Inlägg från: Angeliqan |Visa alla inlägg
  • Angeliqan

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

METAMORPHOSIS: Härligt med en så snabb tid. Hoppas att du får ordning på magen snart.

• Angeliqan

Var på infomötet i går och de meddelade att alla som var där blir opererade antingen v 6, v 8 eller vecka 10. Känns så jäkla gott att ha en "sluttid".
    Tror inte att jag hinner med v 6 så jag hoppas på vecka 8 istället.
    Vi planerar att döpa vår dotter  v 10 (på hennes 1 årsdag) så det vore ju dumt att vara nyopererad då.
    Men i värsta fall så får det bli så..

Längtar sååå

Nedräkning pågår !!!
  • Angeliqan
    Arnsmamma skrev 2011-01-19 22:49:04 följande:
    Idag/ikväll är jag normalviktig bmi 25 -56,4kg opades 7April-10 i kristanstad Aleris,
    lite mer än 9 månader.
    så Imorgon ska jag ner till stan och belöna mig själv med en fin ny plånbok. och säkert något klädesplagg :)
    Känslan är sååå skön :)
    men man blir lite spegelblind vilket kan vara skrämmande. 6kg-10kg till vill jag gå ner . vill ha lite marginal . undrar om kroppen själv bestämmer var den landar. har man alltid försökt gå ner i vikt kommer det bli svårt att inse att man bara ska hålla vikten HELA livet. det blir ju lite som en sport att gå ner i vikt. men det jobbigaste för mig kommer nog vara att inse att jag bara ska hålla vikten och vara nöjd.

hoppas detta motiverar någon :)

Härligt. Grattis
    Jumbopolly skrev 2011-01-20 04:55:58 följande:
    åh så skoj... alltid skoj och få lite kontakt med någon som också fått barn och är tjock..
    Mig försökte de ju inbilla att det nästan skulle vara omöjligt för mig.. Jag har gått på p-spruta i nästan 8 år å så kraftigt överviktig samt rökare.. det kommer aldrig ta sig om jag inte slutade röka, gick ner i vikt. men ack så de bedriog sig.. fortare än någon av oss anat så var jag på smällen... nu fick jag iof ett sent missfall första gången men det dröjde inte länge efter det heller förrän jag var med barn igen och idag har jag en lillkille på 4 månader.. Å HAN ÄR VAKEN .... VARENDA NATT!!!!!!!!
    han vaknade redan strax före 00 natt å småbråkade lite... och nu vaknade han ca 04:15 "hungrig" sörru.. Nu har han bajsat, ätit, kaskadspyt och är vrålpigg och vägrar sova... tada.. SKOJ!!. NOT!!!!!!!!!!
    Men det skall bli UNDERBART att operera sig... när opar du dig???
    Här är en till som har en liten hemma. Min tjej är 10 månader. Verkar som att våra bebisar har samma sovtider.. Min tjej somnar vid 19, vill ha mat vid 23-24, somnar om och vaknar vid 03.30-05.00 äter en flaska till och somnar om till kl 8.00.. Ofta sitter hon upp i sin säng och grejjar och pratar med sig själv upp mot en timme innan hon somnar om. Jag är en sån där "tråkig mamma" då jag bara släcker lampan, säger godnatt och låtsas sova.. se somnar
  • Angeliqan
    SnuttanSnuttan skrev 2011-01-20 07:01:57 följande:
    Är så nervös så jag mår illa, bokstavligen talat! 

I morgon får jag äntligen veta om jag blir godkänd för operation, eller inte. Blir jag godkänd så får jag dessutom
    ett operationsdatum och information även om det, samtidigt - i morgon! 

Jobbar till 19.15 idag (så dagen lär gå fort!) och i morgon 06.30 åker jag och sambon mot Kristianstad och Aleris.

Håll tummarna för mig snälla! ;)
    Håller tummarna   Lycka till!!!
    Annicka skrev 2011-01-20 07:44:41 följande:
    Jag skulle ha åkt upp till Sophiahemmet idag på 1årskontrollen men jag ligger hemma med feber 38,7 så jag fick omboka både tiden och tågbiljetten.

Kram AnnickaRynkar på näsanGråter
    Krya på dig!!
  • Angeliqan
    Farie skrev 2011-01-20 11:17:45 följande:
    Hejsan på er!

Hoppas man får hoppa in så här....har inte skrivit nåt inlägg tidigare med läst väldigt länge ;)...
    Igår kom äntligen brevet med kallelsen till operation :multi: .
    Den 15:e februari kl 7.45 ska jag infinna mig på Lycksele lasarett för inskrivning och träff med diverse människor och operationen blir då den 16:e (antar jag). På min födelsedag och allt. Kan inte tänka mig nån bättre födelsedagspresent faktiskt ;)....

Det känns SÅ skönt att äntligen få göra operationen då jag fick ställa in förra datumet jag fick (25 okt) på grund av barnbesked och resa till landet långt borta och hämta hem vår lilla dotter :veryhappy: ....men det var det värt !

Är det nån fler här inne som ska opereras i Lycksele runt den 16:e? Eller som ska upp och träffa sköterskan nu på tisdag?!?
    Härligt med op-tid. Grattis

Jag ska troligtvis oxå operera mig i februari fast i Skåne .
  • Angeliqan
    METAMORPHOSIS skrev 2011-01-20 14:22:52 följande:

Igår kräktes jag 10 gånger inom loppet av två timmar, idag har jag kräkts säkert 6 gånger. Jag mår verkligen INTE bra .

Har pratat med Ersta, dom hjälper mig med nedtrappningen, och när den är klar så ska det utredas om VARFÖR jag kräks hela tiden. Han hade en teori om att det kan vara Tradolandet som ställt till det med kräkningarna den senaste tiden, och att det var abstinensen igår. Men jag vet inte... Jag kräktes ju redan innan jag började äta Tradolan, men då hade jag ju iof magsåret. JAG BLIR GALEN!

Nä men fy din stackare. Förstår att du inte mår bra  . Hoppas att du får ordning på alla besvär snart. Kram
  • Angeliqan
    BohusM skrev 2011-01-20 15:53:31 följande:

Nu har det gått 9 dagar sedan jag opererades, och jag mår jättebra så nu kan jag nog blåsa faran över, hahaha

Äter i stort sett vanlig mat redan, ja lättuggad sådan då förståss. Att det kan va så gott med riktig mat.

Om någon är nyfiken på min "resa" så kolla in min blogg, där fins både funderingar innan och operationsberättelse och hur det har varit hittills efter.

Kommentera gärna det är så roligt att se om någon har glädje av mina upplevelser. Jag läste massa bloggar innan, man va ju som besatt hahaah

Ha det bra vänner. Kram

Lycka till alla som har OP innom snar framtid, Grattis till alla som fått tid, Opats, gått ner i vikt mfl.. :)

Räcker upp handen.

Jag är nyfiken.. Ska ju operera mig på samma ställe så det är ju lugnande för mig att det gått så bra för dig

BTW så får jag min optid på måndag

Ska in och kolla bloggen när min klagande lilla tjej har somnat
  • Angeliqan
    Jennick skrev 2011-01-20 16:08:08 följande:
    Min man tycker att jag ska förbereda mig mentalt på att jag inte ska få nån tid på onsdag. Men fasen, jag kommer att bli så besviken om jag inte får nån operationstid. Jag har ju gjort alla undersökningar och tagit alla prover och allt på Obesitas på Sahlgrenska. Vad kan det vara mer?
    Jag ar oxå gjort alla undersökningar och tagit alla tester på obesitasmottagningen på Sahlgrenska.

Har du gjort en DEXA och haft hem en sån där "snarkapparat"?

Det jag gjorde var provtagning, "snarkapparat" (vet inte vad den heter), pratade med en dietist, DEXA och sedan möte med läkaren som gick igenom alla prover/undersökningar som sedan godkände operation. Han i sin tur skickar sedan papprena så att de även godkäns på högre instans.
  • Angeliqan
    Jennick skrev 2011-01-21 10:05:44 följande:
    Jag har sovit med "snarkapparat", gjort DEXA och pratat med läkaren på Sahlgrenska, blivit godkänd för operation, fått reda på att jag ska bli opererad på Frölunda Sjukhus (eller vad det heter), fått brev om att jag ska träffa kirurgen på onsdag och även dietist samma dag, för att få veta om kost före och efter operation.

Kan det då vara något annat än att jag på onsdag får en tid för operation?
    Då har du gjort allt som jag oxå gjort.

Jag blir skickad till Lund för operation så jag var förra veckan på infomöte som de höll i Gbg. På måndag ska jag träffa kirurgen och lämna blodprov (för blodgruppering). Där får jag min tid till op.

Så nog tror jag att det verkar som att du oxå får din tid nästa vecka

Snart är det vår tur
  • Angeliqan
    METAMORPHOSIS skrev 2011-01-21 15:05:29 följande:
    Får jag inte behålla middagen, så åker jag in. Tack för peppning .
    Jag sållar mig till skaran som råder dig att åka in.

Ta med dig grejjer att syssla med tex datorn, tidningar, korsord, musik, stickningen etc..  Allt är bra att ta med bara det gör att man distraheras och "glömmer" bort miljön man är i.. Lycka till
  • Angeliqan

Har skickat en vänförfrågan till METAMORPHIS men hittade en massa Lotta så vet inte vilken Lotta som är rätt..

• Angeliqan
    mrs Vilja skrev 2011-01-23 20:11:47 följande:
    Jag tänker också en hel del på de här med dödsfall på 0,2% (eller var det 2?). Vad beror det på? Någon som vet?
    När jag var på gruppmötet (inför op) så sa läkaren att han har varit med om 1 dödsfall under hela sin karriär.

Det var en man som dog ca 2 veckor efter op.Han hade fått magsmärtor och haft hög feber i flera dagar, men han åkte aldrig in till sjukhus så han dog hemma.

Läkaren sa att om mannen hade åkt in till sjukhus så hade han troligtvis blivit frisk.
  • Angeliqan
    ekman74 skrev 2011-01-23 20:35:37 följande:

Hej!

Hittade den här tråden och har läst igenom lite grann och tycker att det är en del intresant läsning :) Jag opererade mig i måndags på Sophiahemmet i Sthlm och mår nu efter en vecka helt toppen. Känner mig så glad och lycklig att jag bestämde mig för denna op. Önskar er alla lycka till som håller på med flytet och som väntar på op.

Grattis till op. Härligt att du redan mår toppen
  • Angeliqan
    METAMORPHOSIS skrev 2011-01-27 14:56:43 följande:

Nu har jag svimmat igen . Detta är fan inget liv jag vill leva.

Jag har plats nummer tre i kön till Ersta. Dom MÅSTE fan hjälpa mig nu.

Din stackare.. Man ska vara frisk för att orka vara sjuk sägs det.. SUCK!!!!

Tryck på dem nu och ge dig inte.. Lycka till och kram!!!
  • Angeliqan
    METAMORPHOSIS skrev 2011-02-03 16:47:07 följande:
    Jag vaknade med tryck i bröstet och ont känningar i vänster arm, ringde VC vid lunchtid, dom hänvisade mig till 112. 112 trodde att det kunde röra sig om organsvikt, i och med mitt mående den sista tiden.

Ambulansen kom på fyra minuter. Dom kopplade snabbt upp mig på ett EKG, gav mig Nitroglycerin, och syrgas.

På sjukhuset gjorde dom två EKG till, och alla var bra. Proverna likaså.

Diagnos: Ångestattack from hell, vilket doktorn inte såg som ngt konstigt med tanke på operationen i mars, magsåret i oktober-december, missfallet i november, alla kräkningar nu.
    *Kramar om*

Känns det bättre nu?? Stackars dig som råkar ut för alla konstigheter.

Min syster fick en sån attack för ett par år sedan och hon var helt 100 på det var en hjärtinfarkt. Jätteläskigt!!
  • Angeliqan

Ang att bära tungt så står det i mina papper från Bariatric Center att...

Citerar:

"Obs! Vänta 4-6 veckor med att träna bukmusklerna. Undvik under den här tiden tunga lyft (över 5-7 kg)."

Om sjukskrivning står det,

"2-4 veckor beroende på vilket arbete du har."

Vet dock inte om detta gäller generellt.

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)