kurilill skrev 2010-12-28 10:02:55 följande:
Hade du några speciella argument? Jag vill vara väl förbredd på måndag när jag kommer dit. Tänkte ta med min journal från mvc som visar att jag hade samma vikt på inskrivningen som jag har nu. Är det en fördel eller nackdel att berätta hur man mår, att man isolerar sig, känner att livet tagit slut osv. eller kommer läkaren tycka att jag ska gå till psykolog istället då? Finns det något man inte ska säga resp. något som är bra att säga, eller beror allt på vilken läkare man får?
Nu när jag har bestämt mig vill jag detta så otroligt mycket!
Jag skickade dels en egenremiss, där skrev jag att jag varit fet sedan barnsben och vilka metoder jag försökt med för att gå ner, vilket resultat det gett o.s.v. Skrev också vad jag har för psykiska och fysiska men av min fetma.
Sen var jag på VC också för att få en remiss, jag trodde den skulle väga tyngre än min egen remiss (det gjorde den inte, det är min egenremiss jag är "Opad på".). Det man ska komma ihåg när man är på VC är att det är inte din husläkare som bestämmer om du ska vara godkänd för OP eller inte. Han har därför heller ingen anledning att säga nej tycker jag! Om du inte tydligt inte uppnår kraven, då är det ju bara dumt. Men uppfyller du BMI-kravet finns som sagt ingen anledning för husläkaren att inte skicka en remiss. Sen är det upp till kirurger som är experter på just denna OP som bedömer om du är en kandidat eller ej.
Men jag sa i alla fall att jag varit fet länge, försökt allt och att jag hade funderat på denna OP väldigt länge, läst mycket om det o.s.v. och nu kommit fram till att det är detta jag vill.
Jag gick också med på att träffa dietisten på VC under tiden jag väntade på OP, men jag gjorde det bara om hon skickade remissen på en gång.