "långsam" viktminskning.

• mrsErik
    Nala skrev 2010-08-03 19:38:41 följande:
    Min hunger är fortfarande borta ca 1 år efter open så det är nog individuellt......
    jo, det var därför jag skrev att det "inte försvinner för alla". Vill att de som är intresserade ska veta att det finns de som fortfarande känner hunger.
  • mrsErik
    Flinga 06 skrev 2010-08-19 18:47:18 följande:
    gbp vs sleeve

Jag frågade min kirurg och han ansåg att gbp var bättre pga att förkortningen av tarmen minskade hungern och det är en stor del i resulatatet på sikt. Dessutom är det större antabus effekt av gbp...

Nu känner jag mig övertygad om att gbp är rätt för mig.
    det har inte minskat hungern hos mig, bara så att du vet att det inte alltid gör det.
  • mrsErik
    Mli79 skrev 2010-08-21 10:56:56 följande:

Jag har sedan OP haft lite känningar av typ blodtrycksfall/yrsel när jag reser på mig men tänkt att det är ju inte så konstigt pga näringsbristen. Men igår blev det lite värre, och idag trillade jag, typ nästan svimmade, när jag skulle resa mig från halvliggande i soffan till stående. Yrseln är riktigt äcklig och den släpper inte riktigt heller utan är konstant. Vid varje häftig rörelse så svartnar det lite för ögonen. Blir det värre så kontaktar jag givetvis sjukvården, men jag tänkte höra med er om det är något som kanske är vanligt efter GBP? Har ni haft problem med det?

Har samma problem
  • mrsErik
    vänat skrev 2010-08-22 10:03:51 följande:
    Allt beror ju på hur stor övervikt man har hur gamal man är osv osv om man går ner enbart 22 kg eller kanske är 22 kg mycket för henne! Inte vet jag men tänk om man har exvis enbart 30kg övervikt då är de inte lite att ghå 22kg av dm eller? För de sägs ju att man går ner 75-80% av sin övervikt.
    jag har ca 30 kg övervikt, har gått ner 22kg, väger idag 78 och drar storlek 40, har bmi på "överviktig" fortfarande men är ganska nöjd, vill dock gå ner tio kg till såklart   opererades i mars, har stått still i nästan två månader på vågen, nu har det släppt och jag har gått ner fyra kg på tre veckor utan att göra något utöver vad jag gjorde när jag stod still.

En sådan här operation är mycket svår att påverka om du frågar mig.
  • mrsErik
    monixxx skrev 2010-08-23 13:49:42 följande:
    Nä inga sådana hyss här inte, snart 8 veckor sedan op. Mår prima! (bara jag inte äter för fort, då mår jag illa)
    min yrsel började nu ca fem mån efter op
  • mrsErik
    Davidoff1975 skrev 2010-08-27 22:20:38 följande:
    Frågar igen.....

Hej tjejer.

Har en fråga. När ni börjat med flyt, vem har meddelat er om det när ni ska börja å så? Jag kontaktade Uppsala via mail å frågade om min remiss gått tillbaka till västerås, men det hade den inte. Istället får jag veta att dietisten som jag var hos förra veckan ska ringa mig nästa vecka men jag vet inte vad hon vill för när jag var där förra veckan var hon jättenöjd med mina förändringar. Tror ni det är något jag behöver vara orolig över?ObestämdDrömmer
    Jag fick den informationen från kliniken på informationsmötet, när jag bokat tiden för op och fick bekräftelsen hem i brevlådan låg lappen med datum för flytstart och information tillsammans med bekräftelsen.
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)