Inlägg från: Bellevue |Visa alla inlägg
  • Bellevue

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

sabinaa skrev 2010-06-12 12:58:01 följande:
    Ajamen! Usch, vad deppigt att läsa.
    Kan du inte använda vårdgarantin?
    Jag fick hemskickat en remiss och väntetiden var 24 månader. Jag ringde och anmälde vårdgarantin och den gick ut i maj. Så fick jag tips och telenr till Ersta i Stockholm för där kunde jag själv skicka dit min remiss. Kan inte du göra samma sak?
    Hehe, skönvikt tycker att dom är så unika att dom säger att vårdgarantin inte gäller dom...
    Ska ringa SKL nån dag nästa vecka och höra vad dom anser om det, jag tycker ju inte att dom kan bestämma det själva på skönvikt. I såna fall kan ju alla landsting säga det nu när vg blir lag 1/7.
    När jag fråga SKL för nån månad sen sa dom att vg gäller även skönvikt men jag ska ställa frågan igen och fråga om dom kan kontakta skönvikt.
  • Bellevue

Är det dag 2 eller dag 3 som är jobbigast när man flyter?

Minns inte vad ni sagt tidigare

• Bellevue
    Soulstar skrev 2010-06-14 20:54:48 följande:
    Dag 3 för de allra flesta vågar jag nog säga. Vilken dag är du på nu?
    Jag har gjort dag 1 nu. Tyvärr är mitt flyt inte inför operationRynkar på näsan
    Det kommer att dröja 3-4 år innan jag eventuellt får op så nu måste jag prova det här för att försöka hålla diabetesen borta.

Har 52 kilo jag vill ha bort, BMI nu är 44,4 och skulle då hamna på 24,8.

Tro nu inte att jag ska försöka få bort alltihop med hjälp av flyt, det ska jag inte men jag vill ha en kickstart
  • Bellevue
    AnnelieTyresö skrev 2010-06-14 23:17:50 följande:
    Hur kommer det sig att det dröjjer så länge?
    JAg bor i Dalarna och här måste vi passera "unik, egen och speciell" överviktsenhet vid namn skönvikt(ligger på området skönvik i Säter)och dom har väntetid till första måte med läkare på 22 månaderDemon. Sen blir det KBT och pulverdiet innan det kanske blir op
  • Bellevue
    Soulstar skrev 2010-06-14 23:21:48 följande:
    Jag förstår och respekterar ditt val. Det är du som bor i Dalarna har jag för mig? (Skickar faktiskt en extra kram till alla som bor i just Dalarna, för jag tycker de verkar så onödigt svåra mot människor som faktiskt uppvisar motivation att förändra sina liv.)

Jag körde Cambridgemetoden för 2 år sen, och gick ner 24 kilo med den. Det som gav mig motivation att fortsätta under så pass många veckor som jag gjorde (minns inte, men det var lääänge) var att köpa ketos-stickor på apoteket. De kunde jag kissa på och se att jag var i ketos och kände då att jag inte ville sabba den dagen, för varje dag i ketos gav mig större chans att gå ner, lite till. Så jag tog det dag för dag. Och jag hade faktiskt jättemycket stöd i min konsulent som jag köpte pulvret av, jag gick till henne en gång i veckan och vägde mig och pratade med henne, och hon peppade mig att fortsätta. 

Det som däremot var oerhört farligt, var när jag slutade. Jag gick upp alltihop på halva tiden det tagit att gå ner det. Så en benhård planering är mitt bästa tips till dig.

Jag tycker du är duktig som tar saken i egna händer när vården i din närhet inte ger dig stöd.
    Vad gullig du är!
    Jo, jag vet att man inte bara kan börja äta igen....det är jättesvårt att veta hur man ska göra efter dieten. Jag hoppas på att diabetesrisken kan hjälpa mig med motivationen och att diabetessköterskan kan stötta mig på ett bra sätt.
    Jag kommer att äta i midsommar och även göra det sen också då och då, kanske en gång i veckan eller så beroende på hur bra det går att bara flyta. När familjen ät middag igår satt jag med och knaprade på gurkstavar. På naturdiets kartong(är det jag dricker nu)står det att även om man byter ut alla mål som jag gör så kan man ta en frukt eller lite sallad.
  • Bellevue
    Flinga 06 skrev 2010-06-15 12:06:08 följande:
    Dalarna??!!

Men finns det inte ngt som heter fritt vårdval? Sök dig till ett annat län!
    Haha, nu känner jag mig lite korkad som inte kollat om jag kan använda fria vårdvalet....samtidigt känns det som att om dom satt vg ur spel så är det väl ingen risk att jag får ngn betalningsförbindelse heller. Ska kolla runt lite.

Tack!!
  • Bellevue
    Soulstar skrev 2010-06-15 12:39:35 följande:
    Min erfarenhet är att antingen äter man ren kur (dvs pulver och enbart pulver och vatten såklart) eller så byter man ut ett eller flera mål om dagen till pulver istället. Om man går på ren kur en hel vecka och sen äter något kan man riskera att trilla ur ketos, och då får man börja om igen med de där asjobbiga första 3 dagarna. En del har trillat ur ketos på gurka, eller bara ett tuggummi (hur otroligt det än låter) så det finns egentligen ingen mat som är "safe" tyvärr. Protein, dvs ägg eller kött kan funka, om något gör det för dig.

Vad jag vill säga är att antingen så bestämmer du dig för ren kur, och då är mitt bästa råd från erfarenhet att undvika att äta en gång i veckan, det blir så otroligt mycket jobbigare i slutändan än vad det är värt. Eller så bestämmer du dig för att byta ut två mål om dagen till pulver, och då ser du till att proppa dig själv full med protein när du äter mat.

Jag försöker inte påstå att jag har massa sanningar, tänkte bara låta dig lära dig av mina misstag Och jag tycker fortfarande att du är jätteduktig som gör detta, heja heja!
    Jag är helt säker på att du har rätt i det här och jag vet inte än hur jag ska göra. Egentligen tror jag nog att jag kommer att köra bara pulver fram till midsommar och efter midsommar byta ut ett eller två mål om dan.
    Berätta gärna varför det är viktigt att vara i ketos? Man går väl ner ändå? Hade inte hört talas om ketos innan jag körde GI för fem år sen.

Tack tack och hejja hejja själv Solig
  • Bellevue
    Soulstar skrev 2010-06-15 13:28:43 följande:
    Klipper in lite info från nätet som jag tyckte förklarade bra.

Vad är ketos?
    Ketoner bildas när kroppen förbränner fett. Studier har visat att kroppen tar hjälp av ketonerna i förbränningen. Detta sparar muskelcellerna vid en viktminskning. Ketonerna ger dig dessutom ökad känsla av pigghet och dämpar hungerkänslorna. Detta upplever du efter ca 3 dygn. Tänk på att sockerfria tabletter/tuggummi innehåller både kalorier och kolhydrater. Den milda ketosen vid en viktminskning med pulverkur är inte att jämföras med det sjukliga tillstånd som kan uppträda vid diabetes.
    __________________________________________________ ____________

Med andra ord. Är du i ketos mår du bättre än om du äter (även litegrann) och trillar ur. Absolut att man går ner även om man inte är i ketos, självklart. Men du kommer må bättre, om du anstränger dig för att stanna i ketosfasen (om du nu skulle bestämma dig för att köra ren kur. Väljer du att byta ut några mål om dagen kan du ju högaktningsfullt strunta i ketos ).
    Tack så mycket!
    Precis som jag hade för mig att det var. Just nu har jag migrän så jag kan knappt tänka, men jag gör nog så att jag flyter fram till midsommar och sen byter jag två mål per dag. Bör ha fått lite viktminskning till dess.
    Från igår morse till idag visade vågen -1,1 kilo. Det är väl en massa vätska plus att jag gjorde nummer2 tre ggr igår...haha, ursäkta mig.
  • Bellevue
    Flinga 06 skrev 2010-06-15 12:06:08 följande:
    Dalarna??!!

Men finns det inte ngt som heter fritt vårdval? Sök dig till ett annat län!
    Jaha, har letat på nätet och det ser ut som fria vårdvalet för oss i Dalarna bara gäller inom länet.
    Känns som jag bor i ett stort öppet fängelse Skrikandes

Någon som vet mer?
    Har mer info om fria vårdvalet? Länk?
  • Bellevue
    Fragile Angel skrev 2010-06-16 00:08:50 följande:
    Kan du inte skriva dig någon annanstans, hos någon kompis, typ mig, så får du en op tidigare . Skämt å sido... Kyss

Lider med dig, att det ska ta sådan tid *morr*...
    Jag funderade på det, men det känns bara så fel Oskyldig

Tack gumman
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)