• vänat

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Clavi skrev 2010-07-30 21:39:16 följande:
    Men det är klart att det inte räknas som en skönhetsoperation oavsett, Hur mkt jag än vill bli snygg så anser ju sjukvården och vetenskapen fortfarande att jag är sjukligt fet och att de räddar livet på mig om de gör den här operationen.
    ja de är ju de jag meran är de enbart för att bli snygg man gört opertionen räkans de som skönhet opertion men gör man de för at en peron sk a må bättre är de en hgelt anna sak!
  • vänat
    frökenKAJO skrev 2010-07-30 21:45:05 följande:
    Fast även om inte sjukvården gör dessa operationer för att förbättra någons utseende så kan ju det vara en nog så viktig drivkraft för den som genomgår en operation!
    ja de har jag inte sagt de inte an vara men säger trot allt de syfter för lanstinget är inte att man ska bnli snyggare för då räkande de som n skönhet opertion
  • vänat
    anuya77 skrev 2010-07-30 22:02:06 följande:
    Hej, min vårdcentral har skickat en remiss ersta, nu i veckan. Nån som vet hur lång väntan det är för ett samtal o slutligen en ev operation?

På vissa sidor står minst BMI på 40 och på Danderyd sjukhus hemsida står 35. Vad gäller?
    Mitt är 37 och diabetes som följd tyvärr.
    Oliak sjukhus har olkia BMi gränser och dessutom olika BMi gränser om man följdsjudom eller ej så de bästa svaret för du om du kolar de lansting du tillhör. Lycka till
  • vänat
    Queenie70 skrev 2010-07-31 13:43:56 följande:
    Appropå varför man OPar sig. Jag Opererade mig som absolut för hälsans skull. För att kunna leva vidare, orka leka med mitt barn, orka jobba etc. Hade inga större självfortroendeissues alls som sagt. Men sen blir det nästan ofrånkomligt tror jag, när kroppen börjar förändras så mycket. Familj, vänner, arbetskamrater, bekanta, grannar kommenterar hur smal man blivit etc. att fokus mer och mer hamnar på ens utseende. Man känner en press att nu ska man bli snygg, att omgivingen förväntar sig mirakel. Man väger sig, man köper nya kläder, kollar på sina nya kropp i spegeln. Det blir väldigt narcisisstiskt (stavning?) även om anledningen till OP var hälsoskäl. Även om man var inföstådd med att hår skulle tappas, hud skulle hänga etc. så är det en annan sak att deala med det den dan man sitter där halvskallig med sina fladdermuslår.
    Jag sitter sälvj med fladdermus lår armar häng mage tappat en massa hår etc men jag vet ändå att de är av orden ordna betydelse de viktigaste är måendet.
    Jag har vrt oapd i över två år så vet mycket väl vad jag prata om och vet även att de ställs för väntinghar från omgivningen men de för väntingar skiter jag i. De viktigaste är jagg få må bra slippa risken för att drabbas att följd sjukdommar etc
  • vänat
    V P E skrev 2010-07-31 23:25:19 följande:
    Jag hävdar med bestämdhet att alla vi feta har nåt slags matmissbruk... man kan förvisso trötta ut musklerna som styr mätthetssignalerna i magsäcken, men själva magsäcken kan inte förstoras värst mycket... och nåt måste ju ha gjort att man kommit till en nivå där man kan äta hur mkt som helst... men oavsett orsak så behöver man hjälp, och operation är idag den metod som ger absolut bästa långsiktiga resultat...
    Nu måstre jag proteera när du säger at alla övervikta har matmissbruk de finns n¨ågra undantag också även om de inte är vanligt de kan exvis fel på sköldsköterln medciener som gjhört att folk gått i vikt men som sagt de vanligast är nog fel kost för lite motion. Så jag tycker man ska akat sig för att säg att alla med övervikt har matmissbruk!
  • vänat
    V P E skrev 2010-08-01 00:28:13 följande:
    En liten undran om medicineringen efter operation:

Man ska ju ta Innohep/Fragminsprutor några dagar efter op. Vad kostar dessa? Hittar inga uppgifter om det.
    Ungefär hur mkt kostar B12 som man får på recept?
    ska du ha både b12 och fragminsprutor? mitt tiops är att kolal priserna på apoteket dom har ju färska uppgiftre sen vet jag att även i fasss brukar de står vad medicnerna koster vet dock inte hur de är på fss på nete men tycker de borde stå även där.
  • vänat
    nericia77 skrev 2010-08-01 11:40:47 följande:
    det dumma är att vi har bara en vdc här i våran byggd så då måste jag ju till en annan stad men det får man väl göra va?

är ni oroliga för det som kan ev gå fel, jag tänker på efter op, man kan ju få biverkningar eller går de flesta op bra?
    man kan vända sig till anna vc men i bland vill de at man listar sig där först. Om inte annat kan du vända till en annan läakre på vc också.

De flesta opertioner går bra
  • vänat
    V P E skrev 2010-08-01 19:53:20 följande:
    Ok, med undantag för helt uppenbara saker som ämnesomsättningsfel då... men vi andra... jag har då definitivt ett matmissbruk, trots att jag är en "lättviktare" i överviktssammanhang. Jag tror också att man kan förneka ett matmissbruk på samma sätt som man förnekar andra missbruk. och så länge man förnekar är man ju ingen missbrukare -i sina egna ögon.
    Vist kan man förneka ett matt missbruk precis som man för nekar andra typer av missbruk. men att sätta ett likhets tecken mellan övervikt och matmissbruk och säaga att alla övervikta har matmissbruk tycker jag är fel även de trost allt är maoritten som har de så ska man inte glömma bort att de finns de som har fel på ämnesomsättningen eller dfe som gått upp mycket i vikt på grund av mediciner och alls inte ätigt upp sig.
  • vänat
    Queenie70 skrev 2010-08-01 20:09:04 följande:
    Jag tror också att den absoluta majoriteten av oss som lyckats komma upp i vikter som gör att man får en OP har nån form av matmissbruk. Därför är det ju rätt skumt att det inte ingår ¨nåt annat slags stöd efter OP också, nu när de opererar på "löpande band" tror att det kommer att bli nån form av backlash om några år. Jag behöver ju bara kolla på mig själv. Så fort jag mår dåligt, är deppig, eller för all del tycker att nåt ska firas bär det av till icamaxi och korgen är full av chips, godis, nötter å annat. Visserligen får jag ju i slutändan kasta det mesta när det hunnit bli gammalt eftersom jag inte kan äta som förut, men det sjuka beteendet har jag ju uppebarligen kvar.
    Jag har inte sagt att inte mariotere har matmissbruk men att sjkriva som de förstår alal överviktaga har ett matmiss bruk de var de jag vänder moig mot. Då de finsn andra orsker till övervikt också inte nebart matmissbruk vist matmissbruk äör de största orsken men inte den enda som jag skrivigt finns de de som gått upp i vikt på grund av mediciner eller fel på ämnesomsättningen.

Naturligtvis kan ingen opertiod eller anna metod i värden ändra ett gamal invant betende de handlar ju om att man själv måste gör jobbet ändra sin kost och motionsvanor opertionen är ju brara ett verktyg redskap för att under lätta ingen patentlösning tro man de är man helt ute och cyklar.
  • vänat
    V P E skrev 2010-08-01 21:07:52 följande:
    Jag håller med... första året flyter man på vågen, men sen?
    De flesta är ju trots allt nöjda fortfarande efter många år, men hur blir det med just mig... att andra är nöjda hjälper ju inte mig.
    Och ändå tänker jag göra operationen, för det är den enda fetmabehandling som i nuläget har effekt på lång sikt.
    Man flytter inte alls första åert på bvågen vad har du fått de i får? Jag har vart opaerda i över två år och minssan fått jobba på de från dag inte inte har jag flytigt på vågen så att säga att man flyttre på vå¨gen tycker jag är korka speciellt om man ännu inte själv är opad.
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)