Inlägg från: SilverEmma |Visa alla inlägg
  • SilverEmma

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

pilliss skrev 2010-07-16 23:03:10 följande:
    Bara undrar...
    Var skickas din remiss?
    Landskrona?
    Hon frågade var jag ville opereras & då sa jag Kristianstad. Så jag vet faktiskt inte. Fick dock för  mig att alla skickades till landskrona först?
    Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • SilverEmma

Det är så kul att läsa om alla som bara rasar i vikt här! Jag blir så taggad själv!!

Nu önskar jag att jag drog igång hela resan tidigare, men det var först nu jag var redo.

Grattis till alla! 

• SilverEmma

Hallå! Måste bara fråga...kanske självklart för vissa men jag undrar. Då gränsen på BMI är på 35 i skåne, måste jag då operera mig här? Kan jag bli nekad om jag t ex vill bli opererad i sthlm för att jag då väger för lite?

Vad rekommenderar ni? Att man kör på vårdgarantin och hamnar var som helst eller kör på fritt vårdval och bestämmer sjukhus?

//väntar fortfarande på bedömning 

• SilverEmma
    BridgetJones skrev 2010-09-02 10:42:40 följande:
    Hej alla!

Jag var på VC i februari förra året. Efter att ha väntat längre än vad vårdgaranti lovar så ringde jag till vårdgarantikansliet. Efter mycket om och men fick jag till slut ett samtal i maj i år om att min remiss skulle skickas vidare (var först remitterad till KS i Huddinge, men de har ju som sagt slutat göra GBP operationer). Två veckor efter detta samtal kom kallelsen till Norrtälje Sjukhus. Jag var där för bedömningn den 8 juni. Då var mitt BMI 36,1. Jag blev godkänd och fick info om att det var 6 mån väntetid på operation. Nu måste något ha hänt för i mitten av augusti fick jag kallelsen till operation Glad. Så måndagen den 13/9 är det dags!!

Nu är jag inne på min 4:e dag på flytande (svält) diet, och jäklar vad man får kämpa mot hunger och hjärnspöken Flört. Nervös och förväntansfull är vad jag är!

Lycka till alla ni som väntar!
    Grattis till tiden!! Måste bara fråga...du som ändå har relativt "lågt" BMI (ligger själv strax över), hur mycket ville de att du ska gå ner nu innan operationen??
  • SilverEmma
    BridgetJones skrev 2010-09-02 11:01:01 följande:
    Jag har inte fått någon siffra, just för att jag är "liten" (HAHA härligt att för en gångs skull i livet bli kallad liten Flört). Jag skall bara hålla mig till dieten och på de papper som jag fått är den förväntade viktnedgången 1-2 kg / vecka.
    Tack för svaret, då misstänker jag att jag inte heller kommer få något speciellt mål. Snart blir du kallad "liten" hela tiden vettu...härligt!
  • SilverEmma

Måste bara fråga...har funderat en del på detta.

Jag väntar på att bli kallad till första mötet med kirurgen (är det väl man träffar först och blir godkänd eller inte?)

Frågar dom där vad man testat för metoder innan? Jag har verkligen testat ALLT som finns och har inga problem med att gå ner 10 kg men ett par månader senare så väger jag likt förbannat lite mycket som tidigare igen...om inte mer. Kan inte riktigt svara på om det är ren lathet eller brist på karaktär eller vad det är. Är det något svar som är FEL? Skulle jag kunna bli nekad om jag råkar säga att jag inte har någon karaktär och det är därför jag ser ut som jag gör? Eller bryr dom sig inte så mycket om den biten?

• SilverEmma
    BridgetJones skrev 2010-09-02 17:17:31 följande:
    Det verkar som om det är olika från sjukhus till sjukhus. På Norrtälje träffade man kirurgen först, dietist träffade man när man blivit godkänd. Innan mötet med kirurgen skulle jag fylla i en hälsodeklaration samt ett papper om vad jag gjort för att gå ner i vikt (GI, Cambridge, WW osv), hur länge jag varit överviktig, hur ofta jag äter m.m

Jag fick höra innan att man INTE ska säga att man äter godis o har stort sötsug (tydligen finns det piller för att dämpa det) utan att man ska säga att man äter för stora portioner, småäter osv. Den kirurg jag träffade var väldigt sympatisk och trevlig. Förstod att man tröttnat på att banta och vara överviktig. Ett stort GILLA på honom Glad
    Tack för svaret! Det är faktiskt precis det problemet jag har...jag äter för mycket mat och småäter jämt, inte nödvändigtvis onyttiga saker. Självklart hjälper det inte med den där chokladkakan på fredagskvällen men det är inte godis och sånt skit som har fått mig att bli så stor som jag är. Det kändes skönt att höra, då känner jag inte att jag behöver överdriva någonting för att förbättra mina chanser för att bli godkänd.
  • SilverEmma

Ni rökare, eller kanske t om föredetta rökare? Hur lång tid innan operationen vill de att man ska ha varit rökfri?

• SilverEmma
    Lajsa82 skrev 2010-09-06 22:53:13 följande:
    SilverEmma: Min läkare sa minst en månad innan...har ju dock inte fått tiden än, men den e ganska snart....Skall försöka ta ett beslut om vilken dag jag skall sluta och hoppas att det kommer funka bra...
    Ok, tack! Känns som att den biten kommer att bli jobbigare än flyt! Men det är ju värt det...hoppas väl att man kan hålla sig rökfri även efter operationen även om det kanske är då som man faktiskt kan behöva röka istället för att äta.
  • SilverEmma
    Nettan1982 skrev 2010-09-08 14:14:44 följande:
    Nu tror jag att jag gjort rätt så ni som ville se kan se mina bilder! :)
    Kan jag också få se? Behöver verkligen lite inspiration idag...
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)