Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
hoppas ni alla får en fin midsommar imorgon
en sak jag vill förbereda ickeopade för, är att hungern inte alltid försvinner efter en op. Vilket jag trodde att den skulle och önskar att någon berättat för mig.
En stor anledning till min övervikt var att jag avskydde hungerkänslan. Jag trodde att den skulle försvinna iom en op. En månad efter op hade jag ingen som helst hungerkänsla, dock kom den sakta men säkert smygande tillbaka. Jag måste äta varannan timme fortfarande, snart fem månader efter op. Men det gör inget, måste dock alltid ha något ätbart med mig i handväskan för blir jag för hungrig svimmar jag nästan.
En annan sak är att alla inte rasar i vikt efter en op. Ju mindre övervikt man har, destu längre tid tar själva viktminskningen säger min läkare. Jag vägde 100kg vid bedömningen. 106 på op-dagen. Nu 4,5 månad senare har jag gått ner 21 kg. Skinnet hinner med och jag har inga symptom på att jag kommer få något häng, det är ett stort plus med "långsam" viktminskning.
Jag har sedan OP haft lite känningar av typ blodtrycksfall/yrsel när jag reser på mig men tänkt att det är ju inte så konstigt pga näringsbristen. Men igår blev det lite värre, och idag trillade jag, typ nästan svimmade, när jag skulle resa mig från halvliggande i soffan till stående. Yrseln är riktigt äcklig och den släpper inte riktigt heller utan är konstant. Vid varje häftig rörelse så svartnar det lite för ögonen. Blir det värre så kontaktar jag givetvis sjukvården, men jag tänkte höra med er om det är något som kanske är vanligt efter GBP? Har ni haft problem med det?