Inlägg från: JohannaL |Visa alla inlägg
  • JohannaL

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Vill bara tipsa iallafall skåningarna om att i Göteborg går det just nu jätte snabbt har 2 kompisar som fått op datum 4-5 mån efter skickad remiss så orkar man ringa lite och fixa pengaöverföring mm så e det ett het tips.

• JohannaL

Mii79: känner igen det
    E jätte jobbigt, blir frukt och oftast macka med på kvällen, men känns jobbigt att känna suget igen och gå och rota i skåpen :( hoppas på att det e en fas..

• JohannaL
    linaalice skrev 2011-01-13 10:52:50 följande:
    anledningen till att vi kom in på detta med upptaget av kolhydrater och kalorier var för att jag frågade om LCHF-mat. Pga min diabetes är det hemskt nyttigt att äta på det viset. Då svarade min dietist att man skulle tänka sig för mycket noga och helst äta light och så lite fett som möjligt för att man fortfarande tar upp allt man stoppar i sig.
    jag har inte pratat om näring, det har diskussionen glidit in på senare.  :)
    jag känner mig inte speciellt osäker. jag äter så nyttigt jag kan, på dom tider jag ska och hoppas att jag tillslut tappar mina överflödiga kilon. :)
    Konstigt att hon sa att du ska äta light, osv, har fått andra direktiv köper riktigt och fett i allt, just för att den bit av tarm och magsäck som normalt tar upp allt nu är bortkopplad, så det lilla fetet vi får i oss bör vi få i oss i ordentlig form. Jag har köpt 3 % i allt flora i smör osv och har ändå tappat extremt snabbt. Jobbigt och skumt att läkare och dietister säger så olika tycker jag...
  • JohannaL

Vi e duktiga på att belysa allt det positiva med viktnedgång, men jag undrar om jag är den enda som känner så här:

Har tappat 46 kg och har ca 10 kg kvar, men jag börjar redan nu tycka att jag är benig och pinnig, nästan av äcklas av alla benknotor som sticker ut överallt. samtidgt som det är väldigt facinerande så tycker jag det e äckligt. Det sticker ut knotor och ben överallt, det är fruktansvärt jobbigt att sova för knäna slår mot varandra måste ha täcket mellan, sitta i badkar eller på golvet funkar inte får ont i rumpbenen som knakar och har sig, känns som om man sitter direkt på benen.

Tro mig jag e glad för min viktnedgång och har det helldre såhär, men med tanke på att jag har en del kg kvar undrar jag vart det ska sluta, nån som känner likadant?

• JohannaL
    MrsQ skrev 2011-01-13 13:17:26 följande:
    Var inne på din blogg och skulle vilja lägga till den som en  blogg jag följer men hittar ingen FÖLJ knapp?
    Har du tagit bort den eller...jag kommer ju aldrig o hitta den igen sen ikväll när jag har tid o läsa
    vad kul =) hade ingen följ knapp men har lagt till en nu =)
  • JohannaL
    METAMORPHOSIS skrev 2011-01-27 14:56:43 följande:

Nu har jag svimmat igen . Detta är fan inget liv jag vill leva.

Jag har plats nummer tre i kön till Ersta. Dom MÅSTE fan hjälpa mig nu.

skulle åkt in på akuten och vägrat åka därfifrån, om de inte vet hur de ska bete sig så får läkaren på akuten ringa och rådsamtala med de på ersta, (fick de göra när jag åkte in sist, de viste inte vad de skulle göra så de ringde och pratade med kirurgerna), så får akuten/läkarna/kirurgerna komma fram till en gemensam lösning, det har du rätt att kräva...
  • JohannaL
    Sannalouise87 skrev 2011-02-02 09:46:38 följande:
    Tack för svar!

Då står jag i valet och kvalet. Bor mitt i Skåne. Vet att Landskrona INTE kan hålla sina tider, men har också hört att om man åberopar vårdgarantin där hamnar man i en annan kö och många har trots det fått vänta minst ett år innan dom blivit opade.

Sen kollade jag på nätet. Kalmar, som trots allt inte ligger långt ifrån skåne har absolut kortast tid, 4-8 veckor.  Det skulle man ju kunna välja, men då handlar det transport dit och hem. Att köra dit är inget problem, jag älskar att köra bil! Men, vågar man köra hem själv sen efter operationen?

Vad säger ni som blivit opade, har ni kört hem själv efter operationen? Eller hur löste ni det? Vet inte om jag är så sugen på att sitta på en buss eller ett tåg hem efter open...
    köerna på nätet stämmer inte alls, vad du borde göra e att sätta dig skriva upp sjukhusen och ringa runt fråga om hur lång tid de skulle kunna ta emot, och hur lång tid efter man kan få operation. Då skulle jag sätta upp norrköping (trots att de e privata Proxima AB), och ljungby och  göteborg, Ersta sjukhus samt Danderyds sjukhus (även dessa privata). Göteborg-Carlanderska vet jag många här i skåne kommit till hos inom 3-4 månader så de är ett starkt kort.

lycka till med letandet =)
  • JohannaL

här har ni en till som fått sy ihop slitsarna. Opererades i maj och fick göra slitsarna i december, åkte då in akut med fruktansvärd magsmärta. Bakom tarmarna finns hålrum som kallas magkex, destu snabbare man går ner i vikt e det också större chans att det blir stööre hål i magkexet. Risken är då att tarmarna ramlar in där och fastnar, är alltså inte alls vanlig defination av tarmvred och inte samma behandling eller symptom.

Mina syddes ihop och som några sagt brukar man få höra att man har ondare då, vilket stämmer hade inga problem alls efter min gbp, men nu hade jag fruktansvärt ont och fick knapra morfin som en liten gnu, hade dock en snål doktor och blev bara sjukskriven 1 vecka, att lyfta barnen osv skulle inte heller va några problem.

Har man opererats påm ett sjukhus som inte syr ihop dem, och får ont rekommenderar jag att man söker hjälp om man får kraftig smärta, för hos mig vänta jag lite för länge så jag hade så ont så jag trodde jag skulle cola vippen. 

krsm på er all op och ny op! 

• JohannaL

Har uppdaterat bloggen med bilder, jag har tappat lite mer än 45 kg och är OBS gravid nu i v15 (så magen e svullen. Men vill visa att några av oss tyvärr får extremt mycket häng och hud, så man e lite förbered på det, visserligen försvinner det senare vid en op, men tills dess hänger det där. Har M utan problem i kläder ner till under brösten sen får det va L över magen, Byxor har jag L i över magen men M i låren och benen, så kläderna sitter tyvärr inte alltid å fint nu heller.. Vill inte skrämma, ångrar mig INTE men vill visa hur dte kan va

http://viirigt.blogspot.com/2011/02/den-nakna-sanningen.html 

• JohannaL

Fick värsta kramperna i magen nyss gjorde sjukt ont, kräkte sen upp det jag nyss ätit, det va inte rinnande blod i men kom en del ljusa blodklumpar i också, bör man oroa sig? nån som känner igen?

• JohannaL
    Philippa skrev 2011-02-09 10:08:13 följande:
    Om jag vore dig hade jag åtminstone ringt och rådfrågat sjukvården....
    Gick över efter nån timme, så det va nog en extrem dumpning, haft liknande innan men inte haft så jäkla ont då =(
  • JohannaL
    Jumbopolly skrev 2011-02-11 02:48:32 följande:
    Jag blir så besviken på mig själv.
    Alla pratar om att när de är nyopade så kan de minnsann inte äta mer än 1 dl / måltid första tiden. Äter jag 1 dl mat (under lunchen och middagen) så är jag så vansinnigt hungrig när vi kommer till mellanmålen att jag skulle kunna äta hur mycket som helst till slut. Däremot om jag äter 2-3 dl mat lunch och lika mycket på middagen å så dricker lite vatten till maten då blir jag mätt ordentligt och det räcker med ett lättare mellanmål tex en knäckemacka med lite mjukost på. Dietisten på sjukhuset sa iof  att vi skulle inte backa när kroppen sa att den ville utöka portionerna för i slutändan ska vi kunna äta 1-2 potatisar lite kött och sås och lite grönsaker (1 normal liten portion) men tror inte hon menade direkt när man börjar med puré maten. Min middagstallrik har bestått av 1 normal potatis (mosad), ca 1 dl kött, lite näst intill fettfri sås, lite lingon och 3-4 brysselkol eller 1 stor broccoli bit. Mår bra, dumpar inte och känner mig inte desperat sedan efter mer mat. Fel av mig??? Blir skåpstokig annars å vill skåpsäta hela tiden för jag är så sugen och hungrig.
    Någon som vet om jag förstör alltihop eller om man faktiskt kan äta så?
    Eller kanske ska ringa dietisten och berätta o mina synder och se om de kan hjälpa mig???
    Blir knäckt...
    vi skulle äta 2-3 dl frånbörjan vilket jag klarade av också, nu 9 mån senare e det dock ungefär det samma jag kan äta nu också, typ en liten potatis en halv dl asta 1-1,5 dl protein och lite grönsaker. Så jag tycker inte du ska oroa dig eller va besviken att bara äta 1 dl låter väldigt lite och va inte aleris rekomendationer iallafall. bättre äta så du blir mätt och rejäla mellisar så du inte springer runt och känner sug.
  • JohannaL
    jessiemelin skrev 2011-02-13 07:57:30 följande:
    hej

jag har uppdaterat mitt bildgalleri. varit opad i 1 år nu och gått ner 32 kg o minskat 1m o 5 cm ..

är nöjd som jag ser ut idag men 3 kg till så ligger ja på 75 kg o det vore toppen. har inte ett minne av att ja ens vägt 75 kg innan i mitt liv... 

har inte haft ngr komplikationer överhuvudtaget under resan ,,, förutom att för 2 helger sen börja jag bli yr.. kollade blodtrycket o de låg på 92/60 brukar ligga på 150/80 innan.. så nu kör jag extra järn sen dess o det funkar,,  e det fler som blivit yra ???  nu ligger trycket på 100/60 ca.

jag önskar att alla som vill göra en gbp får göra en, det här e det bästa ja gjort i hela mitt liv.

var väldigt aktiv på forumet innan o i början av min op men nu går ja bara in o uppdaterar. men man kan alltid räkna med stöd o svar här tack alla.
    Nyfiken på det där med järnet, e det läkarnas rek eller eget? har lika lågt blodtryck och e jätte jobbigt får alltid tänka mig för innan jag reser mig och dyl...
  • JohannaL
    Sannalouise87 skrev 2011-02-16 12:16:09 följande:
    Aa..okej! Haha...allting är verkligen olika från sjukhus till sjukhus. Tänkte mest så man inte behöver ta 5-10 tabletter resten av livet...jag är så glömsk när de gäller sånt!
    Jag käkar 7 per dag, plus lite andra egna grejer, så det blir mycket =( delar upp dem på 2 omgångar och tar de efter tandborstning så glömmer man inte, annars e jag bäst på att glömma dem...
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)