cartrader skrev 2010-11-21 00:45:56 följande:
Hejsan allihop

Jag har gått upp i vikt från 93kg till närma 140kg på 6 år. Har för ca 13 år sedan vägt 77kg och gjort alla hur många dagar tar det efter operation innan jag kan sitta vid datorn och sköta mitt företag igen?
tusen tack på förhand för era svar.försök med "jo-jo-bantningar" och har en historia med 20års kampsportande på högsta nivå osv. 
Jag har flera nära bekanta som gjort denna operation med lyckat resultat - ca 50-60kg nedgång - men min fru är orolig då hon har en tjejkompis som fick komplikationer med infektion och längre tids sjukhusvistelse som följd och det blev rätt allvarligt ett tag. Hon är rädd att jag ska få problem. Jag har en rätt bred erfarenhet av att sjukvården i Sverige inte längre är vad den har varit och är inte helt övertygad om att detta är ett smärtfritt ingrepp utan 
hur stora är riskerna?
Jag förstår att man kan vara orolig som nära anhörig, speciellt när man har varit med om komplikationer på så nära håll också. Jag var också lite orolig för komplikationer, men jag var ännu räddare för de komplikationer som kunde komma om jag inte gjorde OPn. Procenttalet som får stora problem pga övervikten är större än de som får det efter en OP. Exakt hur stora riskerna är vet jag inte, det har jag glömt. Jag förstår vad du menar det där med att inte lita fullt ut på sveriges sjukvård, därför kände jag mig mycket tryggare när jag fick göra den på Ersta som drivs privat än på något ställe med landstingsanställda läkare. Ett privat företag har ju vinstintresse, och då hoppas jag att de inte vill svärta ner sitt rykte med slarv, och otillräckliga läkare. Ännu bättre var ju att landstinget betalade OPn åt mig.