Inlägg från: Lalalong |Visa alla inlägg
  • Lalalong

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Sabinaa
    Jag gick upp! Vet inte exakt hur mkt men när jag var på bedömningen vägde jag 132 kg, sen när jag var där dagen innan op så hade jag ju gått på Modifast i 2 veckor och då vägde jag 131,3 kg.

Jag utgår från att jag vägde 135 innan flytet nu när jag räknar på hur många kg jag gått ner och så, men förmodligen var det ju lite mer.

Det var inget tal om att ställa in någon Op för det! Så det är säkert inga problem!

• Lalalong

Det var skönt att fira jul med någon som också gjort en gbp. Vi delade upp det så vid 12.30 åt vi det varma för att få lite ordentlig mat i magen. Fick i mig 1/4 liten potatis, 1 halv prinskorv, 1 köttbulle och en liten liten bit skinka. 
    Sen vilade vi och vid 14.30 åt vi ägg, sill och lax. Jag åt 1/2 skiva gravad lax, 1/2 ägg och 2 bitar löksill.

Men fy vad mätt jag blev ändå, trots att vi delade upp det så här.  Julmat är verkligen tung mat!! Men jag märker också att jag verkligen inte orkar mycket! Idag blev jag verkligen MÄTT!!! Och åt ändå inte speciellt mycket. Jag har inte riktigt tänkt på det innan för då blir jag inte mätt, utan jag känner bara att jag verkligen inte vill ha mer. Så jag slutar äta för att jag är nöjd helt enkelt. Visst har jag märkt att jag äter ganska lite, men det har ändå inte varit så tydligt som idag. 

Men det gör inget, jag mår superbra, jag har bra värden och saknar inte att trycka i mig mat ett dugg. Hellre så här än att jag aldrig blev nöjd och mätt utan hade känt att om jag hade kunnat hade jag fortsatt trycka i mig. Så jag är nöjd med upplägget

Klara 060504, Alva 100117
  • Lalalong
    cattis1234 skrev 2010-12-25 23:50:32 följande:
    Ni som blivit opade på Ersta!!
    Hur dax på dagen blev ni utskrivna???
    Är det för tidigt att boka tåg hem kl 14.00????

tacksam för svar
    Man blir utskriven till lunch. Den är klockan 12, men du ska sitta och äta i 40 min för det första. Sen tar det ju alltid lite tid att samla ihop sina saker och allting. Så att hinna ta sig med god marginal till Centralen till 14.00 blir nog lite stressigt...  Man är inte direkt i stånd till att springa till perrongen med sina väskor. 

Men jag är kanske överdrivet känslig som vill vara vid tåget 15-20 min innan det går...  
  • Lalalong
    Lattjo skrev 2010-12-27 10:04:08 följande:
    Hur mycket ska ni äta enligt ert sjukhus när det är dags för puré och vanlig mat? Alla verkar äta så mycket mindre än vad jag ska...

Jag ska äta under purétiden: 1 dl kött, ½ dl potatis/couscous/bulgur och ½ dl grönsaksmos

Vanlig mat: 1 dl kött, 1 dl potatis/pasta/ris och 1 dl grönsaker.

3 dl låter så mycket, förstår inte hur man ska få i sig det?
    Jag ska äta (vanlig mat)
    1 dl kött (50 gram), 1 dl potatis/pasta/ris och 1/2 dl grönsaker. Grönsakerna ska ätas i sista hand för orkar man inte äta upp så är det viktigast att du fått i dig det andra.

Jag kan säga att jag äter aldrig så mycket! Jag lessnar långt innan det är slut på tallriken. Jag brukar dock försöka få i mig köttet för proteinets skull. Så jag äter köttet först. Sen får jag i mig en tesked eller två av det andra.  
  • Lalalong
    kurilill skrev 2010-12-28 08:45:20 följande:
    Ringde precis vårdcentralen och fick en tid på måndag. Hon var snäll och så, men sa att jag kanske inte kommer få en remiss pga att jag fick barn för 6 månader sen, varför inte då? Jag sa att jag inte är överviktig pga graviditeten, utan att det har varit så i snart 10 år och då skulle hon prata med läkaren. Hur länge måste man vänta efter en graviditet innan man kan få en remiss? Jag ammar inte längre och har fått tillbaka mensen så borde ju inte ha med det att göra..
    Jag skickade min remiss när min dotter var 3 veckor gammal. Opererades i oktober, då var hon 9 månader. Så det har absolut ingen betydelse! 
  • Lalalong
    kurilill skrev 2010-12-28 10:02:55 följande:
    Hade du några speciella argument? Jag vill vara väl förbredd på måndag när jag kommer dit. Tänkte ta med min journal från mvc som visar att jag hade samma vikt på inskrivningen som jag har nu. Är det en fördel eller nackdel att berätta hur man mår, att man isolerar sig, känner att livet tagit slut osv. eller kommer läkaren tycka att jag ska gå till psykolog istället då? Finns det något man inte ska säga resp. något som är bra att säga, eller beror allt på vilken läkare man får?

Nu när jag har bestämt mig vill jag detta så otroligt mycket!
    Jag skickade dels en egenremiss, där skrev jag att jag varit fet sedan barnsben och vilka metoder jag försökt med för att gå ner, vilket resultat det gett o.s.v. Skrev också vad jag har för psykiska och fysiska men av min fetma. 

Sen var jag på VC också för att få en remiss, jag trodde den skulle väga tyngre än min egen remiss (det gjorde den inte, det är min egenremiss jag är "Opad på".). Det man ska komma ihåg när man är på VC är att det är inte din husläkare som bestämmer om du ska vara godkänd för OP eller inte. Han har därför heller ingen anledning att säga nej tycker jag! Om du inte tydligt inte uppnår kraven, då är det ju bara dumt. Men uppfyller du BMI-kravet finns som sagt ingen anledning för husläkaren att inte skicka en remiss. Sen är det upp till kirurger som är experter på just denna OP som bedömer om du är en kandidat eller ej.
    Men jag sa i alla fall att jag varit fet länge, försökt allt och att jag hade funderat på denna OP väldigt länge, läst mycket om det o.s.v. och nu kommit fram till att det är detta jag vill.
    Jag gick också med på att träffa dietisten på VC under tiden jag väntade på OP, men jag gjorde det bara om hon skickade remissen på en gång.
  • Lalalong
    kurilill skrev 2010-12-28 10:05:37 följande:
    Ni som skriver egna remisser, var får ni tag på blanketter och var skickar man dom? Har förstått att det bara är en fördel att skicka egen också?
    Jag hade ingen blankett utan skrev på frihand. 
    Nu har jag sett att man kan skriva ut blanketter på Landskronas hemsida om man tillhör region Skåne. Tillhör du annat landsting så ring och fråga hur dom vill ha det.  

Jag skickade den till Obestias-mottagningen i Lund som sen vidarebefodrade den till Landskrona.  
  • Lalalong
    mrs Vilja skrev 2010-12-28 17:32:11 följande:

Så många tips man får från er!
    Jag blir ändå lite sådär funderad över allt... Så därför sumerar jag mina frågor och önskar att någn vänlig själ kan svaren på dem:

* kan jag själv välja vart jag vill bli OP:ad? Och tar man reda på vart de gör OP? Bor i Skåne och vet Landskrona, Lund och K-stad.

* Hur tar man reda på vilka metoder som används på de olika ställerna? Hörde(läste om något ställe i Sthlm där de gjorde GBP med öppen kirurgi istället för titthål. Varför det? Fördelar/nackdelar?

* Hur lång tid bör man räkna med från det att remiss skickas?

*Varför, eller rättar sagt varför inte vårdgarantin? Läste om någon som inte åberopat denna och är det av ngn speciell anledning?

* Sist men inte minst så undrar jag lite ö ver det du JohannaL skrev: orkar man ringa lite och fixa pengaöverföring mm så e det ett het tips. Hur menar du med pengaöverföring?

HOPPAS på svar!!

1. Ja, och nej... 
    Dn remiss ska skickas till Landskrona eftersom det är dom som ansvarar för operationen i Region Skåne. När den kommit dit kan du välja att vara kvar där, men då har du en väntetid på ca 2 år. Du kan också välja att åberopa vårdgarantin. Då är tanken att Landskrona inom 90 dagar ska hitta OP-plats till dig på annat sjukhus. Många skickas till Krstd, men det är alltså inget man kan välja själv utan det blir var det blir. Om det blir på annan ort betalar Region Skåne resor och boende. 
    Du kan också välja att använda fria vårdvalet och själv flytta din remiss till sjukhus som Skåne har avtal med. När jag höll på med detta var det Ersta, Norrtälje och Danderyd man kunde välja på. Här kommer vi lite till din sista fråga, för jag antar att det syftas på att man orkar ringa och ordna betalningsförbindelse. Alltså förfarandet är att du ringer till Landskrona och ber dom skicka en betalningsförbindelse och din remiss till det sjukhus du har valt. Ett papper där Skåne säger att dom betalar din operation. 

Sen är det egentligen bara frågan om vårdgarantin jag också kan besvara.
    Den fungerar helt enkelt inte särskilt bra på många ställen. Du ska få tid inom 90 dagar och har du tur får du det, har du otur får du vänta mycket längre. Därför väljer man kanske hellre att ta fria vårdvalet och ha mer kontroll över sin remiss. Nackdelen är då att du själv får betala resor och ev boende.  
  • Lalalong
    BohusM skrev 2010-12-28 17:50:29 följande:

Jag tillhör också Göteborg och kommer att OP:as i Lund nu den 11/1.
    Det är ju så att skåningarna OP:as i Gbg och Gbg med omnejd OP:as i skåne!!??

Fräga mig inte varför, men dom tycker väl det är käckt att skicka folk som just OP:ats
    land och rike runt.

Jag skall om allt går bra utan komplikationer åka hem dagen efter OP.... Tåg i flera timmar och byte sen bil en massa mil. Detta stör mig och jag är orolig att jag inte skall klara den resan då man inte får lyfta och jag har ju en väska och åker inte dit utan min laptop-

Ni som OP:ats, hur skulle ni klarat av att åka så långt med byten dagen efter er OP...

Nervös - JA

Jag tror inte det är så många skåningar om opas i Göteborg... Skåne har inget (hade inte för 6 mån sen) avtal med något sjukhus i Göteborg och skickar mest till Kristianstad på vårdgarantin.. 
    Men i sak håller jag med dig så klart!! Det är lite lustigt att Skåne t.ex. har avtal med ett privat sjukhus som Ersta, men inte med en privat klinik som Aleris i Kristianstad så man själv kunde valt där istället! Och vise versa för er då
  • Lalalong
    BohusM skrev 2010-12-28 18:11:22 följande:
    Skåne har avtal med Carlanderska i Gbg, och Sahlgrenska har avtal med Baritric Center Skåne... Enligt min Läkare...
    Intressant... Det är förmodligen helt nytt, men det är toppen för alla skåningar! För där är väl väldigt kort väntetid?? 

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)