Inlägg från: FMEmbla |Visa alla inlägg
  • FMEmbla

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Spännande med alla er som opererat sig idag.. roligt med direktrapport dessutom!

En sak jag funderat över när jag läst om alla som står och köar och köar länge, flera månader och ibland kanske t o m i år.

Varför använder ni er inte av vårdgaranti och Fritt vårdval i annat landsting?
    Är det värt väntan att stå kvar för att man vill bli opererad på "hemmaplan" eller är det så att ni inte får flytta er remiss utomsocknes?

Lite nyfiken bara hur det ligger till..

Jag tänker förändra livet nu - 1och0.blogspot.com/
  • FMEmbla
    ChokladMoshin skrev 2010-05-25 15:01:43 följande:
    Vårdgaratin funkar ju tyvärr inte för alla, gjorde det absolut inte i mitt fall. Flyttade min remiss själv till annat sjukhus, dock inomläns.
    Kanske dum följdfråga då: Varför funkade det inte?
    Men FVV måste väl ändå funka?
    Ok, om man fått en nekad remiss, men annars?
  • FMEmbla
    Mli79 skrev 2010-05-25 20:30:56 följande:
    Vårdgarantin funkar ju inte när det inte finns tillräckliga resurser. Fritt vårdval funkar ju eftersom det bara går ut på att få remissen flyttad till ett sjukhus som hemlandstinget har avtal med, där har man ju ingen garanti på tiden.
    ChokladMoshin skrev 2010-05-25 20:21:49 följande:
    För att vårdgarantin inte är en lag och vissa sjukhus helt enkelt inte bryr sig.Har fort. inte fått tid för bedömning på det första sjukhuset, trots att dom haft min remiss i snart 8 månader......
    Ja just det Mli, det är ju så jag menar med Fritt Vårdval - varför väljer man att stå kvar i sin hemkommun om man kan utnyttja FFV?
    Jag menar, den resan som det kanske kostar är kanske värt att slippa vänta.. eller?

Angående VG så förstår jag att det är många landsting som skiter i det, eller drar ut på tiden genom att "fuska" runt problemet och DET är självklart skitdåligt..
  • FMEmbla

Ja det var kanske lite fel ordval av mig..
    För det är självklart som du skriver istället, att det inte finns plats/tid/tillräckligt med personal...

• FMEmbla
    Mli79 Nej det ligger mycket i det du säger. Allt handlar ju om pengar i sista änden.

Egentligen borde vi väl vara tacksamma att vi faktiskt har något som heter VG och FVV och att vi "får" vår vård i jämfört med andra länder. ...men du vet hur det är, man jämför ju bara med det man har och så tänker man inte på hur bra vi har det.
  • FMEmbla

Tinzi och Anna 73a, hur ska ni resa/reste ni till SH? Tåg, buss, bil, taxi?

Jag ska dit den 1 juli och har inte bestämt än vad som är bäst.
    Får ni era resor betalda?
    Dags för lite förändring kanske.. - 1och0.blogspot.com/
  • FMEmbla

Anna: Jag var osäker på om man fick betalt för taxi, för jag såg mig själv gå vilse bland Sthlms alla gator. Men vad bra att även de resorna är godkända.

När du var på bedömning, hur lång tid innan var du på plats och hur länge tog det med alla undersökningar? 
    Åkte du hem sent på eftermiddagen?
    15 juni.. det är snart det. Spännande!
  • FMEmbla
    Anna 73a skrev 2010-05-26 22:15:27 följande:
    Jag va på bedömning den 29 April kl 13Men dom ser jättegärna att man e där tidigare för att hinna med proverna innan kirurgen och dietisten pratarSå vi va där strax innan 12 och det va dom andra också.Det va jag o min väninna samt 2 st till som hade bedömningsmötet den tiden.Kirurgen pratade i ca 1 timme och dietisten ca 15 minuter.Sedan va det enskilt samtal med kiruregn ca 7-10 minuter och enskilt med dietisten ca 2 minuter =)Va tillbaka på stationen igen kl 15 och då fikade vi lite o så innan.Hade beställt tåg hem kl 17 så det va bara att käka middag på stationen.Himla skönt att vi va 2 st.Hade blivit långtråkigt annarsJaaa det e verkligen inte långt kvar
    Tack för jättebra info! Jag har stött på en tjej till som ska dit samtidigt, så vi får väl ta hjälp av varandra. Ska bli spännande.
    Jag bad om semester idag dessutom och det var ok.

Hur har ni andra gjort med att berätta på jobbet? Gjorde ni det innan eller efter ni blivit bedömda?
  • FMEmbla
    Tinzi skrev 2010-05-29 08:51:25 följande:
    Hej hopp alla goa & glada :)Kom hem igår kväll efter bedömning på Sophiahemmet. De är verkligen super trevliga där.Fick OK för OP & valde att OP den 15 Sep då jag vill amma klart & ska på Spaniensemester i Aug och inte vill vara Ny OP då.Längtar dock efter min OP hela tiden, skulle helst göra det NU BUMS! Vill så gärna börja gå ner och slippa alla desa krämpor man har som tung (iaf jag)Nån mer som ska OP där i Sep?Ha nu en bra dag! :)
    Hej, hur funkade det på bedömningen och infon? Tider och sånt bl a.
    Träffade du läkare, dietist och sånt också?
    Prover..?

Många frågor, jag ska dit i juli på samma.

Jag hoppas såklart att jag får ok och OM jag får det vill jag helst också ha tid lite senare i höst då vi också ska åka på semester första veckan i september.
    Sen om det blir i september eller senare återstår att se, men det vore smidigt.
  • FMEmbla
    Fragile Angel skrev 2010-06-09 23:08:53 följande:

Lite frågor .

* När opererades du?

* Hur mycket har du gått ner i vikt?

* Vad har du för BMI?

* Hur mycket har du minskat i omfång runt magen?

* Hur ofta tränar du, och vad tränar du?

* Får du i dig alla 6-7 mål mat per dag?

* Dricker du 2 liter vatten om dagen?

* Hur många kilon har du kvar till din målvikt?

* Tappar du mycket hår?

* Ångrar du din operation?

* Hur ofta dumpar du, och på vad?

¸ .• Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .•
    Superbra frågor, med ett tillägg om jag får?

* Vad hade du för BMI Före operationen?
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)