Inlägg från: linaalice |Visa alla inlägg
  • linaalice

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Jumbopolly skrev 2011-01-12 21:09:59 följande:
    äsch. de får säga vad de vill.. vill de ha mig helt rökfri till op så får de ta det att jag suger på sockerfria halstabletter.. Det är inte lätt att sluta röka, gå på pulver diet samt ha en sjujävlans förkylning men super snorig näsa och värkande hals å sen inte få suga på halstabletter..
    har köpt fischerman de som är sockerfria å det får de stå ut med...
    eller tänker jag helt galet nu??
    Hejja dig!! :) Jag slutade röka sex månader innan op så jag hade det lite lättare, men jag vet att det är ett helsikke. :)
    Så hejja, hejja. :)
  • linaalice
    frökenKAJO skrev 2011-01-12 21:11:41 följande:
    Flikar?
    Du menar slitsar?
    Det är inget man kan välja på alla ställen, en del använder inte den tekniken alls. Det pågår en stor nationell studie kring slitsmetoden just nu...

Och jag tror som de andra att du missförstått det där med näringsupptaget- det förändras ju absolut efter en operation. Varför tror du annars att det är så viktigt att följas kostråden (äta mkt protein t ex) samt komplettera med vitaminer?

Det där med ficka eller passage är ju inte så noga, man kan väl kalla det vad man vill? Som jag fått det förklarat av en kirurg fyller den ingen direkt funktion annat än att det rent operationstekniskt är lättare att spara en "ficka" av magsäcken och fästa tunntarmen där snarare än att fästa den direkt i maststrupen.
    Jag som fått detta förklarat för mig tycker att det låter hur konstigt som helst att saker bara skulle kunna rinna igenom vår kropp utan att lämna spår. varför skulle 70 procent av den lilla föda vi får i oss inte ge oss näring??
    anledningen till att vi ska äta en massa vitaminer och liknande är juh självklart för att vi äter lika lite som ett barn. 
    missförstått har jag inte gjort. då har dom lurats. 
  • linaalice
    Jumbopolly skrev 2011-01-12 23:23:33 följande:
    Det kom liksom i rätt tid att sluta röka.. i december kostade allt massor med pengar. det var jul å jag fyllde 30 vilket firades på nyår.. å då sa jag. jag röker upp de cigaretterna jag har sen får det vara slut.. å hittills har jag hållt det.. 1 vecka rökfri kl 03 inatt =).
    Faktum är att det gått hyfsat bra ändå. har ju en liten bebis å ägna mina röksugna estra stunder åt för även om han sover så kan jag lägga mig hos honom å bara lukta lite =)
    Men helt plötsligt upptäcker man vad mycket TID man lägger på att röka... hua.. det är nog en av orsakerna till att man blir rastlös när man slutar för man vet knapt vad man skall göra med den tiden man är supervan att lägga på rökning.. 
    Hur som.. Detta ska bara gå.... vägrar ha abstinens på uppvaket IGEN.... 
    Läs boken "Äntligen ickerökare för kvinnor! av Allen Carr. Den hjälpte mig något enormt och du verkar ha rätt tänkande för boken. :)
    Du fixar detta!! :)
  • linaalice
    Mli79 skrev 2011-01-13 08:17:14 följande:
    Jag vill inte spekulera i om du missförstått, men det är ju uppenbart att många har fått annan information. Och jag tycker att det vore konstigt om näringsupptaget _inte_ ändrades med tanke på att maten inte längre spjälkas i magsäcken vilket tidigare underlättade tarmens näringsupptag, samt att maten inte passerar genom en stor del av tunntarmen. Om det vore så att all näring skulle tas upp som vanligt skulle ju resterande del av matsmältningssystemet få ställa om sig och kompensera för den saknade delen.
    Vart var det du fick informationen ifrån?
    Jag fick informationen på Kärnsjukhuset i Skövde. :)
    Ja, lite underligt håller jag allt med om att det är. Men som jag skrev tidigare någonstan, jag är bara glad och nöjd om det fungerar, hur det än fungerar.:)
    Dom vet juh vad dom sysslar med som tur är. :)
  • linaalice
    BohusM skrev 2011-01-13 09:00:56 följande:
    Jag opererades i tisdags, fick information av dietist i går innan jag äkte hem... Det som sas till mig va detta: Hela magsäcken är bortkopplad, så nu har ni flyttat upp den funktionen hit (håller sig om kinderna) det är där ni får bearbeta det som skall transporteras genom tarmarna. Magsäcken bearbetar ju maten åt er om ni tuggat dåligt, gör ni det nu då får ni ont och obehag. Sen så har ju tarmen kortats ner också så man tar upp mycket mindre näring och vitaminer eftersom maten passerar mycket snabbare, det är därför man inte skall dricka vatten i samband med måltid, då slinker maten ner för fort och man tar således upp ännu mindre.

Jag kan bara tala för mig själv, men jag åt fel innan OP, jag åt 2 - 3 ggr/dag, och nu skall jag äta minst 6 ggr /dag så jag tror inte mängden mat skiljer sig så mycket om man summerat den, men det är ju sättet man äter på + mindre upptag av den samma som resulterar i denna viktnedgång..

Jag tycker att du skall ringa till din dietist och checka av, det är inte bra att man är osäker, du får ju helt annan information av oss alla här, och har du gjort en annorlunda OP (vilket det iofs inte verkar som) så är det ändå bra att kolla upp det en gång för mycket.
    anledningen till att vi kom in på detta med upptaget av kolhydrater och kalorier var för att jag frågade om LCHF-mat. Pga min diabetes är det hemskt nyttigt att äta på det viset. Då svarade min dietist att man skulle tänka sig för mycket noga och helst äta light och så lite fett som möjligt för att man fortfarande tar upp allt man stoppar i sig.
    jag har inte pratat om näring, det har diskussionen glidit in på senare.  :)
    jag känner mig inte speciellt osäker. jag äter så nyttigt jag kan, på dom tider jag ska och hoppas att jag tillslut tappar mina överflödiga kilon. :)
  • linaalice
    JohannaL skrev 2011-01-13 11:38:56 följande:
    Konstigt att hon sa att du ska äta light, osv, har fått andra direktiv köper riktigt och fett i allt, just för att den bit av tarm och magsäck som normalt tar upp allt nu är bortkopplad, så det lilla fetet vi får i oss bör vi få i oss i ordentlig form. Jag har köpt 3 % i allt flora i smör osv och har ändå tappat extremt snabbt. Jobbigt och skumt att läkare och dietister säger så olika tycker jag...
    Ja, jag visste juh att dom arbetar lite olika ¨på olika ställen i landet men det här är juh helt galet! jag vill juh äta fet mat men det för att kunna sänka mina insulindoser. jag skulle hamnat påditt sjukhus helt enkelt. :)
    man börjar juh undra, vad är bäst liksom? :s
  • linaalice
    Nala skrev 2011-01-13 16:52:05 följande:
    Min dietist rekommenderade också fullfeta produkter, inte light
    Men.. Nu blir jag alldeles frustrerad! Såhär står det i mina papper och jag citerar ordagrannt:
    "Operationen innebär att endast små mängder mat, 1-2 dl kan intas. Detta leder till ett minskat energiintag som i sin tur leder till viktminskning.För att täcka näringsbehovet krävs det att den lilla mängd mat Du äter är så näringsrik som möjligt.
    Även om du endast kan inta små mängder mat är det viktigt att genomgående välja magra och energilåga livsmedel. Detta för att behålla den nya vikten på lång sikt".

Det står även här om varför man inte ska dricka vatten till maten. Inte som någon skrev att det var för att tarmen inte hinner ta upp all näring den kan utan för att maten ska få plats..

Jag blir juh lite fundersam som sagt. :(
  • linaalice
    Lattjo skrev 2011-01-13 20:04:47 följande:
    Gå efter det ditt sjukhus säger om du känner attd et känns bäst. Alla sjukhus har sina riktlinjer och man får ta det lite som man vill känner jag. Mitt sjukhus tycker också att man ska äta light, jag är dock inte så förtjust i lightprodukter alls. Jag vägrar lättost tex, sötningsmedel totalvägrar jag osv. Nu när vi äter så lite så känner jag att om jag äter en smörgås med en skiva vanlig ost kommer jag inte gå upp i vikt igen. Det här är hur jag känner det iaf.
    Jag tror du har rätt. Och jag tror faktiskt att alla konstigheter i lightprodukterna är värre än fettet i sig.. Men tusan vad svårt det äratt veta.
    Tack i alla fall. :)
    Nu jäklar det det hända grejer! :)
  • linaalice
    Lattjo skrev 2011-01-13 20:21:22 följande:
    Min dietist skrattade tillslut när jag sa att jag vägrade att äta alla dessa margariner, lättostar och sötningsmedel. Sen sa hon att om jag vill äta rena produkter så kan jag ju blanda vispgrädde och mjölk istället för matlagningsgrädde tex. Just matlagningsgrädde är just en sån sak jag använder för min mage rasar direkt när jag använder vispgrädde i såser. Jättekonstigt för jag har alltid kunnat äta det annars men just vispgrädde i maten funkar bara inte...
    Jaha. Det låter juh lite underligt. Men skönt att hon förstodläget i alla fall.
    Läkarn ska ringa mig snart för vårt första "återbesök". Ska bli intressant vad han har att säga om allt det här. Jag tänker inte låta honom komma undan. :) Jag vill veta vad som är rätt och fel. :p
    Skönt och veta också att någon tänker ungefär lika. Nu tänker jag sluta stå ut med mina jäkla light saker. :)
  • linaalice
    PetraD skrev 2011-01-13 20:53:35 följande:
    så äter man tex 1000kcal så kroppen endast upp 300kcal och resten "försvinner"??? alltid??

Enligt min läkare så är det absolut inte så. Och enligt mig så låter det helt galet. :)
    Men det är informationen många av oss fått.
    Hade det varit så hade man juh inte fått information om att äta light saker för att sedan kunna behålla den nya vikten?
    Känner mig lite förvirrad som jag skrivit här tidigare. :)

• linaalice
    Nala skrev 2011-01-13 21:48:19 följande:
    .... men det är inte alla som får information om att äta light-produkter, många får tvärtom info om att undvika dem :)
    Jo jag veeet :p
    Men alla måste välfå tips om hur dom ska behålla den nya vikten?
    vet faktiskt två personer som inte lyckats hålla vikten efter en operation. :s
    det tycker jag är lite skrämmande.. :(
  • linaalice
    Päron1986 skrev 2011-01-14 00:10:01 följande:
    Jag gick kursen som är obligatorisk i värmland innan GBP, jag gicksom sagt kursen i måndags o tisdags.
    Lightprodukter ska man INTE äta.
    Västra Götaland har andra uppgifter. Så enkelt är det nog tyvärr. :)
    Gjorde min op den andra december och har alla papper här framför mig. :)
  • linaalice
    PetraD skrev 2011-01-13 23:51:22 följande:
    tycker också det låter lite konstigt, men samtidigt lite rimligt också... hur jag nu kan tycka båda... hahaha nej, man tycker ju inte att man skulle få den infon om light då.. men är ju en del som sägs olika.. bl.a. i vilken ordning man ska prioritera protein/kolhydrat/grönsaker eller hur säkert ppiller är... sägs ju olika på olika ställe... tala om förvirrat
    *skrattar* jag förstår din förvirring, jag blir juh likadan. det låter bra på båda sätt. men jag tror ändå bestämt att det är något som inte stämmer med att saker skulle rinna igenom obemärkt liksom.. :)
  • linaalice
    christer01 skrev 2011-01-14 15:56:52 följande:
    Hej!

Hittade den här länken (med anledning av diskussionen om näringsupptag)

www.cftk.se/oeverviktsoperationer/gastric-byp...
    Jag har läst liknande grejer. Det jag tycker är underligt är att läkare och dietister säger annat. Har det kommit fram ny fakta? Eller vad är det som händer? :)
    Självklart har vi mindre tarm som tar upp näringen, men varför skulle den tarm vi har kvar inte arbeta som den ska och ta upp det vi stoppar i oss? Jag förstår inte. :)
    Men som jag sagt förr. Jag är nöjd bara det funkar. :)
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)