Inlägg från: Jumbopolly |Visa alla inlägg
  • Jumbopolly

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Päronsylt skrev 2011-01-17 10:27:11 följande:
    Som jag skrivit flera ggr tidigare. Det är olika från sjukhus till sjukhus!
    Där jag opererades fick vi inga som helst kilon vi var tvugna att gå ner. Allt handlade om att krympa levern så pass mycket att man kunde vika undan den utan att den sprack. För det är det som händer med en lever du viker om den inte är tillräckligt tömd.
    Och jag skrev även tidigare att dom menade när man öppnat personen.
    Läkaren sa flera ggr att inser vi att nifuskat så syr vi ihop er igen.
    Men som sagt, skrämseltaktik.. Kanske, vem vet?
    Jag ville inte vara den som provade i alla fall. Tyst
    har skött mig ordentligt idag.. nogrann med tiderna och inte ens tuggat tuggummi =)
  • Jumbopolly
    Päronsylt skrev 2011-01-17 20:30:05 följande:
    Åh, jag tycker det är så jäkla spännande att se!! Du såg ut precis som jag gör i kroppen nu. Får jag vara fräck och fråga om du har pco?
    Och som någon mer frågat här? Hur lång tid tog det för dig?
    Och vad startade du på för vikt?
    Jag blir alldeles till mig här! :D
    Grattis, du är verkligen skitsnygg! :)
    får man fråga vad PSO är????
  • Jumbopolly
    Jumbopolly skrev 2011-01-18 03:52:14 följande:
    får man fråga vad PSO är????
    PCO menade jag.. vad är det????
  • Jumbopolly
    SwayingAngel skrev 2011-01-18 23:09:43 följande:
    Hej Allihopa!

Jag har lite frågor som jag hoppas nån kan svara på.

Jag ska på bedömning nu på torsdag, har stått i på väntelistan för att komma på bedömning i över ett år nu så jag är glad att det äntligen händer nåt.

Hur som helst så undrar jag lite vad man kan förvänta sig ska hända på torsdag (jag ska till Lycksele om det är någon annan som varit dit). Jag vet att de kommer att göra gastroskopi, har ni alla gjort det? Gör det ont eller är det mest bara obehagligt.

Efter ni opererats, hur lång tid var ni sjukskrivna? N'r kunde ni börja om och träna och så?
    Tappade ni mycket hår efter op? Hur länge höll det på i sådana fall?

Är det många av er som varit tvugna att operera bort mycket löst skinn? Hur länge efter op fick ni göra det?

Jag har säkert fler frågor men jag är lite för trött för att tänka just nu, återkommer om jag kommer på nåt mer.

Jag vet att jag har mycket frågor men jag har ingen i min omgivning som gjort denna op så jag vill bara höra med folk som vet.

Tack på förhand!
    gastroskopi har jag inte hört ens att någon gjort.. måste vara antingen nåt speciellt för dig eller för erad landsting...
  • Jumbopolly
    trollbottom skrev 2011-01-19 04:20:43 följande:
    Hur tusan ska man göra om man blir enormt trött av flytandet.  Jag jobbar natt men orkar med nöd och näppe hålla mig vaken, svinjobbigt. Vet inte hur jag ska orka med om jag fortsätter vara såhär trött
    Hur länge har du flytit nu då??
  • Jumbopolly

Jag FLYTER OCH "jobbar" dygnet runt... ja det blir dygnet runtarbete med våran son på 4 månader. Men jag känner mig rätt pigg ändå.. piggare nu än jag gjorde när jag inte flöt... för då var jag nåt KOPIÖST trött....

• Jumbopolly
    trollbottom skrev 2011-01-19 18:09:53 följande:
    En vecka, så hungern börjar ge med sig och suget på annat. Men tröttheten blir bara värre
    skumt för tröttheten bruka rockså ge med sig... vad flyter du på då?????
  • Jumbopolly
    kurilill skrev 2011-01-19 19:29:47 följande:
    En till med bebis, jag har en på 6 månader :) Han sover dock 19.30 till 07.30 så jag får sova på nätterna. Jag är på tredje dagen idag och tycker det går så himla lätt, är lite hungrig ibland, men annars tänker jag inte på att jag flyter överhuvudtaget. Gick ut och gick först 45 minuter och lite senare 1½ timma idag utan att bli det minsta matt. 4 påsar Modifast ska ju innehålla alla kolhydrater hjärnan behöver, till skillnad från VLC-deieter, så det måste vara därför. Eller så är det för att jag vet att jag måste göra detta innan operationen, man vet att man inte kommer gå upp allt igen utan bara fortsätta gå ner =)
    åh så skoj... alltid skoj och få lite kontakt med någon som också fått barn och är tjock..
    Mig försökte de ju inbilla att det nästan skulle vara omöjligt för mig.. Jag har gått på p-spruta i nästan 8 år å så kraftigt överviktig samt rökare.. det kommer aldrig ta sig om jag inte slutade röka, gick ner i vikt. men ack så de bedriog sig.. fortare än någon av oss anat så var jag på smällen... nu fick jag iof ett sent missfall första gången men det dröjde inte länge efter det heller förrän jag var med barn igen och idag har jag en lillkille på 4 månader.. Å HAN ÄR VAKEN .... VARENDA NATT!!!!!!!!
    han vaknade redan strax före 00 natt å småbråkade lite... och nu vaknade han ca 04:15 "hungrig" sörru.. Nu har han bajsat, ätit, kaskadspyt och är vrålpigg och vägrar sova... tada.. SKOJ!!. NOT!!!!!!!!!!
    Men det skall bli UNDERBART att operera sig... när opar du dig???
  • Jumbopolly
    trollbottom skrev 2011-01-20 05:06:31 följande:
    Jag äter modifast. Min trötthet har bara blivit värre. Det går ju att kämpa sig igenom men det är som att kroppen vägrar bara. Även om jag sovit hela dagen så blir jag enormt trött ganska tidigt och det håller i sig rätt länge. Annars brukar jag bli lite trött sådär mot morgonen men nu börjar det redan vid midnatt
    Hmm men ring och prata med dietisten.. Det hade jag gjort.. du kan ju inte jobba och vara helt slut det går ju inte.
    Antingen om du får ändra dietplan eller äta nåt som gör dig piggare. (proteinpulver tex)
    själv klarar jag inte av att svälja modifast så jag går på sophiakuren.
    Har åå mens å står nästan still.. hmmm hoppas det blir bättre efter mens.....
    men grattis till dina 2 kilo..
    Lycka till...
    Långt kvar till op förästen???
  • Jumbopolly
    trollbottom skrev 2011-01-20 14:02:48 följande:
    Ja, man kanske skulle göra det men samtidigt så har jag ju bara fem nätter kvar och jag har en bra arbetsplats så om jag vilar lite gör det inget. Bara jag inte somnar och det har jag inte gjort än så länge. Som tur är hinner jag börja med purekost innan jag börjar jobba igen sen.

Jag hoppas jag har gått ner lite mer sen när mensen är över, om den nu vill bli över. Ibland kan jag ha mens i flera veckor och jag hoppas att det inte är så nu.

Jag har två veckor kvar till operation.
    jag har också 2 veckor kvar. opereras 2/2 i skövde =)
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)