• vänat

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

74an1 skrev 2010-07-05 10:36:28 följande:
    Förlåt! Ska aldrig mer upprepas att jag försöker tipsa om något JAG tycker är smart. Självklart kan man inte ha stavmixer och is med sig vart man än går, det förstår jag oxå. Men när man är hemma vid, så är det ett tips.  Som sagt ska aldrig mer upprepas Rynkar på näsan
    Men de går oskås att se till att spola i vatten krnanen så man får riktigt kallt vatten eller ta med sig en pet flaska med fusen is. Som tinnar då blir även modifatsen kalla och god och dessutom inga större problem att man behöver ingen mixer alls.
  • vänat
    frökenKAJO skrev 2010-07-05 15:03:35 följande:
    En fråga till er som tränar- vad brukar ni äta efter ett joggingpass eller en snabb promenad? Jag kommer oftast inte ut förrän rätt sent på kvällen (jobb och barn kommer i vägen) och vet inte riktigt vad jag ska slänga i mig efteråt. Å ena sidan vet jag att kroppen behöver något efter träning, å andra sidan vet jag att det inte är bra att äta sent på kvällen.

Hur göra?
    De där med att de inte är bra at äta sent på kvällen är enligt många distere en myt allat beror mer på vad man stoppar i sig och i vilka mängder.
  • vänat
    Cilla71a skrev 2010-07-06 21:20:04 följande:
    Hej alla,

Grattis till alla viktminskningar & OP tider

Puffar för min tidigare fråga om någon hade ätit istället för att flyta innan OP? Vad kunde måltiderna bestå av på ett ungefär, kcal per dag?
    Nu har jag inte ätgt vanlig mat själv utan gått på flytt och  dom jag käner som ätigt vanlig mat inna skulle få sig lika mycket/lite kcal somde som går på flytt de vill säga ca 800kcal per dag och detta var dietsen som hjälpte personera att få till en så näringsriks kost som möjligt med så få kallorier som möjligt och ändå få alla vikta näringsämnen så de inget man rekomderas laborera själv med utan be din dietst om hjälp.
  • vänat
    V P E skrev 2010-07-07 00:35:38 följande:
    Nog är det lite märkligt det där... vissa kräver att man äter VLCD i två veckor... Sophiahemmet vill att jag ska gå ner tre kilo, på vilket sätt jag vill...

Varför inga nationella riktlinjer??
    Man har oliak tro och går inte alla på samma stuider där av säger alla olika. Flytt 2 eller 3 veckor ger garantera en vikt ned gång + att man får sig alla näring vitaminer,minarelar. Men att gå ner 3 kg klara ju mång av på några dagara och bara därför är de inte alls ingen garatin för att man får sig alla näringsämnen som kroppen behöver och kanske inte orkara med operationen.

För som de sagt de viktagste är inte att gå ner vist mycket utan att man går ner i vikt så att fett runt lever och andra inreorgan misnkar och att man får i sig alla närings ämnen kroppen behöver för att fungera och orka med operationen.

Och man gör helt enkelt olika för att man valt att tro på studier där av inga nationella riktlinjer.
  • vänat
    littlemisstrouble skrev 2010-07-08 12:31:32 följande:
    Är det mycket man inte kan äta efter op? varför?

känns som om det bara är jag som kommer med massa frågor här har ju inte fått komma på nåt infomöte än så jag har ingen annan att fråga för tillfället.
    Jag kan äta alltid men väljer när jag äter vad och hur mycket hur ofta. men kan som sagt äta vad som helst eom ina men gört de inte.
  • vänat
    littlemisstrouble skrev 2010-07-08 21:58:47 följande:
    skönt att höra att man kan äta det mesta iaf vill helst inte vara bunden till en viss sorts mat hela livet efter op. men såklart ska man äta sunt och nyttigt den mesta tiden.
    Sen är de även så att de är indivudellt vad man köra av att äta och inte så de går alldrig att sia om inna en operation vem som kan äta vad.
  • vänat
    Virriga Vera skrev 2010-07-08 22:01:27 följande:
    Jag har idag varit på informationsmöte och blev godkänd för operation och fick då även min operationstid. Den 13/9 i Kristianstad.
    Grattis!
  • vänat
    Jofimiel skrev 2010-07-08 23:00:17 följande:
    Lillabus81: du kommer kunna äta det mesta. Första året är lite av en lära-känna period då man testar vad som funkar. Den tiden är också euforin och glädjen enorm eftersom man går ner och får massa feedback och uppmärksamhet. Med tiden kommer man kunna äta mer och mer som vanligt och jag har tex alltid dricka till maten. Ett måste bara. Jag äter godis typ jämt. Men tur för mig går jag inte upp.

Mitt fuckade matbeteende opades ju inte bort tyvärr. Det är även mkt vanligt att efter första året när all uppmärksamhet stillas att man går in i deppression. Då är det lätt att ta till annat "missbruk" än maten. Då kommer frågor som Vem är man? Vem blev man? Varför gick de så lång?

Nu snöade jag vidare och kom ju helt ur frågan. Men svaret är jo. De flesta kan äta allt. Om än lite begränsat. Ju längre tiden som opad går ju lättare blir dumpingeffekterna. Iaf på mig och andra långtidsopade jag känner.
    Jag  har aldig dumpa mer en gång då ja drack vanligt vatten som ny opad som om dumpingen av tar med tiden hur ska då blir för mig som vart oapd i övertvå? Jo ja jag alla dumapra inte.
  • vänat
    littlemisstrouble skrev 2010-07-09 10:30:35 följande:
    nej det klart men det är ändå lärorikt att fråga andra vad dom kan och inte kan äta så vet man hur det kan se ut sen. jag kanske kan inte kan äta något som många andra inte har några somhelst problem med men man lär sig ju genom att vara nyfiken
    ja vist lär man sig genom av att vara nyfiken och bästa sätt är trots allt att pröva sig fram själv sedan man är opad de som inte går en gå kan ga bra nästa eller visa versa.
  • vänat
    Jofimiel skrev 2010-07-09 10:05:41 följande:
    Vänat: du äter väl såpass bra helt enkelt?! Att du aldrig dumpar. Trycker du i dig en 200g Marabou menar du att de är som vanligt?!
    Nej usch fy så hemsk de låter 200gram mabrouchoklad vist jag älskar choklad men jag kan lova att 200g räker länge!!
    Skulle nog hinna bli gammalt inna jag äter upp de är är så sälla jag äter de och i så små mängder..

Bra bra vet jag inte men jag försöker äta långsamt sen äter jag alrigs sött på tom mage utan har först ätigt lite vanlig mat innan jag samkar sött sakeroch de är en av andlendinagr til att jag förmodligen inte dumar säger dietisten men som sagt ingen anning.

Och försöker helt enklet väla till fälle när jag äter onyttiga saker inte varje dag ocjhsom sagt var inte heller i stor mängder.
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)