• vänat

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

litenkisse skrev 2010-05-08 10:39:51 följande:
    Ni andra nyopae, hur gör ni med alla tabletter? Har ni börjat med dem direkt, eller väntat ett tag? I mina papper står bara att jag ska vänta me järntabletterna en månad efter op, med inget om de andra dvs vitamintabl, B12, kalk. Ska jag verkligen ta dem redan, opades i tisdags? Vad har ni fått för direktiv?
    Jag började ta tabletterna smamm dag jag operades.
  • vänat
    litenkisse skrev 2010-05-08 11:19:16 följande:
    Svalde dem hela? Eller krossade dem? Känns så konstigt att svälja stora tabletter när typ allt jag äter måste silas första tiden.
    Jag fick olika derktiv på sjukhuset vissa personal sa att de skulle delas i minder bitar varje tabette andra sa att de var bara at svälja så jag gör som vanligt känner mig för om de stora tabletter delar jag de i två eller tre delar minder tabletter sväljer jag hela. Och har så gjort från dag ett.
  • vänat
    Viggo och pyrets mamma skrev 2010-05-08 18:41:43 följande:
    Ser att ni pratat lite om hurvida folk går upp sin övervikt igen även efter op. Jag håller fullständigt med om att open inte är en lösning utan ett verktyg på vägen. Jag var på infomöte på Carlanderska för ca 1 mnd sen, och där pratades bla om just detta. Och kirurgen sa att om du konsekvent äter fel saker och alltid precis så mycket du klarar av (alltså inte lyssnar på kroppen) så skulle man tekniskt sett kunna gå upp alltihopa igen. Men är man villig att lägga sig under kniven så får man ju hoppas att man också är villig att lyssna på sin kropp och vad den säger att den behöver. Sen sägs det ju att första året får man mer eller mindre gratis för då är näringsintaget så enormt mycket mindre än det varit tidigare att man går ner i vikt pga det. Det är sen jobbet börjar på riktigt, men kirurgen sa även att det är normalt att man under en 10-årsperiod efter open har gått upp ca 10 kg men mycket sällan mer än så och där stannar sen kroppen för man får aldrig upp energintaget så högt att man går upp mer än så. Just pga detta så har jag satt min målvikt 10 kg under en vikt som jag vet är acceptabel för mig att leva med resten av livet. Jag har satt 68 kg som målvikt och om jag om 10 år ligger på 78 så vet jag att det kan jag leva med och ändå trivas med mig själv.
    Sen kan de ju vara så att du sätt upp en mål vikt och kroppen en anna så var de förmig jag gick ner mer än jag trode dock ingen nackdel men sen vet ja att de finns de som gärna villat gå ner mer men deras vikt minskning stannar upp och hur de än kämpar kan de inte tappade sita kg.
  • vänat

Det är helt normalt att vara nervös de tror jag att vi alla var innan operationen.
    Men berätta gärna de för vårdpersonlen att ni är nervös orlig eller hur ni känner ibland hjälper de att man sagt de. Andra kan behöva få något lugnade.

Lycka till till er all som snart opas.

• vänat
    Viggo och pyrets mamma skrev 2010-05-09 11:04:32 följande:
    Jo det vet jag Men jag känner att det är bra att jag sätter upp ett mål som ligger en bit in i normalintervallet för min längd för då är det större chans att jag faktiskt kämpar mig dit jag vill, om kroppen se säger stopp tidigare må så vara, men jag har varit nere på 77 kg och vänt och hade gått ner mer om jag bara fortsatt kämpa, så i mitt fall så tror jag inte att 68 skulle vara nån omöjlighet. Allting däromkring är jag nöjd med
    Ok men alla är liksom inte medveten om att kropen också hart en mål vikt vilket inte alltid är den samma som man själv satt upp där av mitt inlägg.
  • vänat
    litenkisse skrev 2010-05-09 18:44:04 följande:
    Jag måste bara få ur mej:Jag mår så himla bra!!!!!!Opererades i tisdags och mår toppen, gått ner 4,8 kilo sen op, hade bara ont dagen efter sen har jag inte behövt smärtstillande alls , varit på långpromenader fre-lör-sön. Har inga bekymmer med maten (flytet). Känner mej som en duracellkanin typ.Jag som var såå orolig innan, kunde inte sova på flera nätter före op. Tänk vad bra det kan bli!
    Ja i bland blir de bättre än man vågat tro eller hopaps låter ju bra att du mår bra och att de fungerar bra för dig
  • vänat
    FMEmbla skrev 2010-05-10 12:03:48 följande:
    Lycka Till alla som op:as idag! Vilken spännande ny fas i livet.. Jag som inte kommit så långt undrar lite hur ni andra har gjort med att åberopa vårdgaranti. Har ni gjort det och OM ni gjort det, har ni fått långt hemifrån?Hur länge har ni behövt vänta i så fall?
    jag åberopade vårdgatin fick då operas inom 87dagar från det remissen kom till nya sjukhuset de var alls både bedömningen och opertionen fick åka ca 100mil enkel väg från umeå till skövde men hade vart berädd att åka till andra sidan jorklotet om de skulle behövas.
  • vänat
    FMEmbla skrev 2010-05-10 20:54:06 följande:
    anna 73:a: Tack, ska kolla din blogg. Mli79: Ok, så man ringer alltså runt själv för att hitta "bästa stället". Antar att www.vantetider.se/ är ett vettigt ställe att hålla koll på då, för vad jag förstått är nog VG ett ganska belastat landsting eftersom det är så stort. Tror jag läst nåt om över året i väntetid. Jag vet faktiskt inte om jag kommer att bli godkänd. Jag ligger på BMI 36,7 ungefär, beroende på dag, och jag vet inte vad gränsen går här i VG. Det känns löjligt att ens tänka tanken att "jag kanske ska gå upp lite i vikt för att vara garanterad"... Hur har ni andra haft det, vilket BMI har ni legat/ligger på?
    vewt inte omm www.vantetider.se stämmer bättre i dag ände gjorde 2007-2008 då var de inte många av de sjukhuset tider som stämde vissa hade längre väntider andra kortare de hade allas inte uppdater sidan på flera veckpor månder något sjukhsu hade inte upp datera sina väntetider på ett och halft år märkte jag då jag skollade och sen ringde runt.
  • vänat
    Mli79 skrev 2010-05-11 07:42:16 följande:
    Vänat är nog den enda som vårdgarantin har funkat för.. tyvärr.
    Nej vet at vårdgrtin fungerta för flera andra ckså! en av dom är felica6 sen minst 10 andra också men dom finns inte med i denna tråd. vet inte heller om de är med på något annat forum för vikopade men som sagt känner til en massa person som vårdgartin fungerat för.
  • vänat
    Zodic skrev 2010-05-11 08:14:54 följande:
    men det är ju mer än högkostnadsskyddet väl?
    Högskostadsskydeet för läkemedel är 1800kr på 12 månder.
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)