• Mli79

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Eftersom östrogenet lagras i fett så frigörs det en hel del hormon vid viktnedgång - alltså kan kroppen fungera lite ovanligt. Jag har inte heller normalt mens eftersom jag också har p-spruta, men jag hade problem med världens mensvärk de första månaderna. Jag kan aldrig tro att mens skulle vara ett problem för OP, jag tror absolut inte att du har någon anledning till att oroa dig för det.

• Mli79
    Nala skrev 2010-11-20 10:15:12 följande:
    Du kan inte töja din ficka särskilt mycket, den är gjord av den oelasiska delen av magsäcken.....Jag har dagar som jag kan äta mycket och dagar när det tar stopp direkt. Rotmos är ju väldigt lättätet så att säga. Är du säker på att det verkligen var 3 dl? Ibland tycker jag att det ser ut som jag har jättemycket på tallriken men det är det inte när man verkligen kollar.... :)
    Jag håller med det där med att det är svårt att bedöma mängden. Jag har en slev som rymmer en dl, och tar man pasta i en sån så blir det ju jättemycket på tallriken! Och sen ska man ha lika mycket typ köttfärssås till!
       Jag tycker att det är en fördel att kunna äta "mycket" mat, hellre det än att bara få i sig litegrann och sen sakna energi. det är ju kul att man kan äta lite i början när man vill gå ner snabbt i vikt, men detta ska ju funka sedan i normalvikt, hela livet ut.
  • Mli79
    cartrader skrev 2010-11-21 00:45:56 följande:
    Hejsan allihopSolig Jag har gått upp i vikt från 93kg till närma 140kg på 6 år. Har för ca 13 år sedan vägt 77kg och gjort alla hur många dagar tar det efter operation innan jag kan sitta vid datorn och sköta mitt företag igen?
    tusen tack på förhand för era svar.försök med "jo-jo-bantningar" och har en historia med 20års kampsportande på högsta nivå osv. 
    Jag har flera nära bekanta som gjort denna operation med lyckat resultat - ca 50-60kg nedgång - men min fru är orolig då hon har en tjejkompis som fick komplikationer med infektion och längre tids sjukhusvistelse som följd och det blev rätt allvarligt ett tag. Hon är rädd att jag ska få problem. Jag har en rätt bred erfarenhet av att sjukvården i Sverige inte längre är vad den har varit och är inte helt övertygad om att detta är ett smärtfritt ingrepp utan
    hur stora är riskerna?
    Jag förstår att man kan vara orolig som nära anhörig, speciellt när man har varit med om komplikationer på så nära håll också. Jag var också lite orolig för komplikationer, men jag var ännu räddare för de komplikationer som kunde komma om jag inte gjorde OPn. Procenttalet som får stora problem pga övervikten är större än de som får det efter en OP. Exakt hur stora riskerna är vet jag inte, det har jag glömt. Jag förstår vad du menar det där med att inte lita fullt ut på sveriges sjukvård, därför kände jag mig mycket tryggare när jag fick göra den på Ersta som drivs privat än på något ställe med landstingsanställda läkare. Ett privat företag har ju vinstintresse, och då hoppas jag att de inte vill svärta ner sitt rykte med slarv, och otillräckliga läkare. Ännu bättre var ju att landstinget betalade OPn åt mig.
  • Mli79

Jag har en liten fundering på det där med överblivet skinn, framförallt på magen. Min mage drar ihop sig förvånandsvärt bra, men den är ju inte snygg ändå. Jag fick massor med bristningar när jag var gravid och det gör ju inte det lättare att nå en snygg mage.
    Men när jag såg ett program på TV om en som gjorde bukplastik så började jag fundera lite. Hon var riktigt smal i övrigt, men magen såg ut ungefär som min gör nu, dvs inte bara löst tunnt skinn utan även ganska mycket "massa". När de skar i hennes mage så var hudlagret med underliggande vävnad ett par cm tjockt. Så jag börjar nu fundera på om min mage kommer att bli mycket mindre, eller om det bara är är huden + underliggande vävnad som är så tjockt? Hur vet man om det är fett eller inte? Jag har givetvis en massa kvar att gå ner innan jag ens börjar fundera på plastik, men ändå..

• Mli79

Jag ställde en fråga innan om fett vs hud på magen, jag drar det i korthet igen eftersom jag fortfarande är undrande. Ni som har gjort bukplastik, hur tjockt var då ert hudlager med vävnad under? Jag hade sett ett program och där var tjejen ifråga smal, men ändå så hade hon typ ett flera cm tjockt lager med vävnad innanför hudlagret. Om man har massa skinn som inte drar ihop sig, är det bara just skinn då, alltså ett tunt häng, eller kan det vara så tjockt?

• Mli79
    Viggo och pyrets mamma skrev 2010-11-24 18:54:50 följande:
    Har man ett tjockare häng så kan det nog bero på att bindväven som ska binda ihop huden med musklerna inte klarat av att dra ihop sig, tjockheten kan alltså vara rejält uttöjd bindväv, det behöver inte vara fett, men är det säkerligen till viss del. Hoppas du förstår ngt av lite flummiga svar :)
    Ju tunnare hud som behöver tas bort, desto mindre fett och mer bindväv skulle jag tippa på. 
    Jag förstår
    Jag har ju typ 20 kg kvar tills normalt BMI, så visst har jag lite mer fett på magen att ta av. Blev bara lite fundersam när jag såg den där operationen på TV, hennes mage såg nästan ut som min.
  • Mli79
    entity skrev 2010-11-25 23:00:19 följande:
    vad skönt att höra att du inte ångrat dig. Jag är bara så rädd att jag inte kommer kunna äta något av det jag tycker är gott. Att det blir små portioner gör mig inget, men att aldrig mer kunna äta vissa saker - usch vad nervös jag är!!

Ska försöka tänka lite positivt och framåt :D tack för svaret!
    Jag har varit OPad i ett halvår, och jag har vissa saker jag inte kan äta som jag verkligen älskat innan. Tex: glass och alla former av nötter inkl kokos (inte kokosmjölk). Trots detta så ångrar jag verkligen inte min OP. Glass känns inte lika lockande som det gjorde förut och inte nötter heller. Jag har inte varit så här "smal" på 15 år, och det är värt varenda nöt jag inte kan äta.
    Man, iallafall jag, får en helt annan inställning till mat och godis. Trots att man har älskat något innan så känns det som en piss i missisippi att inte kunna äta det mer om man jämför med ens nya välmående.
  • Mli79
    PetraD skrev 2010-11-26 22:24:30 följande:
    kan man töja magsäcken (lilla nya) om man äter/dricker för mycket/fel??
    Enligt Ersta kan man töja den lilla magsäcken marginellt. Det man däremot kan göra är att vänja tarmen som kommer efter den lilla magsäcken med att ta emot en större mängd mat utan att man ska må dåligt. På så sätt kan man äta mer och mer, men det har alltså inte med magsäcken att göra.
  • Mli79
    Tinzi skrev 2010-11-26 22:11:48 följande:
    Någon som vet hur mycket man förväntas gå ner i vikt första veckorna...går det snabbare i början? jag gick ner 5,5 kg på 1 vecka efter OP, men denna veckan står det still.
    Jag tror inte att det finns någon förväntad viktnedgång eftersom kroppar reagerar olika på stress. Vissa tappar massor, vissa står stilla en längre tid. Jag gick ner massor i början, planade ut sedan till 1 kg i veckan, men nu de sista veckorna har det sniglat lite med i snitt 0,5 kg i veckan. En hälsosam viktnedgång beräknas vara mellan 0,5-1kg i veckan, det är väl det som är sjukvårdens förväntning, tills man har gått ned BMI 30.
  • Mli79

gomorron alla!
    Jag tänkte på det där ni skrev om skev kroppsuppfattning, och det stämmer riktigt bra på mig. Jag har ingen som helst koll på hur stor jag är jämfört med andra. Har ju alltid varit tjockisen,  och det är så jag ser mig fortfarande. Men så tjock kan man inte vara när man har 46/XL i byxor och 44/46/L i tröjor. Inte smal kanske, men inte alltid störst. För mig hjälpte det dock att ta bilder på mig brevid mina vänner, då fick jag en liten uppfattning om hur stor man är i jämförelse.
    Min vikt sniglar sig nedåt nu, de senaste 7 veckorna så är det ett snitt på 0,5 kg/vecka. Det är ju iofs inte alls dåligt, men man är van vid mer nu ju. Jag hade ett mål att sätta fart på förbränningen genom att börja träna nu, och på så sätt komma ned till under BMI 30 innan jul. Verkar inte bli så, träningen halkar efter pga diverse influensor som härjar i familjen. Ja ja, så länge vågen rör sig nedåt så ska jag inte klaga, bara det är ju bättre än för ett år sedan.

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)