-
Jag håller med, jag har också hört 30% av Ersta.Nala skrev 2011-01-12 12:51:42 följande:Det låter ju konstigt att det skulle ha ändrats så drastiskt. Enligt alla andra uppgifter tar man ju upp ca 30% av det man får i sig efter en GBP-op? -
Jag vill inte spekulera i om du missförstått, men det är ju uppenbart att många har fått annan information. Och jag tycker att det vore konstigt om näringsupptaget _inte_ ändrades med tanke på att maten inte längre spjälkas i magsäcken vilket tidigare underlättade tarmens näringsupptag, samt att maten inte passerar genom en stor del av tunntarmen. Om det vore så att all näring skulle tas upp som vanligt skulle ju resterande del av matsmältningssystemet få ställa om sig och kompensera för den saknade delen.linaalice skrev 2011-01-12 23:09:51 följande:Jag som fått detta förklarat för mig tycker att det låter hur konstigt som helst att saker bara skulle kunna rinna igenom vår kropp utan att lämna spår. varför skulle 70 procent av den lilla föda vi får i oss inte ge oss näring??
anledningen till att vi ska äta en massa vitaminer och liknande är juh självklart för att vi äter lika lite som ett barn.
missförstått har jag inte gjort. då har dom lurats.
Vart var det du fick informationen ifrån? -
Jag förstår vad du menar, men jag känner inget obehag inför de nya knotorna. Men ibland verkar saker förändras drastiskt med kroppen utan att man hänger med. Igår så fick jag en chock då jag kände mina revben på framsidan av kroppen, typ ovan och mellan brösten. Där visste jag inte att man kunde vara annat än mjuk.JohannaL skrev 2011-01-13 13:10:22 följande:Vi e duktiga på att belysa allt det positiva med viktnedgång, men jag undrar om jag är den enda som känner så här:
Har tappat 46 kg och har ca 10 kg kvar, men jag börjar redan nu tycka att jag är benig och pinnig, nästan av äcklas av alla benknotor som sticker ut överallt. samtidgt som det är väldigt facinerande så tycker jag det e äckligt. Det sticker ut knotor och ben överallt, det är fruktansvärt jobbigt att sova för knäna slår mot varandra måste ha täcket mellan, sitta i badkar eller på golvet funkar inte får ont i rumpbenen som knakar och har sig, känns som om man sitter direkt på benen.
Tro mig jag e glad för min viktnedgång och har det helldre såhär, men med tanke på att jag har en del kg kvar undrar jag vart det ska sluta, nån som känner likadant?
Jag har också alltid haft problem med sittknölarna när jag har vägt såhär "lite", vilket har varit ett stort problem då jag innan red mycket. -
Min svullnad tog nog drygt en vecka att bli av med, det var jobbigt med den uppblåsta känsla som gjorde att jag inte kunde ta djupa andetag minns jag. Det tog ännu längre tid, typ ett par månader innan jag kände hunger och mättnad igen. Hungern kom förstBohusM skrev 2011-01-14 00:45:37 följande:Jag gjorde min OP i tisdags och jag förstår att magen kommer att vara svullen, men den ser ju ut som om jag va i 8:de månaden, hahaha..... Hur lång tid tog det innan den svullnaden gick ner någorlunda??
Jag känner heller ingen hunger överhuvudtaget och inte heller någon mättnadskänsla, är det något som kommer sedan eller???
För övrigt så mår jag superbra, bara lite öm över själva "hålen", jag hadde förväntat mig att jag skulle känna mycket mer obehag, men jag mår kanon, hade jag inte haft den svullomage jag har och "5-hål-på-magen" så skulle jag inte trott jag va OP:ad...
Det är nästan så man bara går och väntar på att man skall få ont och bli dålig...
Mättnadskänslan är dock inte alls som innan för mig, det är mer bara att "det räcker nu" mer än som tidigare "nu får jag inte plats med en bit till då spricker jag". Men det kanske har mer att göra med hur mycket jag åt innan
-
Gu vad najs att det går så bra för dig! Jag hade klippning på fin salong som en "belöning" när jag nådde -25. Min nästa plan är att när jag når -40 så ska jag boka in mig på smink-kurs på typ make-up store. Och dit är det bara ett kilo nu!Lalalong skrev 2011-01-15 22:14:04 följande:Nu är jag nere på 109 kg... Bara 10 kg till tvåsiffrigt!!! Så jäkla najs! Det är sjukt längesen jag vägde så här "lite". Jag stod stadigt på mina 130-135 kg med några dips ner till typ 125 kg i många många många år.
Jag vet inte exakt hur länge sen det var som jag vägde så här. Men jag gissar på runt 10 år...
3 månader sen op. Startade med strl 54-56 i byxor och 52/54 i tröjor.
Nu har jag 48 i byxor och 46/48 eller XL i tröjor. Det är heeeelt underbart!!
Jag pratar i termer av klädstorlekar eftersom det är så pass konkret så det är lättast att greppa då
När jag gått ner under 100 ska jag unna mig klippning, färgning o.s.v. hos en riktigt flådig frissa. Helst där man får lite skumpa under tiden man blir klippt
-
det är för att sminka sig själv. De tar fram lite nya färger man passar i, lär en olika tekniker och så. Har en lokal make-upartist här så vi får se om det blir hos henne eller hos make up store. Ibland har Make Up Store erbjudanden, typ "utbildning" för 500:- och då får man smink av det värdet på köpet.Jumbopolly skrev 2011-01-16 10:46:02 följande:smink kurs?? är det för att lära sig att sminka sig sjlv eller sminka andra???
Verkade intressant har jag inte hört talas om.. finns det många ställen man kan gå på sånt?? dyrt???
vore kul att ha som mål eller beröm när man nått ett mål =)det lät ju skitbra att utgå från eget smink! Hatar när det känns som ett krav att man ska köpa deras egna produkter, vare sig det är till hår eller smink. Nu är det ju en liten bit till hässleholm för min del, men annars hade det varit toppen. En idé är kanske att samla ihop ett gäng GBP-skåningar och ha det som en liten aktivitet?SilverEmma skrev 2011-01-16 10:56:43 följande:Om det är någon som bor runt Hässleholm så kan jag tipsa om smink-kurs! Det är en nystartad salong, hon är utbildad frisör och makeup-artist och ska ha lite sminkkvällar! Där får ni ta med det smink ni har och hon visar vad ni kan göra med det så att ni slipper köpa en massa nytt! Om man vill kan man bara köpa en ny borste eller ögonskugga men man utgår alltså från sitt eget smink! Ska själv ta dit några kompisar en kväll!
-
Om man har följt flytet så borde man befinna sig i ketos - det går att kolla med ett urinprov. Så rent krasst så kan de faktiskt kolla det utan att öppna en.Jumbopolly skrev 2011-01-16 17:54:50 följande:Hur kan de se det utan att öppna och kolla först i så fall???
fattar inte detta...
jag har inte ens träffat någon läkare och dietisten sa att hon kunde göra ett program med mat men då blir man bara hungrigare än o man går på soppor.. tror det mest är skrämselproppaganda.. -
Man bör vara fastande när de tar proverna, men om du ringer och pratar med Ersta så kan de ordna så att det finns remiss för proverna redan tidigare under dagen så du kan ta proverna redan innan du pratar med läkaren. Det verkar vara lite olika om man ska vara fastande eller inte, så du kan ju höra också om du verkligen behöver vara fastande inför proverna.lilla agnis skrev 2011-01-16 18:55:06 följande:Ni som har opats på Ersta senaste tiden och är utomlänspatienter; ska man vara fastande till dagen innan op när man träffar narkosläkaren? Har tid hos honom 14.10 så att fasta tills dess känns inte så kul precis...Jag har sökt svar i tråden men det verkar vara oilka bud sedan tidigare. -
Om du åberopar vårdgarantin ska du helt enkelt bli serverad en tid - det är sjukhusets jobb att se till att du får vård inom vårdgarantin på ett eller annat sjukhus. Sen om de kan ordna det eller inte är en senare fråga. Det fria vårdvalet är ju att du själv ställer dig i kö någon annan stans, men för att få OP betald måste du välja ett sjukhus som ditt landsting har avtal med. Dvs måste de se till att skicka remiss + betalningsförbindelse till det stället du har valt.MizzPiggy skrev 2011-01-19 10:33:48 följande:Hmm jag förstår inte riktigt följande.. Ringde nyss kirurg mott. I Ljungby för att fråga hur de funkar med vårdgarantin, trodde att man kunde hamna varsomhelst för att kunna få tid innom de 90 dgrna, men enligt denna tanten så är dr inte så, bara luta sig tillbaka o vänta enligt henne. Då frågade jag om de fria vårdvalet, och de är visst inget man får hjälp med utan då får man skicka egenskrivna remisser runt om landet :S
Åh suck, för hon sa oxå att när man väl fått tid så är kön till op ca 1 år. Kan man inte skynda på de genom att åberopa vårdarantin? Jag vill göra allt för att få tid för bedömning samt op snarast! Någon som har lite råd hur jag ska göra!?
Det är alltid många olika bud om det här, alla sjukhus säger det som passar dem bäst. -
Idag har jag varit och inhandlat träningskläder och ett årskort på Gerdahallen i Lund. Mitt första träningspass blir imorgon. Ska bli så jäkla skönt att komma igång igen! Nu är jag nere på 80-talet och min nästan tre månaders platå verkar förbi. Har varit väldigt yrslig och trött i veckan, men det är inte så konstigt när jag tappat 1,5 kg på en vecka
Nu är det väldigt nära -40kgs decimalen, och när jag kommer dit så ska jag lägga ut före och efterbilder. -
Fick svar på mina 6-månadersblodprover idag. Allt var bra förutom B12. Inte så konstigt eftersom jag är skitkass på att komma ihåg att ta vitaminerna. Så jag ska knapra B12 i ett par månader och ta om testet.
Pratade med min kära svärmor igår, och hon tyckte att det var jättebra att jag hade gått ner så mycket, men nu fick jag ju passa mig så jag inte gick upp allt igen.. Det känns så jäkla kränkande, men det är hennes expertområde. Svart bälte i övertramp, liksom. -
Den gick nog över av sig självt i mitt fall. Jag hoppas att det håller i sig ett tag nu, har 12 kg att bli av med innan målvikten. Jag har gått med i viktklubb, det lugnar mig att skriva in vad jag ätit och se att det inte är helt åt skogen. Då vet jag ju att jag gör det jag kan, resten är upp till kroppen.PetraD skrev 2011-01-24 19:04:07 följande:gjorde du något speciellt för att komma förbi din platå eller fortsatte du bara som vanligt och den släppte av sig själv?? -
Idag är jag nere på minus 40 kg och under gränsen för fetma! Känns riktigt trevligt! ´Så fort feberhelvetet släpper och jag inte ser döende ut så ska jag ta bilder och lägga ut. Har tagit vid start, , minus 20, minus 30 och nu snart minus 40kg.
-
Jag håller helt med, bäst av allt jag har testat. Gör oftast inte ont att få, och jag slipper mens totalt.sweety88 skrev 2011-01-25 11:41:58 följande:På tal om prevetid medel tycker jag p-soruta är bra :) I -
Oj, det undrar jag också, är det verkligen möjligt?Maddisen80 skrev 2011-01-28 21:17:29 följande:Hej jag läste i häntextra som jag köpte i tisdags att en man har gått ner 180 kg på ett år efter magsäckop hur är det möjligt? -
Nu har jag tagit mig i kragen och fixat lite jämförelsebilder. Nästa gång blir förhoppningsvis när jag når 75kg, dvs normalvikt. Inte långt kvar nu gammelsmurfen! (Och så kanske "fotorummet" är färdigrenoverat tills dess..)

-
Mina bästa snabbantningstips är att basta länge alternativt dricka vätskedrivande. Inte särskilt hälsosamt, men eftersom du hade en vecka till innan OP så hinner ju du dricka upp dig igen innan OP, efter invägningen. Kan du inte ringa imorgon och fråga hur hårda de är på viktkravet, så slipper du vara orolig?sweety88 skrev 2011-01-30 17:56:55 följande:Gaah, börjar känna mig stressad. Ska på invägningen på tisdagen, veckan innan operation. Ska tappa 10% av min vikt och bara gått ner dryga 9kg, livrädd dom skjuter upp min op tid. Saknar iofs "bara" 2 kg -
Någon som vet hur det funkar med anti-gasmedicin och en opererad mage? Jag äter penicilin just nu för bihåleinflammation och min mage är inte glad. Jag brukade innan OP bli lite illamående av det här penicilinet, men nu istället är magen jättespänd, typ som om jag producerar gas som inte kommer ut.
Någom som tar testat typ Imogaze? -
Jag äter fortfarande en hel del onyttigt, men inte alls i samma mängder och frekvens. Nu kan jag få lite ångest över att jag ätit massor med chips en kväll, men när man sen ser till mängden jag ätit så handlar det kanske om en liten skål. Innan var det ju minst en påse per fredagskväll. Jag tycker att det är viktigare att få ett normalt förhållande till mat än att förbjuda sig saker av gamla anledningar. Jag menar, om man vet sina gränser så kan man ju arbeta med att kunna hålla dem. Jag vet att jag kan äta chips, godis och dricka läsk på helgen, men jag gör det aldrig en vardag. Jag vet däremot att om jag äter vitt bröd/kanelbullar/e dyl så är triggar det igång mitt frosseri. Då vet jag att jag inte ska äta såna saker. Och jag låter inte bli att äta dem för att jag ska gå ned/hålla vikten - nu handlar det mer om att jag vill må bra, och jag mår ju inte bra när jag känner att jag måste frossa i mig ett paket med skorpor med ett halvt paket bregott till.Zodic skrev 2011-02-03 23:11:15 följande:Hur tänker ni andra kring dåliga vanor? Har ni dåliga vanor även efter opn? "unnar" ni er dåliga saker ibland?
Livet är automatiskt nyttigare för jag kan inte dricka läsk, äta större mängder mat, godis och sötsaker. Men ibland fikar jag med nån kompis och äter en hallongrotta eller jag köper 4-5 lösgodisar (vilket ofta är nästan för många, speciellt om det är choklad). Det är ju helt normalt, eller? Men ändå skäms jag på något vis, jag borde veta bättre jag har fått en chans till ett bättre liv osv.
Men det är väl det enda jag unnar mig, jag dricker ingen alkohol tex.
I vilken utsträckning gör ni det?
Jag tror att vi fd feta måste jobba hårt med att få ett sunt förhållande till mat även när man når sin målvikt. Men det är lättare sagt än gjort när mat iallafall för min del har varit så starkt ångestladdat innan. Ångest för att jag äter, ångest för att jag ätit, ångest för att jag vill äta osv. Vi har i många fall byggt upp ett destruktivt förhållande till mat under många år. Jag är väldigt glad att jag har en samtalskontakt som kan konkretisera min mat-ångest så bra, utan henne så hade denna operationen varit helt misslyckad. -
Vart är det man vänder sig om man vill ansöka om en bukplastik? Här i skåne så utförs det av akademikliniken. Men måste man gå via remitterande läkare på vårdcentralen först? Enligt deras kriterier ska man vara viktstabil i 6 månader innan. Vet någon vad som menas med viktstabil, alltså måste man stått stilla, eller får det diffa typ max 5 kg?